Bewust en praktisch autorijden? Neem een Amber!
Je hebt ze ongetwijfeld al eens zien staan op de campus in Nijmegen of Arnhem: de opvallende, grijs-oranje gekleurde deelauto’s van Amber. Nu nog bedoeld om HAN-medewerkers van een elektrische auto gebruik te laten maken. Als het aan initiatiefnemer René Frielink ligt, komt daar verandering in.
Het idee van Amber past naadloos binnen de doelstellingen van Sustainable Energy & Environment (SEE) om als HAN ook zélf te kijken wat we kunnen doen aan duurzaamheid. In het kader van ‘practice what you preach’ staan de geheel elektrische Amber-auto’s, type BMWi3, voor HAN-medewerkers klaar om te gebruiken voor afspraken buiten de deur. Het project zit nog in de pilot-fase, maar de resultaten en reacties zijn tot nu toe positief.
René, hoe is het idee voor Amber eigenlijk ontstaan?
“We kwamen erachter dat we best veel auto’s huren bij de HAN. Benzineauto’s dus, waarop uiteindelijk best veel gedeclareerd werd. Toen we een nieuw contact moesten sluiten voor huurauto’s, zei ik: laten we eens nadenken over alternatieven. Zo ging ik rondneuzen en kijken wat andere organisaties als Fontys en Radboudumc eigenlijk op dit gebied doen. Ik wilde sowieso een pilot uitvoeren met een elektrische deelauto. Dat werd Amber.”
Waarom was je daar al zo snel zo stellig in?
“Omdat we aan onze studenten en de buitenwereld moeten laten zien dat duurzaamheid ons bij de HAN zélf ook ter harte gaat. Zo zien de mensen dat we als HAN ook goed bezig zijn en dat is weer goed voor het imago. Anderzijds wilden we ook laten zien dat je een auto in principe de hele dag door kunt gebruiken door hem te delen. Als je zelf een auto hebt of huurt, gebruik je hem even en staat die daar de rest van de dag maar. Dat is zonde.”
Hoe werkt dat dan precies met zo’n Amber?
“Het businessmodel is sowieso anders dan het klassieke. Je betaalt bij Amber alleen voor het gebruik: 25 cent per minuut, exclusief btw. Via een app geef je een dag van tevoren aan dat je een auto nodig hebt. Dan zorgt Amber dat er op dat moment een auto staat. Met die app meld je je aan, kun je de auto ontgrendelen en meld je je vervolgens ook weer af. De kunst is dat er in de rest van het pilot-jaar voldoende dienstreizen worden gemaakt, zodat die auto’s zoveel mogelijk rijden.”
Anders heeft de HAN die auto’s natuurlijk voor niets aangeschaft?
“Nee hoor: de HAN heeft verder nul kosten aan de Amber. Amber regelt alles. De HAN maakt de huur mogelijk. En voor een pilotproject gaat het na 3 maanden behoorlijk goed. We zitten nu op ongeveer 60 reserveringen per week en iets meer dan 200 gebruikers. En gebruikers zijn tevreden. Dat is door Amber onderzocht, staat zelfs op een 9,4. Amber onderzoekt trouwens ook wat de CO2-besparing is, laat zien waar de laadstations zijn en of die op groene stroom lopen of niet.”
Een 9,4: dat is behoorlijk hoog. Is het dan niet tijd om ook studenten van de Amber gebruik te laten maken?
“Dat zit in de planning. En wil je zo’n Amber écht optimaal benutten, dan laat je ook buurtbewoners er in de weekenden gebruik van maken. Maar daar hebben ze bij Amber zelf nog weinig ervaring mee, dus dat kost tijd. Bovendien moet je de mensen ook informeren waaróm een elektrische auto uiteindelijk beter en zuiniger is dan een benzineauto. Bij de medewerkers was er in eerste instantie ook wat verzet, omdat ze voor een benzineauto 19 cent per kilometer vergoed kregen.”
Maar nu zijn ze dus langzaam maar zeker om?
“Nu eenmaal duidelijk is dat je met een gewone auto niet voor hetzelfde bedrag kunt rijden als met een Amber, komen er steeds meer enthousiaste reacties. Dat is fijn, want het is voor ons een hele makkelijke oplossing. De Amber is goedkoper voor de HAN, goed voor de CO2-footprint, onze uitstraling én efficiency. De HAN is constant aan het innoveren op het gebied van duurzaamheid: maar verduurzaming hoeft helemaal niet duurder te zijn.”
De ervaringen van een Amber-gebruiker
Gerald Steverink, werkt voor de 2e-graads lerarenopleiding op de HAN, is enthousiaste Amber-gebruiker. Voor hem is de Amber een uitkomst. “Ik vind de Amber fantastisch. Ik ben voor werk veel op pad en onderweg. Waar het kan, maak ik gebruik van het openbaar vervoer, Maar als ik op een moeilijk te bereiken bestemming moet zijn of veel spullen mee moet nemen, pak ik een Amber. Ze staan gewoon standaard op de campus en anders garanderen ze dat er eentje beschikbaar is als je reserveert. Dat gaat met die app heel makkelijk."
Gerald vindt het hele practice what you preach-idee heel belangrijk. “Ik denk dat Amber zeker meehelpt bewuster met duurzaamheid bezig te zijn. En het fijne is ook: als ik van Nijmegen naar Arnhem moet, kan ik de Amber gewoon daar laten staan. Ik hoef hem dus niet terug te brengen naar de oorspronkelijke plek. Het is gewoon heel praktisch.”
Lees ook de ervaringen van Clark
Clark Nowack is docent onderzoeker bij Zorg en Techniek. Ook hij heeft goede ervaringen met de elektrische huurauto's van Amber. Lees meer hierover in dit artikel.