- Open up new horizons - HAN University of Applied Sciences
- Agenda
- Conferentie over effecten druk en stress op jongeren: Druk!
Conferentie over effecten druk en stress op jongeren: Druk!

Meer dan 1 op de 3 jongeren ervaart prestatiedruk. Hoe ga je ermee om? Wat doe je eraan? Tijdens deze conferentie op donderdag 25 april gaan we dieper in op de effecten van druk en stress op jongeren.
We gaan ideeën uitwisselen, onderzoek presenteren en praktische interventies bespreken. Hoe kunnen we de druk op jongeren verminderen en hun welzijn bevorderen? Wat kan het onderwijs eraan doen en wat kunnen jongeren er zelf aan doen?
Dit evenement is er voor onderwijsprofessionals, studenten, academici, managers en beleidsmakers, in voortgezet onderwijs (vo) en hoger onderwijs. Het is een initiatief van Platform VO-HO, dat zorgt voor een goede aansluiting tussen vo, hbo en wo. Janine Al Mawla (student HAN) en Niels van der Graaff (voorzitter platform VO-HO) heten je van harte welkom.
Programma
We bieden een gevarieerd programma aan waarmee iedere deelnemer een leerzame, inspirerende én enerverende middag kan beleven. Er is keuze uit een divers aanbod van workshops en er is ruimte voor ontmoeting en gesprek. Kijk hieronder vast wat je interessant vindt of download het programmaboekje. Bij aankomst op het congres maak je de keuze. Tip: kom op tijd als je wil dat je keuzes nog beschikbaar zijn.
Met deze titel gaat ontwikkelingspsycholoog, schrijver, columnist en tv-persoonlijkheid Steven Pont op zijn geheel eigen wijze in op wat het onderwijs kan doen om – bij voorkeur structureel – de mentale weerbaarheid en motivatie van hun leerlingen of studenten te stimuleren en vergroten.
Steven: "Juist ook in het onderwijs hebben we een belangrijke rol als het gaat om het mentale leven van onze leerlingen of studenten. We zijn er om ze vakken aan te leren, maar ook om ze op het werkelijke leven voor te bereiden, zoals crises en persoonlijk moeilijk te verwerken gebeurtenissen. De maatschappij gaat steeds meer het karakter krijgen van winners of losers."
Steven Pont
www.stevenpont.nlHerken je dat studenten en leerlingen druk en stress ervaren door school of huiswerk? En ben je op zoek naar manieren om prestatiedruk te verminderen en welzijn te bevorderen? Als school duurzaam aan de slag gaan met het verminderen van prestatiedruk vereist een holistische aanpak, met betrokkenheid van docenten en ouders. Een integrale aanpak waarbij aandacht is voor het onderwijsproces en het welzijn van leerlingen.
Deze workshop van het Trimbos Instituut biedt op interactieve wijze handvatten om (morgen al) daadwerkelijk aan de slag te kunnen, met behulp van tools en best practices. Uiteraard geven Thera Knopperts (adviseur gezondheidsbevordering bij de GGD regio Utrecht) en Liza Poppens (schoolpsycholoog bij Yuverta MBO in Houten) je ook het hiervoor benodigde inzicht in de problematiek, cijfers en achtergronden en de oorzaken en gevolgen van prestatiedruk. Ook is er tijdens de workshop ruimte voor de uitwisseling van kennis en ervaringen onder de deelnemers.
Thera Knopperts en Liza Poppens
www.trimbos.nlBezorgd over de groeiende druk die studenten ervaren om te excelleren? Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 97% van de studenten stress ervaart, waarbij 54% te maken heeft met prestatiedruk. De Monitor Mentale Gezondheid en Middelengebruik benadrukt de urgentie van deze kwestie, en misschien merk je het zelf ook in je dagelijkse interacties met studenten. De druk om het perfecte leventje te leiden voor de buitenwereld is hoog en in het studentenleven is weinig tot geen ruimte voor tegenslag. Toch kun je een rol spelen in het herkennen van deze problematiek en het gesprek met ze aangaan kan echt het verschil maken.
Daarom nodigen wij je uit voor het gesprek in de workshop van 'Door het Geluid'. Deze studenten delen hun inzichten en samen met jou bespreken ze de thematiek aan de hand van casuïstiek uit de collegezalen. Deze workshop biedt een unieke kans om samen te werken aan het herkennen van signalen, het begrijpen van de achterliggende problematiek en het opbouwen van een ondersteunende omgeving voor studenten.
Hannah van Weerden & Tobias Teunissen zijn studentenambassadeur team Utrecht bij Door het Geluid.
Veel schoolleiders zien de problematiek op scholen toenemen. Er speelt veel bij leerlingen. Meer thuiszitters dan vroeger. Meer gevallen van suïcide. Meer leerlingen met de ziel onder de arm. Zo lijkt het. Wat kan de school eraan doen? Schoolleiders ervaren een handelingsverlegenheid. Kun je schoolbeleid inzetten om de problematiek te verkleinen? Wat vraagt dit van leraren? Wat vraagt het van schoolleiders? Welke keuzes moet je (durven)maken?
Steven Pont leidt deze workshop – speciaal voor schoolleiders. Zijn vertrekpunt: ‘Als je iemand dwingt ergens te zijn ben je 100% verantwoordelijk voor diens welbevinden’. Maar wat betekent dit in de praktijk van de school? ‘Dat begint bij het functioneren van het team’.
In de workshop worden meningen, praktijken en kansen of uitdagingen uitgewisseld. Tot welke stip op de horizon zal dat leiden?
"Tijdens de workshop van Solve gaan we met elkaar nadenken en ervaren hoe we sport als middel kunnen gebruiken om leerlingen/jongeren aan sociale en mentale vaardigheden te laten werken. De 5 thema's die we bij Solve gebruiken in onze methodiek komen terug in de workshop. Ieder thema wordt (interactief) behandeld, zodat je ook zelf ervaart hoe wij de brug slaan tussen een sport/beweegopdracht en een mentale skill.
Ik ben Rens Vos (27 jaar) en MSc Sport- en Beweeginnovatie. Ik heb mijn topsport als Crossfit atleet gecombineerd met mijn passie voor het mentale welzijn van jongeren. Daar is de organisatie Solve uit ontstaan."
Studentenwelzijn staat hoog op de agenda. Bij de HAN omschrijven we welzijn als: 'Tevreden zijn over jezelf en plezier hebben in leren en studieactiviteiten. Je fysiek, sociaal en mentaal goed voelen, niet alleen op de HAN maar ook daarbuiten.'
Studentenwelzijn zit overal in: in hoe prettig je je voelt in de ruimte, in hoe je lesrooster is gepland, in een glimlach als je het gebouw binnenkomt, of je je lessen interessant vindt, of je je welkom voelt. Dat is dus iets waar iedereen op de HAN een rol in kan hebben.
In het wiel van studentenwelzijn geeft de HAN aan op welke thema’s zij bij wil dragen aan het welzijn van haar studenten.
Tijdens deze workshop krijg je een toelichting op dit wiel en ga je aan de slag met hoe je het wiel kan gebruiken binnen jouw eigen school en jouw werk. Waar zitten verschillen en overeenkomsten met jullie eigen praktijk? We wisselen best practices uit en ontdekken waar jij of jouw school (meer) werk van wil maken en waar we samen kunnen optrekken. We leren daarnaast van elkaars praktijk wat bijdraagt in de aansluiting tussen vo en ho.
Aan het einde van workshop heb je een vertaling van het welzijnswiel voor jouw school gemaakt en heb je een actiepunt voor morgen klaar.
Angelique van Zuilen is onderwijsadviseur bij de HAN.
In deze workshop word je uitgedaagd om naar binnen en naar buiten te kijken. Hoe ervaar jij prestatiedruk? Wordt deze druk opgelegd door anderen of doe je dat (ook) zelf? Met inzicht in jezelf en uitzicht op de wereld om je heen kun je gericht keuzes maken en in actie komen.
Ook onderzoeken we de kracht van de groep; hoe kan een stevige community bijdragen aan het verminderen van prestatiedruk? Je gaat naar huis met direct toepasbare tools voor je eigen lespraktijk.
Marloes Nas is Facilitator Hoofd, Hart & Handen binnen de HAN. HHH heeft als missie het creëren van betekenisvol onderwijs waarin de gehele mens, met al zijn vormen van intelligentie, wordt aangesproken.
Het leerproces, dat aan de basis staat van onze psychische ontwikkeling (cognitief, sociaal en emotioneel), is een emotioneel gedreven proces. Ongemakkelijke gevoelens zoals stress, angst en twijfel zijn daarbij net zo belangrijk als de aangename gevoelens van nieuwsgierigheid en enthousiasme. Prestatiedruk is dus in wezen geen probleem. Hoe wij gevoelens van stress en druk interpreteren zorgt voor veel van ons lijden. Wij hanteren in het onderwijs en in de maatschappij hardnekkige misvattingen over het leerproces waardoor we o.a. de kostbare informatie die onze gevoelens ons geven, niet in ons voordeel gebruiken. In deze workshop wordt stapsgewijs uitgelegd hoe we het leerproces in ons voordeel kunnen sturen door goed te luisteren naar onze gevoelens.
André Baars is onderwijspsycholoog en geeft al 25 jaar begeleiding en advies aan de Radboud Universiteit en aan andere onderwijsinstellingen in het land. Hij richt zich op de ontwikkeling van regie over het eigen leren en heeft daar twee boeken aan gewijd; Studieproblemen, een visie op het begeleiden van studenten in het hoger onderwijs (2009) en Leren, een betekenisvol bouwproces (2021).
In samenwerking met de directeur van het Noordik Lyceum in Almelo.
www.ru.nl/studenten/studentbegeleidingTijdens de workshop gaan we met elkaar nadenken over wat prestatiedruk is en wat hierop van invloed is. Ook presenteren we actuele cijfers over hoe het gesteld is met prestatiedruk, studiebeleving en spanningen tussen de studie en het sociale leven bij studenten op de universiteit. Hiervoor gebruiken we onder meer data van het longitudinale Healthy Student Life onderzoek van de Radboud Universiteit. De workshop geeft op interactieve wijze meer inzicht in het concept prestatiedruk, de stand van zaken onder studenten en wat hierbij kan helpen.
Tirza van Noorden en Petrie van der Zanden zijn universitair docent aan de Radboud Universiteit.
Het belang van een groene omgeving en natuur voor de lichamelijke, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in het onderwijs steeds meer erkend. Bekend is bijvoorbeeld dat groene schoolpleinen veel gunstige effecten hebben op de ontwikkeling, het welzijn en de natuurhouding van kinderen. Tegelijkertijd komen kinderen en jongeren steeds minder buiten en worden ze steeds ongezonder.
Studenten van Van Hall Larenstein ontwikkelden een natuurbelevingsprogramma voor 4-Havo leerlingen van het Eligant Lyceum. In deze workshop delen we onze ervaring en gaan we in op hoe activiteiten in een natuurlijke omgeving kunnen bijdragen de mentale gezondheid van jongeren en aan het verminderen van stress. We verkennen de kansen en mogelijkheden die er in het voortgezet en hoger onderwijs zijn om met meer natuur minder druk te zijn. Dat doen we uiteraard buiten, en op actieve wijze.
Robin Visser, Sanne Willemsen (studenten VHL), Michaël Steeghs (docent VHL) en Sandra Mors (Eligant Lyceum, Coördinator Loopbaangericht Ontwikkelingsgericht Leren).
"Ik ben docent aan de Hogeschool Van Hall Larenstein, waar ik lesgeef aan de opleidingen Ad Diermanagement en Animal Husbandry. Ik heb altijd een passie gehad voor onderwijs, maar een paar jaar terug voelde ik een drang om mijn lessen levendiger en interactiever te maken. Ik stuitte op een cursus zakelijk tekenen en visueel faciliteren. Het was als een vonk die oversloeg; ik voelde meteen een golf van enthousiasme door me heen gaan. Het was het begin van een ontdekkingstocht. Het idee om complexe concepten en ideeën te vertalen naar levendige, begrijpelijke beelden sprak me enorm aan.
Met een pen in de hand en een hart vol nieuwsgierigheid begon ik te experimenteren. Ik begon tekeningen te maken van lessen en workshops te geven, waarin ik mijn collega’s en studenten de basis van zakelijk tekenen leerde. Het was niet alleen leerzaam, maar ook ontzettend bevredigend om te zien hoe mensen zichzelf overtroffen en hun ideeën tot leven brachten op papier.
Kortom, mijn reis in de wereld van zakelijk tekenen is net begonnen. Het heeft me laten zien dat er oneindig veel manieren zijn om kennis over te dragen, en dat creativiteit een krachtig instrument is dat de grenzen van het traditionele onderwijs kan doorbreken. Ik ben blij dat ik met een tekening de conferentie mag samenvatten en jullie mee kan nemen."
Ronja Wagenknecht, Van Hall Larenstein
In dit forum ga je in gesprek met studenten van verschillenden instanties en met verschillende achtergronden. Zij delen hun ervaringen rondom het thema DRUK!. Daarna gaan we in gesprek met deze studenten en kun je alle vragen die je hebt stellen.
HAN - Espoir Gatumba, student Toegepaste Psychologie
Als zorgteam heb je rechtstreeks te dealen met druk en stress bij jongeren. In deze workshop vertellen we iets over de visie en aanpak van ons zorgteam op het Isendoorn College.
We gaan met elkaar in gesprek om ervaringen uit te wisselen en ons in de rol van zorgteams te verdiepen. Wat kunnen zorgteams doen om druk en stress bij jongeren te helpen verminderen – in preventieve of activerende of curatieve zin?
Isendoorn College - Ilse Fett
Tijden
13.30 uur: Inloop
14.00 uur: Plenaire start
15.00 uur: Ronde 1
16.00 uur: Pauze
16.30 uur: Ronde 2
17.30 uur: Ronja tekent en Borrel
Praktische info
De conferentie Druk! is interessant voor onderwijsprofessionals, studenten, academici, managers en beleidsmakers. Meld je aan via het aanmeldformulier, de toegang is gratis.
Bereikbaarheid
Je vindt het Domicus College aan de Energieweg 93, 6541 CZ in Nijmegen. Het gebouw heeft 2 ingangen, aan de Energieweg en de Tjalie Robinsonsstraat (alleen fietsen en wandelaars).
Het is goed met het openbaar vervoer te bereiken. Vanaf station Nijmegen gaan er 2 buslijnen: lijn 89 (stopt voor de deur aan de Energieweg) en lijn 6 (stopt op Rosa de Limastraat). Vanaf station Nijmegen Goffert is het 20 minuten lopen. Kijk ook op www.breng.nl.
Via de Tjalie Robinsonstraat, aan de achterkant van het Dominicus College, kom je bij de fietsenstalling.
Het Dominicus College is ook goed te bereiken per auto: www.google.com/maps. Vanwege de beperkte parkeergelegenheid raden we aan om te carpoolen, te fietsen of met het openbaar vervoer te komen. De parkeerplaats is alleen te bereiken via de rotonde op het Gaziantepplein. Neem dan de afslag van de bushalte voor het gebouw van het Dominicus College, dan rechtsaf het terrein van bedrijfsverzamelgebouw De Baron op. Dan op het terrein van de Baron meteen door de schuifpoort naar rechts, en meteen daarna links naar het parkeerterrein van het Dominicus College.