Beyond Borders: Opening Week tegen Armoede 2024

Een headerfoto van de Week tegen Armoede 2024.

Effectief armoede bestrijden? Dat doen we samen, over beroepsgrenzen en domeinen heen. Tijdens de opening van de Week tegen Armoede vertelt Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud, over de ontwikkelingen ‘over grenzen’ heen. Ook vertellen HAN-studenten en -medewekers wat armoede voor hen beteken

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen
Kapittelweg 33
Nijmegen

Armoedebestrijding vraagt om een geintegreerde benadering waarbij verschillende domeinen samenwerken. Out of the box denken, op verschillende niveaus, helpt om goede oplossingen te bedenken. Door gebruik te maken van kennis, middelen en capaciteiten die de verschillende sectoren al hebben, ontwikkelen we oplossingen die de complexe oorzaken van armoede aanpakken. Samen op pad naar duurzame verbeteringen op het niveau van het individu én van de samenleving. Help jij mee?

Arjan Vliegenthart heeft als directeur van het Nibud zicht op ontwikkelingen ‘over grenzen’ heen. Hij presenteert hoe en waarom dat werkt en waarom het soms ook niet werkt.

Elise Mons en Cristel Busser werken en studeerden bij de HAN, zij weten uit eigen ervaring hoe het is om financiële problemen te hebben en wat werkt om daaruit te komen. Met de kennis van nu belichten ze wat de waarde van samenwerking ‘over grenzen heen’ kan zijn in de aanpak van armoede.

Programma 14 oktober

Bekijk het voorlopige programma voor de opening

1. 10:30

Ontvangst met koffie en thee

2. 10:45

Plenaire opening

‘Beyond borders samen werken tegen armoede’ | Plenaire opening door Lilian Beijer, Programmamanager Fair Health

3. 11:00

Keynote: Arjan Vliegenthart met aansluitend gesprek

4. 12:00

Elise Mons en Cristel Busser

Over de sprekers

Arjan Vliegenthart is een bekende Nederlandse politicus en bestuurder, vooral bekend om zijn inzet voor sociale rechtvaardigheid en armoedebestrijding. Een van zijn opvallendste rollen was die van wethouder in Amsterdam, waar hij verantwoordelijk was voor Sociale Zaken, Werk en Inkomen. Tijdens zijn tijd als wethouder stond hij bekend om zijn hands-on benadering en zijn inzet voor de meest kwetsbare groepen in de samenleving. Sinds 2018 is Arjan Vliegenthart directeur van het NIBUD (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting). In deze rol zet hij zich in om Nederlanders te helpen hun financiën beter te beheren, met als doel financiële problemen te voorkomen en op te lossen.

Elise Mons studeerde in 2024 af bij de Ad-opleiding Ervaringsdeskundige in Zorg en Welzijn.

Cristel Busser werkt in de functie van beleidsmedewerker bij het team ‘Ondersteuning Onderwijs, Onderzoek & Innovatie’ voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Zij heeft zelf armoede ervaren en wil met deze ervaring niet alleen aangeven hoe zij zelf uit deze armoede is gekomen maar ook graag bijdragen aan beter beleid t.a.v. het armoedevraagstuk, ook wel de schuldeneconomie genoemd.

Voor wie?

Deze bijeenkomst is voor studenten, docenten en alle belangstellenden van binnen en buiten de HAN.

Aanmelden en locatie

Je kunt je aanmelden voor de bijeenkomst via de button bovenaan de pagina. Het aanmeldformulier volgt later. Bij je inschrijving maak je een keuze of je deelneemt aan de lezing en/of het programma in de middag. Ook het middagprogramma staat open voor studenten, docenten, ervaringsdeskundigen, professionals en ervaringsdeskundigen van binnen en buiten de HAN. Het evenement vindt plaats op de HAN campus, locatie Kapittelweg 33.

Meer informatie over het Nibud, vind je op de website www.nibud.nl.

Wil je meer weten over de opleiding tot ervaringsdeskundigheid? Kijk op de opleidingspagina Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn.

Meer weten?

Stel je vraag

Initiatiefnemers van de Week tegen Armoede 2024 zijn, de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen en de Academie Mens & Maatschappij. Voor vragen over deze bijeenkomst of het programma van de week, dat kan via: communicatie.amm@han.nl.

Wil je jouw verhaal met ons delen? Ook dat kan door ons te mailen!

Beeld van de Week tegen Armoede met vork, stekker en huis als illustratie.