- Open up new horizons - HAN University of Applied Sciences
- Agenda
- Symposium: Samen werken aan een krachtige leeromgeving
Symposium: Samen werken aan een krachtige leeromgeving

Op 27 maart organiseren we hét symposium voor alle werkbegeleiders, praktijkopleiders en opleidingsfunctionarissen van de Verpleegkunde voltijd én deeltijd. We hebben plek voor een beperkt aantal deelnemers, dus meld je snel aan bij interesse!
Programma 27 maart
Scrol naar onder op deze pagina voor de beschrijving van de verschillende sessies.

Opening en keynotes
Hieronder vind je meer informatie over de verschillende sessies. In de ochtend kun je je aanmelden voor drie plenaire presentaties, en in de middag kun je je aanmelden voor diverse workshops.
Welkom door Femke Donderwinkel, Academiemanager hbo-v
Jos Sanders, lector human capital innovations bij AOO neemt ons mee op een korte reis door 13 ontwerpprincipes van krachtige werkleeromgevingen. Omgevingingen waar werken, leren en innoveren hand in hand gaan. We gaan het onder andere hebben over het verschil tussen het delen van visie en het meedelen ervan, over het verschil tussen leiding geven (niet doen?) en begeleiding geven aan professionals (wel doen!) en over denken in taken, rollen en bekwaamheden in plaats van in functies, beroepen en bevoegdheden.
We zijn volop bezig om het nieuwe hbo-v curriculum BN2030 te ontwikkelen. We nemen jullie graag mee in dit proces, de opbrengsten tot nu toe en de stappen die we nog gaan zetten.
Workshops
Hieronder vind je meer informatie over de verschillende workshops. Er zijn twee rondes waaraan je kunt deelnemen; van 13:00 - 14:20 uur en van 14:40 - 16:00 uur. Kijk in het programma overzicht hierboven wanneer welke workshop plaatsvindt. We hebben plek voor een beperkt aantal deelnemers per workshop, dus wees er snel bij als je interesse hebt!
In deze workshop krijg je basisinformatie over generatieve AI. We bespreken wat de Han-visie is op AI gebruik bij studenten. Je denkt na over hoe je de student begeleidt in verantwoord AI gebruik, en hoe je ervoor zorgt dat de opdrachten die je geeft AI-bestendig zijn.
Het nieuwe curriculum brengt wijzigingen met zich mee; op de inhoud van de opleiding, maar vooral ook in de manier waarop we opleiden. Aan de hand van een actieve werkvorm waarin (fictieve) studenten centraal staan, verkennen we met elkaar de impact op het leren in de praktijk en de rol van de werkbegeleider daarin.
Psychologische en sociale veiligheid op de werkvloer is actueler dan ooit. Het is de basis voor gezamenlijk leren doordat medewerkers en studenten zich uitspreken, om hulp vragen, fouten durven maken en met verbeterideeën komen. Psychologische veiligheid leidt tot een betere samenwerking, meer innovatie en betere resultaten. Maar wat bedoelen we nou precies met psychologische veiligheid? Hoe geef je zelf het goede voorbeeld en nodig je anderen uit om zich vrijmoedig te kunnen uitspreken? Welke patronen heb je zelf in het team te doorbreken? In deze training krijg je een inleiding op het thema en inzichten en tools aangereikt die je kan toepassen in jouw team en in de begeleiding van studenten en stagiaires.
In de Playground van iXperium Health maak je kennis met verschillende soorten zorgtechnologie. Na een korte introductie ga je actief aan de slag en ervaar je zelf wat de technologie kan en doet en hoe je deze kunt inzetten in de dagelijkse praktijk.
In de Makerspace van iXperium Health ga je actief aan de slag met slimme innovaties die je zelf kunt ontwikkelen en maken.
Ben jij een werkbegeleider van een 2e jaars hbo-v voltijd student en wil je meer weten over de stage Waarde(n)volle Zorg? Kom dan naar deze workshop waarin docenten je meer vertellen over de inhoud van deze stage met bijbehorende opdrachten. Hoe vertaal je de stage-opdrachten naar leersituaties op jouw werkplek en welk eindproduct moet de student voor de opleiding opleveren. Welke begeleiding kun je de student hierbij bieden om een goede toepassing van de theorie in de praktijk te gaan maken. In deze workshop is er ruimte voor uitwisseling met andere werkbegeleiders en ga je natuurlijk ook zelf actief aan de slag!
Ben jij een werkbegeleider van een 3e jaars hbo-v voltijd student en wil je meer weten over de stage Samenwerken in Vakmanschap? Kom dan naar deze workshop waarin docenten je meer vertellen over de inhoud van deze stage met bijbehorende opdrachten. Hoe vertaal je de stage-opdrachten naar leersituaties op jouw werkplek en welk eindproduct moet de student voor de opleiding opleveren. Welke begeleiding kun je de student hierbij bieden om een goede toepassing van de theorie in de praktijk te gaan maken. In deze workshop is er ruimte voor uitwisseling met andere werkbegeleiders en ga je natuurlijk ook zelf actief aan de slag!
Ben jij een werkbegeleider van een 4e jaars hbo-v voltijd student en wil je meer weten over de stage Ondernemerschap? Kom dan naar deze workshop waarin docenten je meer vertellen over de inhoud van deze stage met bijbehorende opdrachten. Hoe vertaal je de stage-opdrachten naar leersituaties op jouw werkplek en welk eindproduct moet de student voor de opleiding opleveren. Welke begeleiding kun je de student hierbij bieden om een goede toepassing van de theorie in de praktijk te gaan maken. In deze workshop is er ruimte voor uitwisseling met andere werkbegeleiders en ga je natuurlijk ook zelf actief aan de slag!
In de deze workshop ga je onder begeleiding van José Cuperus en Jos Sanders van de HAN en Mariëtte Kranendonk van ZZG samen een krachtige(re) werkleeromgeving ontwerpen. We verdiepen eerste even de kennis van de ontwerpprincipes en gaan dan in Kleine groepen met één of twee principes aan de slag. Dat kan bijvoorbeeld leergericht leiderschap zijn, maar ook taakontwerp, het aansluiten bij de kracht van mensen, het komen tot een gezamenlijke visie op leren of één van de andere 13 principes. We sluiten de workshop af door even samen te bespreken wat we als docent en werkbegeleider nu kunnen doen om van elke leer- en werkomgeving een nog krachtige(re) werkleeromgeving te maken.
Interactieve workshop over de nieuwe generatie op de werkvloer onder begeleiding van studenten van de opleiding Learning & Development.
Steeds meer jongeren van de Generatie Z komen nieuw op de arbeidsmarkt. Dit zorgt voor nieuwe uitdagingen, maar ook kansen. Wat kan de bijdrage zijn van GenZ in deze wereld?
Zorg voor de toekomst: een kennismaking met hoe escaperoom activiteiten en het gebruik van verschillende zorgtechnologische devices zoals de wonderfoon en het Robotmaatje ingezet worden tijdens de lessen aan studenten.
Veel studenten worstelen met de vraag of ze wel of geen openheid moeten geven over hun psychische problemen op stage. Wat kun jij doen als werkbegeleider in het begeleiden van de student. Waarbij aandacht is voor het studentenwelzijn. Er zullen ervaringsdeskundigen (studenten) participeren in de workshop.
Zij-instromers vormen een bijzondere groep studenten. Zij hebben vaak al eerder opgedane kennis,vaardigheden en ervaring. Hoe begeleid je zij-instromers en maak je (als team) gebruik van de competenties en talenten waar zij al over beschikken? En hoe voorkom je dat je hen overvraagt en overschat? In deze workshop geven we je praktische handvatten rondom het begeleiden van zij-instromers
Vanuit het voorbeeld van ziekenhuis Rijnstate als ‘proeftuin’ nemen we je mee in het fenomeen Leer- en Innoveer Afdeling (LIA). Wat is daarbij de rol van de Docent Onderzoeker Praktijk (DOP’er) en hoe ziet de nauwe samenwerking met de werkbegeleider eruit?
Aan de hand van deze concrete casus zoomen we in op de “lessons learned” en verkennen we wat dit kan betekenen voor je eigen organisatie. Daarna gaan we concreet aan de slag met formuleren van mogelijkheden die je zelf morgen (of volgende week) al kunt opzetten, uitbouwen of implementeren. Kortom: inspiratie voor innovatie!Tijdens deze workshop gaan we het hebben over diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Verschillen in culturele achtergrond, etniciteit, opleiding en inkomen maken onze samenleving divers. Dit zijn verschillen die we in het onderwijs en in de dagelijkse praktijk tegenkomen, bij collega’s, studenten en zorgvragers. Uit onderzoek blijkt dat diversiteit op de werkvloer van belang is omdat verschillende perspectieven kunnen leiden tot creatieve oplossingen en waardevolle samenwerkingen (Movisie, 2021). Echter, hoe zien we dit nu terug binnen de samenstelling van onze studenten? Het kan ook leiden tot fricties of andere vervelende situaties zoals discriminatie of racisme. Hoe kun je daarmee omgaan? Herken je discriminatie ook? Door actief aandacht te hebben voor diversiteit creëren we gelijke kansen. Door met elkaar de dialoog te voeren in deze workshop, proberen we open te staan voor verschillende perspectieven om elkaar beter te begrijpen.
Een les injecteren als voorbeeld uit het vaardighedenonderwijs. Ben je benieuwd hoe wij studenten een verpleegtechnische vaardigheid aanleren? Altijd al willen weten wat studenten op de opleiding krijgen aangeboden op het gebied van vaardigheden als voorbereiding op de stage? Deze workshop start met een algemene inleiding met onze visie op het vaardigheidsonderwijs. Daarna ga je zelf aan de slag om te ervaren hoe onze studenten dit aangeboden krijgen.
Hoe word je als werkbegeleider een innovatief rolmodel voor (aankomend) professionals? We delen concrete tips en wisselen voorbeelden uit. Maar vooral word je natuurlijk een rolmodel door innovatief te zijn. Daarom leren we je tijdens deze workshop de basisbegrippen van innoveren en krijg je handvatten om in je organisatie met innovatie aan de slag te gaan
Aanmelden
Inschrijving voor het symposium is gratis. We hebben een beperkt aantal plaatsen. Zodra een sessie vol zit, is deze niet meer te kiezen in het registratieformulier. Voor deelname aan het symposium ontvang je accreditatie bij V&VN.
Vragen?
Heb je nog vragen over het symposium of over aanmelden? Neem dan contact op met de organisatie via symposium.verpleegkunde@han.nl.