Master Ontwerpen van Eigentijds Leren Deeltijd

drie studenten van de master ontwerpen van eigentijds leren, lachen.
Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie ...
Adviesgesprek, brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Open Avond
Proefcollege, meelopen
  • 27nov
    Open Avond
    Nijmegen - 17:00 - 21:00
  • 27nov
    Online Open Avond
    Nijmegen - 17:00 - 21:00
  • Meeloopdagen
    Plan nu een afspraak in

De opleiding start 1 september 2025

Als leraar & docent wil jij onderwijs afstemmen op leerbehoeftes van leerlingen & studenten. Je leert met inzet van technologie en wetenschap beter op diversiteit aan te sluiten. Je ontwikkelt veranderkracht en maakt Eigentijds Leren in je school en organisatie waar.

Waarom de HAN Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL)?

Unieke opleiding

Deze HAN master is ontwikkeld in samenwerking met scholen. De MOVEL richt zich op innovatieve onderwijsexperimenten en helpt om vraagstukken in de praktijk mee op te lossen.

2 masterstudenten zitten lachend met een laptop

Praktijkgericht én direct resultaat

De opleiding is erop gericht om in jouw onderwijspraktijk op masterniveau innovaties uit te voeren die direct ingezet worden.

3 masterstudenten zitten in een podcaststudio met koptelefoons op

Klaar voor de toekomst

Veranderkracht voor diversiteit en leren en lesgeven met ICT staan centraal. Jij geeft het nieuwe onderwijs vorm.

3 masterstudenten zitten in de koffieruimte op kapittelweg 35 met een laptop op schoot

Geschikt voor alle onderwijsprofessionals

Ben jij werkzaam binnen het po, vo, mbo of hbo? Dan ben je van harte welkom bij de MOVEL. Je leert van andere praktijken of sectoren.

masterstudenten op een rij, met een close-up op de voorste die gefocust oplet

Onderzoeksgericht leren

Er is een nauwe relatie met lectoraten, actualiteit over onderzoek en toegepaste kennis.

een masterstudente staat voor een flipover en legt wat uit aan 3 anderen

Persoonlijke aandacht

Je leert in kleine leergemeenschappen. Op maat kun je werken aan jouw innovatieve vraagstukken, met veel zelfregie.

2 masterstudenten zitten samen op een bank in gesprek
Vergroot je mogelijkheden

Eigentijds leren ontwerpen

Met de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) op zak ben jij de professional met stuurkracht die een bijdrage levert aan de transitie naar eigentijds onderwijs. Ons onderwijs vraagt om toekomstbestendige onderwijsprofessionals. Je zet je eigen professionele ontwikkeling kracht bij en bouwt aan je carrière.

Vaardigheden

De opleiding focust zich op:

  • (doorontwikkeling) van je professionele identiteit
  • visievorming en het pakken van stuurkracht
  • pedagogisch en didactisch handelen
  • ontwerpen en organiseren van eigentijds onderwijs
  • monitoren en evalueren van (leer)opbrengsten
  • leren en lesgeven met ict
  • praktijkgericht (ontwerp-)onderzoek

Functies

Het diploma van deze master biedt je een goed perspectief om leraar of docent in schaal 11 of 12 te worden of in andere functies je ambities te verwezenlijken. Na deze master kun je aan de slag als:

  • leraar/docent op masterniveau met nieuw vakmanschap
  • ontwerper van onderwijsinnovaties
  • expert in omgaan met diversiteit en technologie
  • onderzoekende innovator
  • professional in leren en ontwikkelen

HAN Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL)

In deze opleiding leer je jouw onderwijs verder vorm te geven. Je ontwikkelt een visie op eigentijds onderwijs, afgestemd op de situatie van jouw school, team en organisatie. Je leert met deze visie te werken door het ontwerpen van nieuw onderwijs en dit uit te voeren in je eigen groep. Je weet collega's te inspireren, te betrekken en mee te nemen in dit veranderingsproces. 

Twee studenten van de master ontwerpen van eigentijds leren staan met elkaar te praten terwijl ze allebei een schrift vasthouden

Kom kennismaken

Twijfels? Kom naar de volgende Open Avond op 27 november 2024 en stel al je vragen aan onze docenten en studenten. Duurt dat te lang of wil je meer weten over je persoonlijke studieroute? Maak dan een afspraak voor een adviesgesprek met een studieadviseur. Zo toets je al je verwachtingen voordat je een definitieve keuze maakt.

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 3 masterstudenten zijn in gesprek en lopen de trap af op Kapittelweg 35, Nijmegen.
Waarom kiezen voor de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren?

Een dag uit het leven van Thijs

Alumni & studenten vertellen...

"Mijn visie op onderwijs kreeg ik steeds scherper"Jessica Rikken

Lesgeven met ict, daar heeft Jessica veel affiniteit mee. Met de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) kon ze haar kennis en vaardigheden verder uitbreiden en verdiepen.

"Iedereen heeft passie voor het onderwijs"Mark Meeuwisse

Na acht jaar full time voor de klas als docent Koken was Mark klaar voor een nieuwe uitdaging. De gedreven docent heeft de intentie om voor de klas te blijven staan.

"Het onderwijs op een innovatieve wijze inrichten"Tanja Schrijnemakers

Het onderwijs op een innovatieve wijze inrichten, daar is de school waar Tanja werkt actief mee bezig. De opleiding MOVEL zag ze als een mooie kans om zich hier verder in te verdiepen!

Verdiepen in de MOVEL? Actualiteiten & meer

Samenwerking tussen lectoraten en MOVEL

Hoe draagt het lectoraat Professionaliteit van Leraren bij aan het professionaliseren van ervaren leraren? Nou, bijvoorbeeld door aandacht te geven aan hun stuurkrachtontwikkeling. In de video gaat lector Helma Oolbekkink-Marchand in gesprek met een opleider, onderzoeker en alumna van de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL). Zij delen hun ervaringen over wat de MOVEL kan bijdragen. Benieuwd? Bekijk de video!

videostill van helma oolbekkink

Podcast

Tanja Schrijnemakers reist elke woensdag vanuit Maastricht op en neer naar Nijmegen voor MOVEL. Zij vertelt in deze podcast van het iXperium Centre of Expertise Leren met ict waarom het zo belangrijk is dat er aandacht besteed wordt aan de digitale vaardigheden van alle leerlingen. Juist om elke leerling een eerlijke kans te bieden om gelijkwaardig mee te kunnen draaien in de maatschappij van morgen! Tanja: "Ik heb plaatjes en filmpjes gemaakt zodat ook leerlingen die een andere taal spreken of analfabeet zijn met de computer kunnen omgaan. Zo kunnen ze de vaardigheid ook zien, bijvoorbeeld: Hoe zet ik een computer aan?".

Een icoon voor podcasts voor op de website bij de sociale mediakanalen.

Gastcollege prof. Christine Rubie-Davies

Studenten MOVEL mochten deelnemen aan een gastcollege van prof. Christine Rubie-Davies uit Nieuw-Zeeland over haar boek 'Becoming a high expectation teacher'. Zij omschrijft wat docenten die hoge verwachtingen voor de héle groep hebben, anders doen dan hun collega's. Door ‘de lat’ hoger te leggen, bereiken studenten meer. "Een student leert datgene waartoe hij de kans heeft gekregen om het te leren."

Gastcollege Christine Rubie-Davies bij Master Ontwerpen van Eigentijds Leren

Niets leuker dan samen met @Gert Biesta live in dialoog over een van zijn artikelen!

Gert Biesta is Professor of Educational Theory and Pedagogy bij de University of Edinburgh en met name bekend van zijn onderscheid tussen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie waaraan onderwijs aandacht dient te besteden. Een inspirerend gastcollege over de opdracht van de leraar en docent om pedagogische weerstand te bieden en dat wij allemaal samen de toekomst zijn. Als wij de toekomst zijn, komt het vast goed!

Een foto van het gastcollege van Gert Biesta voor de MOVEL.

De leraar en docent met veranderkracht bij MOVEL!

Tom van Oeffelt heeft bij teams in het MBO onderzoek gedaan naar 'goed werk' en opgavegericht werken. Studenten uit jaar 1 en 2 gingen met hem in gesprek. Vraag die al snel opkwam was of jouw team wel echt een team is! En hoe je met je team in gesprek gaat over 'goed werk', oftewel werk dat goed is, goed doet en goed voelt. De 3E's van excellent, ethisch verantwoord en energie-gevend.

Tom van Oeffelt gaf een gastcollege

Direct contact

Vragen over de opleiding? ASK HAN! We helpen je graag persoonlijk verder.

Openingstijden

Werkdagen: 08:00 tot 17:00 uur
 

Liever bellen of appen?

De inhoud van de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren

Hoe gaat de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren er uit zien? Zorg jij voor onderwijs op maat op jouw school? Hoe breng jij innovatie in het onderwijs?

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 3 masterstudenten zitten om tafel te overleggen met papieren op tafel.