Webinar: Hype of trend?
In dit webinar behandelt Lector Jannes Slomp technologische trends en hun impact op bedrijven. Aan de hand van 'hype curves' wordt besproken hoe organisaties trends kunnen herkennen en vertalen naar strategieën voor de toekomst. Het webinar biedt ruimte voor vragen en discussie over dit onderwerp.
De technologische ontwikkeling van de afgelopen anderhalve eeuw heeft de wereld drastisch veranderd. Van de industriële revolutie tot de opkomst van digitale technologie, innovaties zoals elektriciteit, de auto, computers en het internet hebben een enorme impact gehad op ons dagelijks leven. Deze vooruitgang verloopt steeds sneller, met trends zoals kunstmatige intelligentie, automatisering en hernieuwbare energie die onze toekomst zullen vormgeven. Hoe zal de technologie zich in de komende jaren verder ontwikkelen? Dit is tot op zekere hoogte koffiedik kijken. Toch zijn er lijnen en trends, die aangeven welke veranderingen in producten en productieprocessen we kunnen verwachten. Het is belangrijk dat bedrijven deze trends, herkennen en hiervan de betekenis voor hun bedrijf zien. Bekende voorbeelden van bedrijven die trends te laat herkenden zijn o.a. Kodak (ontwikkeling van digitale fotografie) en Nokia (touchscreen op een mobiele telefoon). Beide bedrijven bestaan alleen nog als merknaam door het missen van trends.
Over dit webinar
In het webinar wordt eerst ingegaan op de zogeheten ‘hype curves’ die aangeven welke technologieën nu in ontwikkeling zijn en over een aantal jaren een plek kunnen krijgen binnen organisaties. Vervolgens zal aangegeven worden hoe deze technologieën passen in belangrijke ontwikkellijnen, ofwel trends, van markten, producten en voortbrengingsprocessen. Het is interessant, maar zeker ook belangrijk, om deze trends te herkennen en te vertalen naar de ontwikkeling van eigen producten, diensten en productieprocessen. Dit is essentieel bij het formuleren van een toekomstbestendige bedrijfsstrategie.
Het formuleren van een toekomstbestendige en door de organisatie gedragen bedrijfsstrategie, en het uitrollen daarvan is niet eenvoudig. In het webinar zal ook ingegaan worden op de ontwikkeling (trends) in Lean methodieken en principes die hierbij gebruikt kunnen worden. Duidelijk zal worden dat de Lean toolbox steeds omvangrijker wordt dankzij de het gebruik van kennis vanuit diverse disciplines.
Voor wie
Het webinar is vooral bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in toekomstige ontwikkelingen en hoe daarop te anticiperen binnen een organisatie. Maar zeker ook allen die betrokken zijn bij het ontwikkelen en uitrollen van de strategie van hun bedrijf.
Aanvullend
Het Webinar duurt maximaal 1,5 uur met minimaal 30 minuten uitwisseling van vragen en ideeën en discussie). De ervaring is dat het gesprek achteraf veel kan opleveren. Het is onze (HAN Lean-QRM Centrum) bedoeling om op basis van de input uit deze webinar één of meer workshops te organiseren waarin relevante methodes centraal komen te staan.