Stap 1: Ontwerpen

In deze eerste stap leg je de basis voor een nieuwe cursus of leerlijn.

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 2 masterstudenten zitten achter een laptop. Eén wijst op het scherm.

Subactiviteiten 

Wat doe je in stap 1?

Je legt een stevige basis voor je cursus door te analyseren, inspireren en een eerste ontwerp te maken. Je denkt na over wat studenten moeten leren, in welke context het onderwijs plaatsvindt, en welke middelen je daarvoor tot je beschikking hebt. Op basis hiervan maak je een eerste globale opzet van je cursus en een plan van aanpak.

Belangrijke kaders en richtlijnen

Blended Leren

Visie op het combineren van online en fysiek onderwijs.

Uitvoeringskader digitale leermaterialen

Richtlijnen voor het ontwerpen en ontwikkelen van digitale leermaterialen.

Framework AI

Handvatten voor het verantwoord omgaan met AI in het onderwijs.

Flexibilisering en studentbegeleiding

Richtlijnen en hulpmiddelen voor flexibel onderwijs en begeleiding, o.a. via het Wiel van Welzijn.

Kader OS & OER

Richtlijnen uit de onderwijs- en examenregeling (OER).

Digitale toegankelijkheid

Zorg voor toegankelijk materiaal voor alle studenten

Privacy en informatiebeveiliging

Zorg dat je bij het ontwerpen van je cursus veilig omgaat met gegevens.

Hulpmiddelen 

Ondersteuning en materialen

Bij het ontwerpen van je cursus kun je gebruikmaken van verschillende vormen van ondersteuning en handige materialen.

Klaar met Stap 1: Ontwerpen?
 

Ga naar Stap 2: Ontwikkelen

In Stap 2:

  • Kies je werkvormen en leermaterialen
  • Verwerk je jouw evaluatie en feedback
  • Finaliseer je jouw ontwerp
Facility Management, foto 8518, student werkt op de laptop in zwevend hokje

Stel je vraag

Zet 'm op! Jij kunt nu verder met het ontwerpen van jouw cursus. Loop je toch nog ergens tegenaan? Dan helpen we je graag verder.

Docent helpt studenten door iets aan te wijzen op een laptop die voor de student op tafel staat.