Gelijke kansen op gezondheid leren creëren door hoger onderwijs
Ben jij klaar om een verschil te maken in de wereld? Pak je kans om actief bij te dragen aan een toekomst waarin gelijke kansen in gezondheid voor iedereen centraal staan. Kom naar het gratis event op 9 oktober en ontdek resultaten en tools van ons 'HEQED' online platform.
Het overbruggen van de kloof tussen theorie en praktijk
Tijdens het eindevenement van het HEQED Erasmus+ project op 9 oktober duiken we in inspirerende casussen, praktische tools en waardevolle workshops, die je niet alleen in de klas kunt gebruiken, maar ook om je eigen visie te verdiepen. Of je nu docent, student of praktijkprofessional bent, samen kunnen we bouwen aan een inclusieve toekomst waar gezondheid geen voorrecht, maar een recht is. Sluit je aan en ontdek hoe jij kunt bijdragen!
Wat kan je verwachten?
Je gaat aan de slag met casuïstiek en ontdekt hoe je de verhalen steeds vanuit een ander perspectief leert beschouwen. Dit kun je gebruiken in een les maar ook om je eigen denken over gelijke kansen uit te dagen en te verdiepen.
- Inspirerende casuïstiek, sessies en workshops over pedagogische tools en benaderingen voor het hoger onderwijs
- Presentaties van de resultaten en tools ontwikkeld binnen het Erasmus+ project 'HEQED'
- Mogelijkheden voor netwerken en uitwisseling van best practices met internationale en nationale experts
Sprekers
- Caroline Costongs, directeur van Eurohealthnet
Het agenderen van kansen ongelijkheid op de Europese agenda. - Davide Siveri en Alessandra Aresu van Humanity and Inclusion
Gelijke toegang tot zorg voor mensen met een beperking (wereldwijd) - Aly Smelt - Medendorp, CvB lid van de HAN.
Het belang dat de HAN hecht aan het integreren van health equity in het onderwijs - Ingrid Van Rompay-Bartels en Judith Hovius, collega's vanuit het strategische koersdoel HAN Wereldburgerschap
Workshops
De workshops zullen in het Engels plaatsvinden.
- ‘Lenzen’ of perspectieven om naar gelijke kansen op gezondheid te kijken en erover te praten. Waar gaan de lenzen over? Hoe kunnen ze worden gebruikt?
- Pedagogisch kader dat achter het HEQED home zit waarmee we gelijke kansen op gezondheid binnen het onderwijs aanpakken. Welke pedagogische gedachte zit erachter zoals het leren kritisch denken en handelen?
- Het verhaal van een pasgeboren baby-tje en haar Colombiaanse moeder en wat er met hen gebeurde in een Spaans ziekenhuis vanuit een gelijke-kansen-op-gezondheid perspectief met behulp van verschillende ‘lenzen’ of perspectieven om naar het verhaal te kijken
- Gelijke kansen op gezondheid en zorg voor personen met een beperking. Aan de hand van voorbeelden uit het buitenland, bekijken en bespreken we met behulp van verschillende ‘lenzen’ zoals participatie en toegankelijkheid en sociale rechtvaardigheid de voorgelegde situaties.
- Het Mercy Ships-project waarin medische operaties worden verricht op grote schepen voor de kust van Afrika. Vanuit verschillende oogpunten kun je kijken naar hoe dit project zich verhoudt tot thema’s als participatie, of de gezondheid van de planeet
- The Dressing Room: over hoe “de kleedkamer” te gebruiken om de impact van sociale determinanten van gezondheid op gezondheidsgelijkheid te bespreken. Door een skelet letterlijk aan te kleden met kenmerken als geslacht, huidskleur, leeftijd, woonplaats, etc kun je kijken wat die determinanten doen met je kansen op gezondheid.
- Gelijke-kansen-op-gezondheid in sport en bewegen. Aan de hand van verschillende verhalen die zich afspelen in de gymzaal, in de wijk, bij de bouw van stadions of topsport en waarin thema’s spelen als gender, mensenrechten, geloof, migratie een rol spelen bespreken we hoe dat doorwerkt en het hebben van gelijke kansen op gezondheid
Voor wie?
Studenten, docenten and werkveldpartners die kansen ongelijkheid willen leren (h)erkennen en bespreekbaar willen maken in hun lessen, hun stages en hun werk.
Meld je aan voor 9 oktober
Aanmelden is nog mogelijk! Meld je nu aan (tot 8 oktober 2024 23.45 uur). Je kunt kiezen voor live en online deelname. Het is ook mogelijk om een deel van het programma te volgen. Geef je interesse dan door via info.fysiotherapie@han.nl.
We kijken ernaar uit om jullie te verwelkomen op dit inspirerende en leerzame event!
HEQED
HEQED (Health Equity in Education) bevordert gelijke kansen op gezondheid binnen het hoger onderwijs door bewustwording, onderzoek, en de ontwikkeling van praktische tools en strategieën. Het project richt zich op inclusieve onderwijsmethoden en samenwerking tussen onderwijsinstellingen, gezondheidsorganisaties en beleidsmakers om gezondheidsongelijkheden aan te pakken en een rechtvaardige onderwijsomgeving te creëren waarin iedereen kan gedijen.
Behalve de HAN nemen de volgende partners deel aan het project HEQED: Western Norway University of Applied Sciences (HVL, Noorwegen); University of Zaragoza (Unizar, Spanje); Arcada University of Applied Sciences (Finland); NGO Handicap International - Humanity & Inclusion. Op deze projectpagina (engelstalig) vind je meer informatie.
HAN staat voor Fair Health
Met Fair Health richt de HAN zich op het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Mensen met een laag opleidingsniveau of inkomen leven korter én hebben een minder gezonde levensverwachting. In ons onderwijs en onderzoek hebben we aandacht voor deze verschillen, dit willen we doorgeven aan alle (toekomstige) professionals.