Daphne Hachmang (HAN & kenjeinwoner.nl) en Arne Keuning (UPSTREAM. & kenjeinwoner.nl) - hoe werken vanuit het netwerk kan leiden tot een praktische tool voor gemeentes
Kenjeinwoner.nl is een tool die professionals werkzaam bij een gemeente of (semi)overheidsinstelling praktische handvatten geeft om communicatie met verschillende doelgroepen in te richten. De tool is een initiatief van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), Citisens, OBI4Wan en Upstream en is vóór en mét de praktijk ontwikkeld.
Inhoud partnersessie
Op 5 oktober nemen Arne (Upstream) en Daphne (HAN) je mee in het ontstaan van de samenwerking die tot de tool heeft geleid. Ze vertellen je alles over hun gezamenlijke ambitie en over de verschillende samenwerkingsvormen met (andere) partners en het onderwijs die hebben bijgedragen aan het ontwerp en de optimalisatie van de tool en de website.
Erik Habraken (Hutten) – over ondernemen met impact
Hutten wil mensen gelukkig maken met eten, drinken en gastvrijheid. Of het nu gaat om het samenstellen van een gezond en aantrekkelijk F&B aanbod, met voeding bijdragen aan herstel, of een concept ontwikkelen voor een memorabel event. Dit alles zonder dat dit ten koste gaat van de planeet. Daarin gaan ze altijd een stap verder. Door anders te sourcen, te bereiden en te presenteren.
Inhoud partnersessie
Erik Habraken neemt ons mee hoe anders ze dit nu precies doen. Al veertien jaar is hij werkzaam bij Hutten, in zijn huidige rol als Business Development Manager, waarbij “ondernemen met impact” voor hem centraal staat. Zijn partnersessie gaat over het bedrijf Hutten, waar ze voor staan en welke voorbeelden daarin hij de afgelopen jaren heeft mogen vormgeven om te komen tot ketensamenwerking en strategische partnerships. Hij is benieuwd wat ons onderwijs hierin kan betekenen, welke rol we kunnen pakken in de keten en hoe onze studenten daar een verschil in kunnen maken.
Rob Hoeben (NXP) – over de behoefte aan commerciële vaardigheden in een chipcrisis
NXP Semiconductors is de voormalige halfgeleiderdivisie van Philips. De letters NXP staan voor Next eXPerience. NXP is een wereldwijd opererende firma met vestigingen in 30 landen en met het hoofdkantoor in Eindhoven. Er is een productielocatie in Nijmegen. De omzet bedroeg afgelopen jaar ruim 11 miljard dollar, omgerekend 9,8 miljard euro. Dat is een stijging van 28 procent vergeleken met een jaar eerder. Eerder had NXP veel last van een malaise in de autosector, waar het met de levering van chips een groot deel van zijn geld verdient. Door de coronacrisis werden minder auto’s verkocht. Inmiddels is de situatie compleet omgeslagen. Problemen rond de leveringen van chips zijn nu het grootste obstakel van autofabrikanten in hun herstel uit de crisis. Het chiptekort is ontstaan omdat er tijdens de pandemie veel meer vraag kwam naar zaken als laptops, computers en mobiele telefoons voor mensen die thuiswerken. Tegelijkertijd zochten mensen ook naar vertier, waardoor bijvoorbeeld spelcomputers gretig aftrek vonden. De chipcrisis zorgt ervoor dat NXP veel meer contact heeft met klanten.
Inhoud partnersessie
Rob werkt al ruim 30 jaar in verschillende commerciële rollen van voorheen Philips en later NXP. Hij heeft een technische achtergrond die lange tijd goed bruikbaar was in deze chipindustrie, maar ziet ook dat er steeds meer behoefte is aan commerciële vaardigheden om vooral die potentiële markten te bewerken. Ze realiseren zich dat het lastig is om het schaap met 5 poten te vinden: een combi van technische en commerciële medewerkers. Vooral voor rollen in de backoffice, marketingcommunicatie en/of bij business development is de uitdaging erg groot. Rob wil graag met ons sparren hoe we vanuit het onderwijs hier een bijdrage in kunnen leveren.
Marjolein Dreef en Dennis Ruiter (CSU) – over scherp zijn op schone innovaties
Onder het motto ‘Scherp op schoon’ is CSU met diverse vestigingen en ruim 16.500 medewerkers de nummer 1 partner in schoonmaak in Nederland binnen de facilitaire dienstverlening. CSU is in Nederland voor bedrijven een deskundige, proactieve en innovatieve partner in schoonmaak en gelieerde markten. Een integere, mensgerichte organisatie met persoonlijke aandacht voor werknemers en klanten. Vanuit een verantwoord rendement en een continuïteitsstreven helpt CSU met duurzame oplossingen klantdoelstellingen te verwezenlijken.
Inhoud partnersessie
Marjolein Dreef en Dennis Ruiter nemen ons mee hoe werknemers het verschil maken. CSU is scherp op het permanent verbeteren van haar dienstverlening. Zij richten zich op de tevredenheid, gezondheid en motivatie van werknemers. Werknemers die goed in hun vel zitten, leveren beter werk. Dat zorgt voor tevreden klanten en groei. En dat biedt ruimte om extra te investeren in kwaliteitsverbetering om klanten nog beter te kunnen bedienen. Het beleid van CSU is gericht op het continu verbeteren van de dienstverlening, het creëren en continu verbeteren van een goede en veilige werkomgeving en steeds verder beperken van de milieubelasting van activiteiten op de leefomgeving.
Dick Bos (StartUp Nijmegen) – en enkele (student-) ondernemers over groeien en bloeien als startende ondernemer
StartUp Nijmegen is een inspirerende omgeving om te vestigen, groeien en bloeien als startende ondernemer. Een plek waar ondernemers een werkplek, netwerk en allerlei activiteiten krijgen. Ondersteuning, begeleiding en ontplooiing staan centraal binnen deze omgeving. Daarnaast is het een unieke ontmoetingsplek waar verschillende instanties samenkomen en verbinden. Het is naast een ontmoetingsplek een echte leeromgeving. Hoe kan leren nou beter door het zelf mee te maken door andere, ervaren ondernemers hier te ontmoeten om vervolgens te enthousiasmeren. Mede daarmee levert StartUp een bijdrage aan het ecosysteem in Nijmegen.
Inhoud partnersessie
Dick Bos, aanjager van StartUp Nijmegen, neemt je tijdens de partnersessie mee in het ontstaan, het verhaal en doelen die tot nu toe zijn behaald en die elke dag nog worden nagestreefd binnen de community van StartUp. Dit ondersteund met de ervaringen van (student-)ondernemers uit onze opleidingen die gebruik maken met wat StartUp Nijmegen te bieden heeft. Denk in de partnersessie mee hoe wij vanuit onze opleidingen de samenwerking verder kunnen uitbouwen.
Ruud Schuurman (RCT-Gelderland) en Tony van Tienen (ATRO Medical) – over hoe samenwerken in de regio kan bijdragen aan pijnvrije mobiliteit.
RCT Gelderland (Regionale Centrum voor Technologie Gelderland) is een onafhankelijk netwerk dat ondernemers uit Gelderland in contact brengt met elkaar en met de kennisinstellingen. Dit alles vanuit een groot netwerk in de maakindustrie en IT, met als doel: innovatie stimuleren. Eén van de ondernemers die het afgelopen jaar zijn ondersteund vanuit RCT Gelderland is Tony van Tienen van het bedrijf: ATRO Medical. Via het RCT werd hij deelnemer van een kring van vijf bedrijven die regelmatig samenkomen om van elkaar te leren.
ATRO Medical, een spin-off van Radboudumc en DSM, ontwikkelde een meniscusprothese van kunststof: de Trammpolin. Voor de ontwikkeling van de kunstmeniscus werkt ATRO Medical nauw samen met tal van partijen, zoals het Radboudumc, DSM, Maastricht UMC+ en de Sint Maartenskliniek. Naast vele prijzen ontving de Nijmeegse startup het afgelopen jaar 1,9 miljoen euro financiering en 2,5 miljoen euro EU subsidie voor aanvullend klinisch onderzoek als opmaat voor de marktregistratie.
Ruud Schuurman, innovatiemakelaar bij RCT Gelderland, verbindt bedrijven zoals ATRO Medical op basis van hun vragen met andere partijen en dit kan een belangrijke impuls geven aan de regio. Voor studenten van de HAN een inspirerend voorbeeld van ondernemerschap.
Inhoud partnersessie
Laat je meenemen in de ervaringen van zorgondernemer Tony van Tienen en voorbeelden van vraagstukken/ bedrijven uit het RCT-netwerk waar Ruud Schuurman kansen voor samenwerkingen ziet. In deze sessie bekijken we graag hoe we samen met deze bedrijven ons onderwijs (nog) beter laten aansluiten bij thema’s die belangrijk zijn/worden in de regio.
Royan van Velse (PreZero) – over een samenleving zonder afval, wat als het lukt
Afval bestaat feitelijk niet meer. Alles wordt op de een of andfere manier hergebruikt. Met name in Nederland ligt het recyclingspercentage erg hoog. Wat toch nog bij het restafval belandt, wordt verbrand om energie te produceren. Ophalen, sorteren, recyclen, elektriciteit produceren … dit alles doet PreZero. PreZero is onderdeel van de Schwarz Group (meer dan een half miljoen medewerkers alleen al in Europa). Op het vlak van duurzaamheid kan dit grote bedrijf daadwerkelijk het verschil maken. Het gaat daarbij niet enkel om de output maar ook om de input. Die input vangt aan bij de afdeling Inkoop, waar poortwachters het duurzaam inkopen borgen.
Inhoud partnersessie
Royan van Velse is manager inkoop bij PreZero Nederland. In deze sessie neemt hij je mee door de organisatie, door duurzame projecten en uitdagingen binnen en buiten Inkoop. Ook schetst hij het aandeel dat studenten hieraan hebben bijgedragen en wat er voor hen nog in het verschiet ligt.