Kennissessies Week van het Economieonderwijs

Toekomstbestendig economieonderwijs! Ofwel: wezenlijk ánder economieonderwijs, niet uitsluitend gericht op financiële winst. Precies met dit thema gaan we als HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie en lectoraat Kansrijk Ondernemen aan de slag tijdens de landelijke Week van het Economieonderwijs.
Twee interactieve sessies
Op woensdag 22 november heb je als onderwijsprofessional (vo, mbo, hbo en wo) de kans om deel te nemen aan twee interactieve kennissessies die met elkaar samenhangen, maar ook prima apart te volgen zijn. Wil je beide sessies volgen? Meld je dan ook voor beide sessies aan.
► Aanmelden
We hopen je te ontmoeten en kijken uit naar de uitwisseling!
Hoe kan het economieonderwijs bijdragen aan Brede Welvaart?
Een duurzame transitie van de samenleving heeft gevolgen voor het economieonderwijs. De transitie naar toekomstbestendige maatschappij vraagt om verbinding van verschillende disciplines en deze verbinding vraagt van economen een andere benaderingswijze.
Inmiddels is het begrip ‘Brede Welvaart’ een belangrijk uitgangspunt voor de wijze waarop het Centraal Planbureau en het CBS rapporteren over de ontwikkeling van de samenleving. Hoe kan het economieonderwijs aanhaken op deze verandering en haar verantwoordelijkheid nemen in een bijdrage aan Brede Welvaart? In deze kennissessie worden nieuwe concepten toegelicht en is ruimte om van gedachten te wisselen over de koppeling met het onderwijs voor leerlingen en studenten.

Welke competenties moet de economische professional van morgen ontwikkelen?
‘We cannot solve problems with the same thinking we used creating them’, gaf Einstein aan. Maar hoe veranderen we de manier van denken in het economieonderwijs? Welke competenties moet de economische professional van morgen ontwikkelen ten behoeve van ‘Brede Welvaart’?
In deze kennissessie geven we een introductie in de veelbelovende competentieprofielen richting nieuw economisch denken. Vervolgens is er ruimte om te experimenteren met werkvormen waarmee deze competenties ontwikkeld kunnen worden. Tot slot reiken we een ‘toolbox’ aan ter inspiratie.

We ontmoeten je graag
De kennissessies worden verzorgd door:
Ochtend: Hoe kan het economieonderwijs bijdragen aan Brede Welvaart? - Egbert Willekes & Frank Croes
• Egbert is senior onderzoeker bij het lectoraat Futureproof Control van de HAN
• Frank is programmamanager Circulaire Economie bij het HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie
Middag: Welke competenties moet de economische professional van morgen ontwikkelen? - Thomas Lans & Franceina van Zalk
• Thomas is leading lector Kansrijk Ondernemen bij de HAN en auteur van het boek 'Aan de slag met EntreComp in het onderwijs'
• Franceina is senior onderzoeker bij het lectoraat Kansrijk Ondernemen van de HAN