- Open up new horizons - HAN University of Applied Sciences
- Agenda
- Learning and Development in Organisations 20 jaar!
Learning and Development in Organisations 20 jaar!
De opleiding Learning and Development (eerder Opleidingskunde) bestaat 20 jaar. Dat willen we samen gaan vieren op met een feestelijk programma. Ben je er ook bij?
Programma Futureproof
- 14.00 Inloop
- 14.45 Beeldende en muzikale opening
- 15.00 Ontketende toekomst: “Zelfs als jij niet geïnteresseerd bent in de toekomst, is de toekomst geïnteresseerd in jou”
Spreker Ruud Veltenaar neemt ons tijdens zijn unieke inspiriment mee op expeditie naar de
ontketende toekomst. Waar liggen de kansen die we nu niet zien, laat staan benutten? Hoe kunnen we van betekenis zijn? Welke bijdrage leveren L&D professionals binnen het tijdperk van transitie?
- 15.45 Pauze, Taartje en op pad naar de proeverijen
- 16.15 Proeverijen: interactieve sessies met o.a. workshops, rondetafelgesprekken,‘pitchlane’ afstudeerwerken en kennissessies.
- 17.30 Diner en ontmoeting: samen genieten van een heerlijke maaltijd en gesprekken met vakgenoten. Onderweg de mogelijkheid om vragen en vergezichten uit te wisselen. Ook kan je op de beursvloer allerlei activiteiten uitproberen.
18.45 Naar het Auditorium
19.00 Feestelijke en creatieve afsluiting: “Zo heb ik de toekomst nog niet eerder gezien”.
19.30 Borrel en met nieuwe vergezichten en contacten naar huis.
Over de proeverijen
Het programma op 23 mei 2023 is een proeverij waar je zelf het hoofdgerecht kunt kiezen. We nodigen je uit om toekomstige ontwikkelingen buiten en binnen ons vakgebied te ontdekken en samen te bespreken. Vragen die aan bod komen zijn:
- Hoe kijk jij naar de ontwikkelingen in de wereld?
- Welke toekomstige ontwikkelingen hebben invloed op ons vak?
- Wat voor een effect heeft dit op ons vakgebied?
- Hoe speel je daar als L&D professional op in?
- Wat betekent dit voor je eigen werk en welke keuzes maak je?
Genoeg te ontdekken en met elkaar te bespreken. Je kiest op de dag zelf uit van welke proeverij je wilt genieten. Neem op tijd je kaartje, want vol = vol.
We hebben naast een keuzemenu ook de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten. Je kunt in gesprek met een aantal organisaties uit ons netwerk. Ook is er de mogelijkheid om met recent afgestudeerde L&D professionals in gesprek te gaan over het oplossen van actuele en toekomstige vraagstukken. We hebben een aantal leuke prijzen en veel activiteiten die je uitnodigen verder te kijken dan vandaag.
Voor wie?
We nodigen organisaties, studenten, alumni en collega's van harte uit deel te nemen aan dit feestelijke event.
Tijdens dit evenement zal er gefilmd en gefotografeerd worden. Als je niet herkenbaar in beeld wil komen, kun je dit ter plekke aangeven.
Meld je aan
Is jouw interesse gewekt? Schrijf je dan hier in.
Voor studenten is deelname gratis, voor alumni vragen wij €100,- bijdrage voor de kosten. Als de betaling binnen is, dan is de inschrijving definitief.
Let op! Er is een maximaal aantal plaatsen beschikbaar.
Presentaties
Toekomst
"Zelfs als jij niet geïnteresseerd bent in de toekomst, is de toekomst geïnteresseerd in jou”
Ruud Veltenaar houdt zich bezig met het inspireren van een nieuwe generatie leiders, bestuurders en beleidsmakers, L&D professionals die gericht zijn op de toekomst en het creëren van meerwaarde voor de samenleving en andere mensen.
Ruud Veltenaar is filosoof, trendwatcher, TEDx spreker, bevliegeraar, faculty member aan Nyenrode Business Universiteit en sociaal bewogen investeerder. Hij is een talent in het vertalen van trends en ontwikkelingen naar de impact van ons leven en werk. Als geen ander weet Ruud dat het creëren van een perspectiefrijke toekomst meer vereist dan motivatie en hard werken. Om de toekomst zelf te creëren heb je relevante informatie, heldere inzichten en effectief leiderschap nodig. Dat is waarom Ruud Veltenaar al decennia lang de wereld rondreist en samenwerkt met alle soorten leiders, van CEO's tot staatshoofden en van schoolbestuurders tot studenten.
Deze middag verschaft hij ons een doorkijkje naar de toekomst en maakt hij duidelijk hoe we zelf meerwaarde kunnen creëren in een turbulente wereld, die in rap tempo transformeert naar een volgende fase in onze beschaving. Ruud zal een helder beeld van de toekomst verschaffen en aangeven waarom we op een markeerpunt in onze geschiedenis staan. En voor degenen die het allemaal een beetje overweldigend vinden, kunnen we de hoop die Ruud biedt op een betere wereld ook gebruiken als een gelukkig einde van zijn presentatie.
Futureproof
We vieren graag samen met jullie ons 20 jarige jubileum. In 2002 is de toenmalige opleiding Opleidingskunde formeel gestart. Vandaag draagt de opleiding de naam Learning en Development in Organisations. We bieden een kwalitatief hoogwaardig voltijd en deeltijd programma voor Learning and Development Professionals. We kunnen oprecht zeggen dat we een toekomstbestendig, actueel en praktijkgericht programma hebben waar we talentvolle, eigenzinnige en bekwame L&D professionals opleiden en professionaliseren. We zijn trots op een rijke en betrokken groep van studenten, alumni, organisaties, onderzoekers en experts. We willen graag met jullie samen deze feestelijke gebeurtenis vieren.
Ontwikkelen en leren zit in ons DNA, we kijken graag met jullie naar welke kansen en mogelijkheden de toekomst ons kan bieden. Ons vak speelt in op toekomstige ontwikkelingen en maakt werk van talent. Laten we vandaag in gesprek gaan over hoe wij het verschil voor elkaar, medewerkers en organisaties blijven maken!
De proeverijen
Lees meer over de verschillende proeverijen en interactieve sessies. Laat je inspireren.
Proeverij 1: Learning & Development Profielen Parade
Je krijgt overzicht over verschillende beroepsprofielen voor L&D. Dat geeft inzicht in bekwaamheden die mogelijk belangrijker worden en welke bekwaamheden jij en je team nodig hebben in de toekomst.
Verschillende internationale (vak-)organisaties maken profielen met overzichten van de belangrijkste bekwaamheden, competenties en taken van L&D-professionals. In deze workshop duiken we samen in een aantal van die profielen. Na een korte introductie bekijken we wat deze profielen betekenen voor de L&D-praktijk. Wat spreekt jou aan? Wat is de rode draad in de profielen? Welke thema’s worden in de toekomst belangrijker en wat betekent dat voor jouw werk?
We maken in deze workshop gebruik van het werk van Marlo Kengen en Nina te Riele. Zij analyseerden het afgelopen jaar verschillende beroepsprofielen. Mede op basis daarvan stelt de opleiding een up-to-date opleidingsprofiel vast.
Over L&D expert Marlo Kengen
Marlo Kengen is hoofddocent Learning & Development in Organisations aan de HAN. Als regisseur ‘Curriculum, Innovatie en Kwaliteit’ is ze medeverantwoordelijk voor het programma voor de opleiding. Ze richt zich op strategisch leren in organisaties en de vertaling van actuele ontwikkelingen naar de praktijk. Naast haar werk als docent schrijft ze en spreekt ze regelmatig op (inter)nationale congressen over onderwerpen als gepersonaliseerd leren, social learning, learning analytics en het inkopen van leer- en ontwikkeloplossingen.
Proeverij 2: ‘Help’: Gen Z op de arbeidsmarkt!
Na 2 coronajaren is het ons wel duidelijk geworden: leren en werken zullen nooit meer hetzelfde zijn. Wat kunnen wij L&D’ers leren van deze tijd en hoe bereid je het leren en ontwikkelen in jouw organisatie voor op een nieuwe generatie (Gen Z) die voor een deel is opgeleid in coronatijd? Welke inzichten en voorkeuren brengen zij met zich mee? Wat zoeken zij in hun werk en hoe willen zij zich het liefste ontwikkelen? In een interactieve sessie geven wij je handvaten mee om te zorgen dat jouw organisatie klaar is voor het leren & ontwikkelen de nieuwe generatie medewerkers op de arbeidsmarkt! Uiteraard gaan we hier ook direct mee aan de slag.
Over de L&D experts:
Sam Kuppens is een ambitieuze derdejaars student uit generatie Z. Ze is ondernemend, zeer betrokken en doelgericht. Waar ze energie van krijgt? Mensen samenbrengen en elkaar inspireren!
Mees Wolterbeek is een gemotiveerde derdejaars L&D-student uit generatie Y. Mijn passie ligt bij het begrijpen van hoe mensen leren en zich ontwikkelen, en hoe ik hier als junior L&D'er aan kan bijdragen. Mijn doel is om in de toekomst een positieve impact te hebben op de ontwikkeling van mensen binnen organisaties.
Nina te Riele is voor het tweede studiejaar als docent en leercoach werkzaam bij de opleiding Learning & Development in Organisations. Ze is een enthousiaste L&D‐professional uit Generatie Y met een groot hart voor het ontwerpen van creatieve en effectieve leertrajecten en voor het slim toepassen van leertechnologie. In december sleepte ze – dankzij de overtuigende nominatie van haar studenten ‐ de Develhub‐award voor L&D‐professional van het jaar in de wacht.
Proeverij 3: De kracht van Virtual Reality (VR) als leeroplossing
Na een korte introductie volgt een inleidende presentatie over Virtual Reality. We bespreken hoe VR bijdraagt aan een hoge transfer van het geleerde in de praktijk. We gaan hierbij in op de kracht van ‘immersie’ (volledig ervaren of onderdompelen), het gevoel van ‘presence’ (aanwezigheid), het gebruik van open spraak, het creëren van een veilige leeromgeving en het geven van objectieve feedback.
Al kunnen we veel over VR vertellen, de kracht van VR ligt in de ervaring. Daarom kiezen we een deelnemer uit het publiek om een zelfgekozen casus met de VR-bril te demonstreren. De rest van de deelnemers kijkt toe middels een streaming op een groot scherm. We bespreken de ervaring en de reacties kort met elkaar na.
Hierna gaan de deelnemers in groepjes aan de slag. Ieder groepje bedenkt voor welke leervraag uit de praktijk VR een oplossing zou kunnen bieden. Vervolgens schetsen ze een eerste idee voor een casus van een nieuwe VR-training. We bespreken de ideeën van de groepen plenair na.
Doel
Aan het eind van de proeverij:
- Kun je het begrip VR uitleggen.
- Kun je de bijdrage van VR aan een hoge transfer van het geleerde benoemen.
- Kun je VR als leeroplossing aan een leervraag uit de werkpraktijk koppelen.
Over de experts
Eric Jutten is CEO bij The Simulation Crew in Nijmegen. Hij is al meer dan 20 jaar gespecialiseerd in de ontwikkeling van simulatietoepassingen. Samen met zijn groeiende team is hij actief in diverse sectoren, zoals retail (Hema, Rituals, C&A), techniek (Philips, Alliander), (semi-)overheid (Politie, LVNL, NS), zorg (RadboudUMC) en onderwijs (MBO/HBO). Hij is een enthousiaste en creatieve leerexpert die is gegrepen door de geweldige mogelijkheden van Virtual Reality. Eric neemt je graag mee in de wereld van VR (e-mail: Eric.Jutten@simulationcrew.com).
Luka Jansen is Learning Experience Designer bij The Simulation Crew in Nijmegen. In 2018 is ze afgestudeerd aan de bachelor Learning and Development in Organisations. Daarna werkte ze een tijd als HR-adviseur en studiecoach. Haar kwaliteiten liggen in gespreksvoering en het ontwerpen van leermiddelen, wat mooi samenkomt in haar functie als Learning Experience Designer (e-mail: Luka.Jansen@simulationcrew.com).
Proeverij 4: De fascinerende combinatie van opleiden als ambacht en Artificial Intelligence
Komt te vervallen
Ga mee op een inspirerende ontdekkingsreis waarin de tijdloze kunst van opleiden samensmelt met de kracht van AI en digitale innovatie!
Leer van de successen én mislukkingen bij het online beschikbaar maken van kwalitatief onderwijs op een schaalbare, relevante en inspirerende manier. Ontdek de impact van AI op leren en ontwikkelen en hoe je deze kunt inzetten voor innovatie.
Tom Bos, oud-student opleidingskunde en huidige CEO van SkillsTown Group, neemt je mee op een meeslepende reis door zijn recent gepubliceerde boek 'De ouderwetse toekomst van opleiden'. Hij deelt zijn ervaringen, onderzoeksresultaten en inzichten over online opleiden bij toonaangevende werkgevers in Nederland en daarbuiten. Verwacht een boeiende kijk op de nieuwste experimenten met ChatGPT en andere AI-toepassingen. Deze sessie is educatief en uitdagend, met een knipoog die ons stimuleert om zelf na te denken over de stappen die we kunnen zetten.
Over L&D expert Tom Bos
Tom Bos is een visionair op het snijvlak van technologie en leren. Als oprichter van succesvolle EdTech-bedrijven en huidige CEO van SkillsTown Group (e-mail: tbos@skillstown.com), is Tom gepassioneerd over het creëren van effectieve leermiddelen. Als oud-opleidingskunde student begrijpt hij als geen ander de waarde van didactiek en innovatie in het onderwijs.
Proeverij 5: Investeer als een kip met kop!
Deze Proeverij start met een korte introductie op zes trends:
- Werken met technologie: automatisering en robotisering;
- Langer werken: ontgroening en vergrijzing;
- Balans in werken: duurzame inzetbaarheid;
- Wendbaar werken: versnellen en flexibel;
- Datagestuurd werken: big data en artificial intelligence;
- Verantwoord werken: governance, transparantie en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).
Impact op je werk
Vervolgens onderzoeken we op interactieve wijze met elkaar welke trends impact hebben op jouw organisatie en/of werk.We pakken de trends met de meeste impact bij de (kippen)kop. Vanuit het onderzoek dat wij hebben gedaan geven we een toelichting op de impact van deze trends op de performance van medewerkers en gaan we hierover met elkaar in gesprek wat dit vraagt van ons als L&D professionals.
Als afsluiting formuleer je voor jezelf hoe je als L&D professional meer en ‘future proof’ impact kunt realiseren en krijg je een exemplaar van het boek ‘Investeer als een kip met kop!’.
L&D expert Stephan Obdeijn
Drs. Stephan Obdeijn is aanvoerder en senior adviseur Leren en Ontwikkelen bij EMC Performance en gecertificeerd ROI-professional (CRP).Stephan werkt al meer dan 14 jaar aan meer impact van ons L&D vak, gevoed vanuit zijn bedrijfservaring als leidinggevende en operationeel directeur bij KEMA en TNO. Specifiek expertisegebied van Stephan is evaluatie en effectmeting om de bijdrage van L&D aan organisatiedoelstellingen meer en beter zichtbaar te maken.
Naast zijn werk bij EMC was Stephan 6 jaar lid van het bestuur van NVO2 (nu Develhub), waarvan 4 jaar als voorzitter.
E-mail: sobdeijn@emcperformance.nlProeverij 6: 'Harde trends, zachte trends en de toekomst van leren'
Na de sessie:
- kun je onderscheid maken tussen harde trends en zachte trends.
- heb je verkend hoe harde trends invloed hebben op de toekomst van leren voor wat betreft ontwerp en uitvoering.
Na een interactieve inleiding over harde trends en zachte trends inclusief voorbeelden ga je samen met anderen aan de slag om te onderzoeken hoe harde trends invloed kunnen hebben op de toekomst van leren. Zowel voor wat betreft ontwikkeling als uitvoering.
Over de L&D expert
Ger Driesen is Learning Innovation Manager bij aNewspring.Ger werkt sinds 1991 in L&D en heeft ervaring opgedaan in alle aspecten en rollen van het competentiemodel van de HAN. Momenteel werkt hij als Learning Innovation Leader bij aNewSpring en als adviseur bij zijn eigen bedrijf Challenge Leadership Develooment Academy.
Proeverij 7: Meer leren in dezelfde of minder tijd? Kies voor werkplekleren!
Aan het einde van de sessie begrijp je hoe werkplekleren de druk op (L&D-)medewerkers kan verminderen en hoe de 5 Moments of Need Methodologie daar een belangrijke (leer)functie in heeft.
We schetsen de veranderingen die nu en in de toekomst spelen. Dit vertalen we naar effecten op de visie en strategie van leren en ontwikkelen in organisaties. Samen voeren we een gesprek over wat de veranderingen betekenen voor het werk van de L&D-professional en welke uitdagingen zij voor zich zien. Om elkaar te prikkelen voeren we een discussie op basis van de stelling: “door de geschetste veranderingen is er voor medewerkers minder tijd beschikbaar om los van het werk formeel te leren”. Wij bieden op basis van de Methodologie van 5 Moments of Need mogelijkheden om leren op en tijdens het werk mogelijk te maken. Dit vraagt van de L&D-professional een nieuwe rol en uitvoering van taken. Als afsluiting koppelen we de bevindingen naar de vraag: Welke eerste stap kun je morgen zetten?
Over de L&D experts
Jo Buuts is senior learning @ performance consultant. Hij heeft ruim 30 jaar ervaring in het werkveld van Learning & Development. Vanuit een loopbaan bij Defensie is hij in 2011 als zelfstandige doorgegaan met het adviseren en ondersteunen van organisaties in het ontwerpen/ ontwikkelen en implementeren van leertrajecten en leerinterventies. Sinds 2018 volledig gefocust op de methodologie van 5 Moments of Need™ en Performance Support.
Aron Peeters is werkzaam als consultant bij Xprtise en alumnus van de bachelor Learning and Development in Organisations aan de HAN.
Nine van Neerven voert haar stageopdrachten uit bij Xprtise en volgt de studie Learning and Development in Organisations aan de HAN.
Proeverij 8: Durf te doen wat onbekend is
Als deelnemer ervaar je in deze workshop hoe jij beweegt in het onbekende, je legt de koppeling met leer- en veranderprocessen en jouw rol als L&D-er daarin.
We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk (Rotmans, 2017). Dat vraagt van ons als mens, als professional, als L&D-er dat we dealen met veranderingen in en om ons heen, steeds weer. Dat we niet bang zijn voor het onbekende, maar daar gewoon in kunnen zijn. Sterker nog, dat we het juist kunnen benutten om tot vernieuwing te komen. Belangrijke skills daarvoor zijn dat je leert bewegen in het onbekende, dat je jezelf daarin leert kennen en weet hoe jij dat doet. Organisaties zijn volop bezig met vernieuwing en als L&D-er heb jij daarin een belangrijke rol. Het organiseren, ontwerpen en begeleiden van leer- en veranderprocessen is tenslotte jouw core business. Jij weet als geen ander dat leren en veranderen gaat over gedrag en dat er een proces voor nodig is om een nieuwe beweging te creëren.
De workshop ‘Durf te doen wat onbekend is’ is een praktische, ervaringsgerichte workshop waarin je jezelf beter leert kennen rondom de vraag “Hoe durf ik te doen wat onbekend is?' en waarin we kijken naar hoe we vanuit onze rol als L&D-erbij kunnen dragen aan vernieuwing en duurzame verandering in de organisatie.
Over de L&D experts
Hilde van der Geld: "Als trainer en coach faciliteer ik groepen en organisaties in het doorlopen en doorleven van het creatieve proces, het proces van veranderen en leren. Daarbij begeleid ik anderen om op eigen-wijze deze processen zelf te ontwerpen en te begeleiden. Zodat het creëren van ruimte voor leren, verandering en innovatie een vanzelfsprekend onderdeel wordt van wat we doen en hoe we dat doen.” Hilde is oud docent van L&D op de HAN, trainer bij Ruimtehouders en daarnaast beeldend kunstenaar en stembevrijder. (e-mail hilde.vandergeld@ruimtehouders.nl ) www.ruimtehouders.nl
Roos van der Voort: “Als manager en trainer fascineert het me hoe je beweging creëert, collectief een mooi idee laat ontstaan en dat ook echt uitvoert. Dit vraagt van mij dat ik schakel en ruimte maak voor operationele, strategische én creatieve processen. Ik weet een proces te faciliteren waarin anderen tot flow kunnen komen. En die kracht, die energie, is onomkeerbaar!” Roos is directeur van Ruimtehouders en (mede)auteur van het boek ‘Durf te doen wat onbekend is’ (e-mail roos@ruimtehouders.nl ) www.ruimtehouders.nl Bekijk ook: www.durftedoenwatonbekendis.nl
Proeverij 9: Van compliance naar business impact! Een prestatiegerichte opleiding voor IKEA heftruck chauffeurs
Aan het einde van deze proeverij kan je de succesfactoren benoemen voor het behalen van meetbare resultaten, zelfs voor compliance opleidingsvraagstuk. Daarnaast kun je, met een simpele activiteit, stakeholders bewust maken van de kracht van performance support.
We starten met een korte introductie van IKEA als organisatie en hoe ze werken vanuit een visie op leren en ontwikkelen. Dit geeft je een beter beeld van de organisatie en de context waarin de casus zich afspeelt.
Vervolgens duiken we in een specifiek opleidingsvraagstuk, wat meerdere malen door de bachelor Learning & Development in Organisations (HAN) is gebruikt als casus voor studenten.
We gaan het project van A-Z doorlopen en zoomen in op de verschillende stappen en keuzes die de L&D professionals van IKEA hebben gemaakt om tot een prestatiegerichte (leer)oplossing te komen.
Daarnaast gaan we gedurende de sessie aan de slag met een simpele creatieve activiteit die inzicht geeft in de kracht van performance support. Deze activiteit is, na de sessie, gemakkelijk te gebruiken in andere organisaties of in een andere context.
Tot slot bekijken we de oplossingen die zijn ontwikkeld en momenteel live draaien op de internationale leeromgeving van IKEA.
L&D expert
Jasper Schonenberg, Global Reskilling & Upskilling Leader bij Ingka Group (IKEA)
Jasper Schonenberg is een gepassioneerde professional met 8 jaar ervaring in het Learning & Development vakgebied. Op dit moment is het werkzaam als global reskilling & upskilling leader bij Ingka Group. Met +160.000 medewerkers zijn zij de grootste franchiseorganisatie onder het merk IKEA.
Jasper houdt zich bezig met de ontwikkeling, implementatie en communicatie van grootschalige reskilling en upskilling programmas. Allemaal met het doel om de employability van de medewerkers te verhogen en de juiste skills te ontwikkelen voor een succesvol IKEA, nu en in de toekomst.
Meer info vind je op: https://www.linkedin.com/in/jasperschonenberg/
Proeverij 10: Extended Reality binnen KMar Onderwijs
Na een korte introductie worden enkele deelnemers uitgenodigd om de virtuele wereld te betreden. De deelnemer ervaart hoe de virtuele wereld voelt:
- fysiek
- perceptueel
- emotioneel
- cognitief
De directe ervaring maakt duidelijk hoe XR ons brein en handelen kan beïnvloeden.
Aansluitend laten we zien hoe de Koninklijke Marechaussee deze techniek inzet binnen het Opleidings- en Trainingsproces (O&T). Onze doelstellingen bij deze manier van opleiden en trainen is dat de deelnemers abstracte begrippen als veiligheid en risico’s in alle aspecten van hun handelen veilig kunnen ervaren. Hierbij krijgt de deelnemer direct zicht op de keuzes die zijn gemaakt en kan op basis daarvan andere of nieuwe handelingsalternatieven ontwikkelen. De ervaring leert dat we meer mogelijkheden hebben om de eigen medewerkers binnen een zo echt mogelijke omgeving te trainen.
Het aantal XR-sets is beperkt, dus niet iedereen kan de first-hand ervaring opdoen. De overige deelnemers kunnen 2D meekijken met de ervaringen van de ander op de aanwezige schermen.
Na de proeverij hebben de deelnemers ervaren hoe XR-toepassingen ons brein kan beïnvloeden. Ook hebben de deelnemers een duidelijk beeld hoe de KMAR complexe vaardigheden op een veilige en flexibele manier traint in een realistische (XR) omgeving.
L&D experts
Tobias Holtzer: Hoofd Bureau OpleidingsOntwikkeling Koninklijke Marechaussee
Marlies Roelofsen: Senior Opleidingsontwikkelaar Koninklijke Marechaussee
Micha Edwards: Senior Opleidingsontwikkelaar Koninklijke Marechaussee
Proeverij 11: Teamversnellers voor het bouwen van ijzersterke Teams
Het vormen van teams wordt steeds belangrijker en gezien als een vaardigheid: ‘Teaming’. Hoe bouw je (in korte tijd) een ijzersterk team? Wij bieden je praktische handvatten die je meteen kunt toepassen in jouw toekomstbestendige praktijk.
Teaming
Teams worden steeds belangrijker. Ook werken we steeds meer in tijdelijke (project)teams. Deze kleine flexibele teams bieden organisaties meer flexibiliteit, snelheid en innovatie. Het vormen van teams wordt dan ook steeds belangrijker en gezien als een vaardigheid: ‘Teaming’. Maar hoe bouw je (in korte tijd) een IJzersterk team?We nemen je mee in 5 belangrijke pijlers waar teams direct mee aan de slag kunnen. Van het uitwerken van concrete gezamenlijke doelstellingen naar het versterken van de onderlinge leercultuur. Na een introductie vanuit ontwikkelingen in de markt nodigen we je uit om in beweging te komen. Op basis van je eigen voorkeur kies je één pijler en bedenken jullie als -tijdelijk- team suggesties waarmee je deze pijler kan versterken. Het is een snelle uitwisseling waarbij het bruist van de ideeën.
Top 3
Naast uitwisselen en komen tot een groot aantal suggesties, werken we via een TOP 3 toe naar het maken van een keuze. Dit is waar veel teams niet goed in zijn: lef om te kiezen. Wat doen we wel? Maar ook: Wat doen we vanaf nu niet meer!?We ronden af met een reflectie op basis van praktijkvoorbeelden en lichten uitgangspunten toe die je kunt toepassen in praktijk. Samen bouwen aan Futureprove teams… veel wordt al ingewikkelder, laten we dit dan vooral eenvoudiger en praktischer maken.
L&D experts
Drs. Chris Peek studeerde Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij trainde vele professionals en leidinggevenden en adviseerde organisaties met betrekking tot o.a. leidinggeven aan professionals, management development, opleidingsprogramma’s en performance verbetering. Hij begeleidde allerlei teams, besturen en MT’s als teamcoach. Was o.a. teamleider van teams van trainers en adviseurs en manager van een trainingsbedrijf. Chris is oprichter van Het Teamlab. (e-mail: chris.peek@hetteamlab.nl)
Drs. Véronique Willems – van den Hurk is als nieuw lid van de werkveldadviescommissie betrokken bij Learning and Development in Organisations aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Zij ondersteunt professionals, leidinggevenden en teams van professionals bij het samenwerken vanuit meer eigenaarschap. Het vereenvoudigen van (leer)processen en het terugbrengen van doelstellingen naar concreet gedrag is als opleidingskundige één van haar missies. Haar expertisegebieden zijn cultuurontwikkeling, ontwerpen van leertrajecten, teamvorming en (persoonlijk) leiderschap. Véronique is oprichter van Het Teamlab (e-mail: veronique.willems@hetteamlab.nl)
Vanuit Het Teamlab ondersteunen we teams door teamleden bewust te maken van datgene waar je wel direct invloed op hebt. Met onze teaminterventies begeleiden we teams bij relevante samenwerkingsstappen. Bijvoorbeeld bij het gezamenlijk komen tot een gedragen teammissie, bij het voeren van een efficiënt teamoverleg of om met elkaar de gestelde (samenwerkings)doelen te monitoren. De tien pijlers uit het boek Professionals aan het Stuur vormen een belangrijke grondlegger onder datgene wat we met teams doen. Het eigenaarschap ligt in het team.
Proeverij 12: Ontdek de kracht van creativiteit in leren met Learning & Development, Visual Learning en User Experience!
Je maakt kennis met Learning & Development in combinatie met Visual learning en User experience design en stimuleren om een creatieve leerervaring te ontwerpen.
We starten de proeverij door ons zelf even kort te introduceren. Wie zijn wij? En wat doen wij bij de L&D Fabriek. Tijdens een presentatie introduceren we jou in de wereld van Learning & Development, Visual learning en User experience. Op basis van deze drie elementen is het mogelijk om verschillende keuzes te maken in je leeroplossing. Tijdens de presentatie geven wij verschillende praktijkvoorbeelden en gaan we samen in gesprek over de do’s en don’ts van deze drie krachtige elementen.
Na de presentatie is het tijd om zelf aan de slag te gaan! In een creatieve workshop ga je samen in een subgroep aan de slag om praktijkcasussen om te toveren tot een aantrekkelijke leerervaring. Hoe? Door samen te brainstormen, out of the box te denken en je creativiteit helemaal los te laten.
Ben je klaar om mee te gaan op deze ontdekkingsreis vol met leerervaringen en creativiteit?
L&D experts
Milou Seuren en Nanne Osinga: Learning & Development specialisten bij L&D Fabriek, Nijmegen
Proeverij 13: Teken de essentie; Leer iets wat je al kan, visueel werken als tool
Leren is steeds visueler. Social media en visuele content vragen om een andere manier van leren. Door zelf visuele content te maken via tekenen is het makkelijker concepten te doorgronden en te begrijpen. Hiermee kom je tot de kern van je onderwerp, orden je onderdelen en is het ook leuk om naar te kijken!
Tijdens de sessie ga je aan de slag met een stift en papier. Door een aantal eenvoudige lijnen te zetten leer je om de essentie van je verhaal overzichtelijk en helder weer te geven.
Door tijdens of na een leerinterventie visueel te verwerken wat er is geleerd zorg je als lerende voor ordening, overzicht en inzicht in de onderwerpen die aan bod zijn gekomen. Het biedt houvast en werkt als een middel voor dialoog over verdere ontwikkeling. Het daagt je uit om concreet te worden: wat heb ik geleerd en wat ga ik doen om het toe te passen in de werkpraktijk.
L&D experts
Pascalle Rijper
Docent Learning & Development in OrganisationsLenny Pesgens
Vierdejaars student Learning & Development in Organisations deeltijdProeverij 14: Hoe realiseer je samen met scholen ‘hybride’ leeromgevingen?
Deelnemers krijgen zicht op succes-en faalfactoren bij diverse samenwerkingsvormen voor het kwalificeren van personeel en kunnen dat gebruiken voor het opzetten en/of verbeteren van samenwerking met mbo-en hbo instellingen.
Werkwijze
Bedrijfsleven en schoolinstellingen werken vaak samen om kwalificerende opleidingstrajecten te verzorgen die aansluiten bij de eisen van verschillende stakeholders; we noemen dit ook wel ‘co-constructie’ (Bouw et al, 2021). Die co-constructie wordt uitgedaagd door verschillen tussen de praktijken van school en werk, die kunnen leiden tot fricties.
In deze sessie starten we met enkele stellingen over mogelijke fricties die kunnen ontstaan bij de samenwerking tussen de werelden van ‘school’ en ‘werk’ (Bouw et al., 2021; Bronkhorst & Akkerman, 2016). Vervolgens verkennen we op basis van het theoretische raamwerk uit het proefschrift van Erica Bouw hoe ontwerpers van leertrajecten met die fricties kunnen omgaan om juist het leerpotentieel van de grenzen tussen school en werk te benutten.
Gezamenlijk bespreken wij vervolgens welke ontwerpstrategieën kunnen worden gehanteerd vanuit het bedrijfsleven bij de co-constructie van hybride leeromgevingen. Deelnemers wisselen ervaringen en oplossingen uit om in co-constructie vorm te geven aan leeromgevingen, waarbij lerenden werken én leren, tegelijkertijd. Hoe richt je de leeromgevingen samen zo in dat er sprake is van ‘hybridisering’ tussen school en werk? En wat is eigenlijk een hybride leeromgeving die op deze manier wordt vormgegeven?
L&D expert
Dr. Erica Bouw, is trainer, adviseur en onderzoeker bij Hogeschool Utrecht. Nadat zij in 2008 de deeltijdstudie Opleidingskunde afrondde deed zij een master Leren en Innoveren en vervolgens een onderwijskundig promotieonderzoek.
In 2021 promoveerde Erica op het thema Leeromgevingen op de grens van school en de beroepspraktijk. Momenteel doet zijn onderzoek naar multiprofessionele, ‘in-society’ leeromgevingen, waar verschillende stakeholders bij zijn betrokken. Daarnaast is Erica trainer en ontwikkelaar voor juridische deeltijdopleidingen en leerteambegeleider bij de professional Master Forensisch Sociaal Professional.
Contact: erica.bouw@hu.nlProeverij 15: Design your Educational Escape Room in 1 hour
Aan het einde van de sessie weten de deelnemers welke stappen ze moeten zetten bij het ontwikkelen van een Educational Escape Room. Ook worden ze creatief geprikkeld om na te denken over een mogelijke puzzle.
Na een korte introductie over het Room2Educ8 framework gaan we in groepjes van 4 personen aan de slag met een opdracht. Deze opdrachten zullen normaal gezien in het proces van een Educational Escape Room plaatsvinden.
Omdat het Framework en de stappen veel meer tijd vereisen dan 1 uur, focussen we ons vooral op het maken van een puzzle die een bepaald leerdoel behandeld.
Aan het einde van de sessie delen alle groepen de ideeën om zo elkaar te inspireren en ook van elkaar te leren.
L&D expert
Mike van den Eventuin is E-Learning ontwerper/ontwikkelaar bij RMMBR. In de 6 jaar die hij bij RMMBR aan de slag is werkt hij veel aan Gamification en heeft voor onder andere de ING een Educational Escape Room ontwikkeld.
Proeverij 16: Werken aan een Krachtige LeerWerkOmgeving (KLWO)
Deelnemers maken kennis met de 13 ontwerpprincipes voor een krachtige leerwerkomgeving en gaan concreet aan de slag met een principe binnen de eigen organisatie.
Werkwijze
De werkplek kan een heel krachtige leerplek zijn, maar dit vraagt wel aandacht voor de vormgeving. Onderzoek heeft geresulteerd in 13 ontwerpprincipes voor een krachtige leerwerkomgeving. In de workshop gaan we eerst in op de achtergrond van de ontwerpprincipes zelf; wat zijn ze, hoe komen ze tot uitdrukking? Vervolgens gaan we in vier aparte groepen aan de slag met 1 principe; hoe krijgt dat op dit moment vorm binnen de eigen organisatie, welke concrete kansen voor doorontwikkeling zie je en welke wil je delen?
L&D expert
Derk-Jan Nijman is senior onderzoeker op het gebied van werken en leren bij de HAN. Hij heeft Arbeids- en Organisatiepsychologie gestudeerd en is in 2004 gepromoveerd op onderzoek naar de effectiviteit van bedrijfsopleidingen (transfer). Belangrijke thema’s in zijn onderzoekswerk zijn (het faciliteren van) een leven lang leren op en rond de werkplek, de aansluiting tussen opleiding en werk, en ondersteuning van (startende) arbeidskrachten. Recent heeft hij onder andere gewerkt aan onderzoeken naar de effectiviteit van loopbaaninstrumenten en digitaal gepersonaliseerd leren, en naar de vormgeving van een krachtige leerwerk-omgeving.
Proeverij 17: De turbulente toekomst van L&D
In gesprek met Ruud Veltenaar over de toekomt van onze wereld en de rol van L&D. Hij gaat met je in gesprek over hoe je meerwaarde kan creëren in een turbulente wereld, die in rap tempo transformeert naar een volgende fase in onze beschaving. Ruud zal op basis van zijn ‘keynote’ vragen beantwoorden en voorbeelden geven over de toekomst en aangeven waarom we op een markeerpunt in onze geschiedenis staan en wat L&D hierin kan betekenen.
L&D expert
Ruud Veltenaar is filosoof, trendwatcher, TEDx spreker, bevliegeraar, faculty member aan Nyenrode Business Universiteit en sociaal bewogen investeerder. Hij is een talent in het vertalen van trends en ontwikkelingen naar de impact van ons leven en werk. Als geen ander weet Ruud dat het creëren van een perspectiefrijke toekomst meer vereist dan motivatie en hard werken. Om de toekomst zelf te creëren heb je relevante informatie, heldere inzichten en effectief leiderschap nodig. Dat is waarom Ruud Veltenaar al decennia lang de wereld rondreist en samenwerkt met alle soorten leiders, van CEO's tot staatshoofden en van schoolbestuurders tot studenten.
Proeverij 18: Artificial Intelligence Coach - AIMY the world’s first conversational (online) coach
Je doet ervaring op en je praat met een AI coach zodat je een goed beeld krijgt wat je al wel of (nog) niet met AI kunt doen.
Wat gaan we doen?
- We starten met een korte introductie en hierna de toepassing met elkaar ervaren.
- Er volgt een live coachingsgesprek met 1 tot 3 deelnemer.
- We bespreken de voordelen en (ethische) bezwaren voor een AI coach.
L&D expert
Bas Schoonis, Sr. CSM Edtech | L&D consultant.
"Mijn eerste ervaringen heb ik opgedaan bij het Ministerie van Defensie en daar heb ik mijn passie voor L&D ontdekt. Hierna via heb ik na de HAN diverse L&D functies bekleed (CoolCat, DMG & Wurth). Met een altijd blijvende interesse voor Edtech heb ik bij verschillende leveranciers gewerkt waardoor je bij veel organisaties in de L&D keuken kunt kijken en (strategisch) kunt adviseren hoe zij uitdagingen oplossen. En dat doe ik op dit moment bij CoachHub in de rol van Sr. CSM".
Proeverij 19:Life at the centre of our L&D profession
Aan het einde van de sessie heb je inzicht in welke mogelijkheden er in ons vak zijn om invloed uit te oefenen op organisaties bij het omzien naar het leven op aarde. Je hebt aanknopingspunten om daar een standpunt over in te nemen en het concreet vorm te geven.
Werkwijze
Wereldwijd spelen er grote thema’s als klimaatverandering en sociale ongelijkheid. Hoe kunnen we vanuit ons vakgebied organisaties ondersteunen om hun positieve impact te vergroten? In deze proeverij onderzoeken we hoe we de zorg voor het leven op aarde meer centraal zouden kunnen stellen in onze beroepsuitoefening. Er wordt een kader geboden door een manifest en voorbeelden van hoe internationale vakgenoten daar gestalte aan geven. Gevolgd door een verdieping en concretisering rond de vraag: ‘How do we use the core skills of our profession to support ourselves, each other and organisations in becoming a force for good?’
L&D expert
Din van Helden heeft 20 jaar geleden de opleiding L&D in organisations (destijds Opleidingskunde) gedaan. Ze is zelfstandig consultant en ondersteunt organisaties (onder andere door interventies in de natuur) in organisatie- en leiderschapsontwikkeling. Ze is oprichter en steward van de internationale OD for life movement, programmaleider bij Bio-Leadership Fellowship en werkt vanuit reconnection enterprise - Grounding. E-mail: din@grounding.business
Locatie
Je kunt de locatie HAN Laan van Scheut 10 in Nijmegen zowel met de auto als met het openbaar vervoer bereiken. Bekijk het plattegrondje van de locatie Laan van Scheut 10. Let op! Het is vaak druk in de parkeergarages.
Het beste is om met het openbaar vervoer te komen. Als dit niet lukt kun je vooraf alternatieve parkeermogelijkheden bekijken. Je kunt ook parkeren in de gebouwen aan de Kapittelweg 33 en 35. Vanaf deze locaties is het 10 minuten lopen naar de Laan van Scheut 10.
Voor een kijkje in het gebouw zie: HAN Nijmegen | Laan van Scheut 10 - YouTube
Er rijden regelmatig treinen en bussen van CS Nijmegen naar de campus. Station Nijmegen Heyendaal ligt op loopafstand van de campus. Plan hier je reis.
De HAN Campus is bereikbaar met de auto. Je parkeert je auto gratis in de parkeergarages van de HAN.
Learning and Development in Organisations op Linkedin
Volg Learning and Development in Organisations op Linkedin en blijf op de hoogte van trends en ontwikkelingen binnen ons werkveld. Zo blijven we in verbinding met elkaar!