Hogescholen zelf aan de slag met toolkit Leven Lang Ontwikkelen

Een leven lang ontwikkelen, dat is wat nodig is in de 21e eeuw. Maar zijn de opleidingen, bij-, na- en omscholingen van hbo-instellingen daar wel altijd even goed, slim en handig op ingericht? Met de toolkit Leven Lang Ontwikkelen (LLO) kunnen hogescholen antwoord vinden op die vragen. De Vereniging
Jos Sanders is lector Human Capital Innovations bij het HAN Kenniscentrum Kwaliteit van Leren. Volgens hem is het lineaire loopbaanmodel van leren-werken-pensioen “volstrekt achterhaald”. Aldert Jonkman, coördinator algemeen onderwijsbeleid van de Vereniging Hogescholen, onderschrijft dat: “Opleiden, bijscholen, nascholen, omscholen: het hbo is zich zeer bewust van de noodzaak tot levenslang ontwikkelen. Maar ontwerpen we al dat onderwijs wel altijd even goed, even slim, even handig?”
Helpen eigen vragen en antwoorden helder te krijgen
Sanders: “Bij een leven lang ontwikkelen komt zoveel kijken dat het soms lastig is door de bomen het bos te zien. Bijvoorbeeld: Wat hebben je studenten nodig en wat kunnen ze? Maar ook: Wat moet je daar als hogeschool pedagogisch en didactisch voor in huis hebben, hoe zit het met toetsen en beoordelen, en hoe organiseer je alles?” In het ontwikkelteam van de toolkit zaten docenten, managers en bijvoorbeeld onderwijsadviseurs uit alle delen van het hbo. Jonkman: “We hadden een aantal scenario’s kunnen beschrijven, maar dan bedenk je voor de ander wat die moet doen. Veel liever helpen we de hogescholen en hun opleidingen om de eigen vragen helder te krijgen en daar zelf de antwoorden bij te vinden.”
Kaartspel, kennisgids én praktijkcases
De toolkit Leven Lang Ontwikkelen biedt precies dát, vertelt Sanders: “Op de eerste plaats is er het kaartspel, met vragen die je gericht aan het denken zetten en nieuwe inzichten geven. Maar er hoort ook een boekje bij met praktijkcases en een kleine gids, die alle LLO-kennis van het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren toegankelijk beschrijft. Die drie samen bieden een uitstekende basis voor het beoordelen en ontwerpen van LLO-trajecten voor volledige (deeltijd) opleidingen, maar ook voor onderdelen als flexibel onderwijs, werkplekleren en modulair aanbod.”