Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren
Wil je graag formatief handelen en evalueren een stapje verder brengen in jouw klas of in de school? Kom dan op 2 november naar het congres ‘formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren’. Het RAAK-PRO project presenteert dan de laatste uitkomsten en we gaan van en met elkaar verder leren.
Steeds meer scholen en leraren willen toetsing en beoordeling van leerlingen zo inzetten dat het het leren stimuleert. Niet alleen als afsluiting van een leerproces. Die formatieve aanpak blijkt in de praktijk nog best lastig. Want hoe ontwerp je formatief evalueren in samenhang zodat het je op het juiste moment de juiste informatie geeft om het leren te kunnen ondersteunen? En hoe zorg je ervoor dat jij en de leerlingen hier vervolgens ook echt iets mee kunnen doen in je lessen?
Voor wie?
De uitkomsten van het project komen uit de vo context maar kunnen naast leraren uit het vo ook zeker geschikt zijn voor leraren uit het mbo, po of h(b)o.
Programma
13.45-14.00 Ontvangst
14.00-14.45 Keynote Janneke van der Steen (Projectleider en Senior Onderzoeker)
14.45-15.00 Pauze
15.00-16.00 Workshopronde 1
16.00-16.30 Pauze
16.30-17.30 Workshopronde 2
17.30-18.30 Feestelijke afsluiting en netwerkborrel
Bekijk hier het uitgebreide programma
Uitgebreide informatie programma
Meer informatie over de Workshops ronde 1 & 2
Aanmelden
Gratis aanmelden is mogelijk via de knop bovenaan deze pagina.
Projectpartners
- HAN University of applied sciences / Onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren en 2e graads lerarenopleidingen HAN Academie Educatie
- Alberdink Thijm college en Aloysis College
- Beekdal Lyceum
- Mondial College, locatie Meeuwse Acker Nijmegen
- Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLo)
- Overige partners: Open Universiteit, Universiteit Maastricht, Universiteit Wageningen (onderwijs- en leerwetenschappen), Hogeschool Utrecht (lectoraat Beroepsonderwijs), Phronese | Training & advies
Bekijk de projectpagina
Hoe kan een programma van formatieve leeractiviteiten docenten ondersteunen om in hun onderwijs onderbouwde beslissingen te nemen over de benodigde vervolgstappen in onderwijs en leren.’ Hiervoor willen de consortiumleden hun kennis, deskundigheid en expertise inzetten. Het project sluit nauw aan bij landelijke onderwijsontwikkelingen en onderwijsbeleidsagenda’s zoals formatief evalueren, gepersonaliseerd leren en kwaliteiten van de leraar.
Eigentijds beoordelen en beslissen
Beoordelen en beslissen staat volop in de belangstelling. Het wordt voor iedereen in het onderwijs duidelijker dat het anders moet én kan. Ons lectoraat richt zich op de vraag hoe je een eigentijds programma van beoordelen en beslissen inricht.