“Civiele Techniek is zo breed, maar elk onderdeel is leuk.”
Met haar net 21 jaar zit Karin Prinsen al in de afstudeerfase van haar opleiding Civiele Techniek. Haar studie is een ontdekkingsreis, waarin ze steeds nieuwe ervaringen opdoet en nieuwe keuzes moet maken. Een reis ook die na haar afstuderen nog niet afgelopen is. Karin blikt terug en vooruit.
Aan het woord:
Karin Prinsen (21) uit Aalten
Doet: Civiele Techniek, specialisatie Constructie
Deed: Havo NT en NG (Christelijk College Schaersvoorde, Aalten)
Waarom ben je Civiele Techniek gaan studeren?
“Ik wilde in mijn vervolgopleiding graag mijn kennis van NT en NG gebruiken. Architectuur sprak mij altijd al aan. Wat later ook de infrastructuur, al had ik geen idee waar dat onder viel.
Op de Open Dag van HAN Built Environment kwamen de opleidingen Bouwkunde en Civiele Techniek sámen in beeld. Toen kwam ik er ineens achter dat infrastructuur onder civiele techniek valt. Ik ging bij de CT-afdeling kijken en was verkocht! Ook voor mijn omgeving was civiele techniek iets onbekends en mijn studiekeuze was dus een verrassing. Maar na wat uitleg vonden ze het een mooie keuze en een gave richting om later in te werken.”
Hoe ben je bij de specialisatie Constructie uitgekomen?
“In elke course van de opleiding worden minstens 2 studierichtingen gecombineerd. Zo krijg je al vroeg in de opleiding een goed beeld van de verschillende richtingen. Ik vond eerst alle specialisaties leuk. En dan vooral ‘leuk interessant’. Dat hoorde ik ook van veel studiegenoten. Civiele Techniek is zo breed, maar elk onderdeel is leuk.
Bij de 1e inleidende stage koos ik ervoor een kijkje te nemen in de uitvoerende kant van civiele techniek. Dat was bij de Onderdoorgang Colmschate in Deventer. De volgende stage was bij een advies- en waterbeheer en waterhuishouding. Ik rekende aan de riolering en hield me bezig met wateroverlast en ruimtelijke ontwikkeling: de werkvoorbereiding.
Infrastructuur vond ik het aantrekkelijkst, maar de vakken die hierbij horen, gingen mij eigenlijk iets te gemakkelijk af. Ik heb, na veel twijfelen en overleg, gekozen voor de specialisatie Constructie. Mechanica en wiskunde vind ik super interessant en leuk om over na te denken, maar is niet altijd gemakkelijk. Ik wist dat ik hard aan de bak moest. Maar daar houd ik wel van. Hierover heb ik veel gesproken met mijn studentbegeleider. Zij kunnen je net die dingen vertellen waarover jij zit te twijfelen. Ze zien goed of je de keuze aankan, hoe gemotiveerd je bent en of je de ambities hebt.”
Kun je wat vertellen over de 3e-jaarsstage?
In de inleidende stages had ik de uitvoering en de werkvoorbereidingskant van de civiele techniek al meegemaakt. Ik was ook benieuwd hoe het is om voor een overheidsinstelling te werken. Mijn 3e-jaarsstage deed ik bij de gemeente Aalten. Ik wilde mijn ontwerpskills vergroten en hier mocht ik zelfstandig een ontwerp maken van een verkeersdrempel. Van het begin tot en met de uitvoering. De hele wensenlijst, het contact met de bewoners, de verschillende ontwerpfases, hoeveelheden berekenen, aannemers selecteren... Leerzaam en natuurlijk ook superleuk dat ik de uitvoering hiervan helemaal heb meegemaakt.
Na de goedkeuring van dit ontwerp, mocht ik aan de slag met een hele wegreconstructie. Ik volgde dezelfde stappen en kwam in mijn stage tot en met het Voorlopig Ontwerp. Ik weet dat het project nu in uitvoering is en dat is leuk om te zien. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Zonder dat je het zelf doorhebt krijgt je zelfvertrouwen bij iedere stage een boost.”
Welke minor heb je gekozen en waar volgde je deze?
“Ik heb bij Saxion in Enschede de minor BIM Engineering gevolgd. Building Information Modelling is een belangrijke opkomende manier van werken binnen de CT. Omdat de CT-opleiding van de HAN hierover nog maar weinig informatie geeft, besloot ik deze kennis bij Saxion te halen. Een andere reden om deze minor te kiezen was dat je bij een bedrijf een onderzoek doet over BIM. Zo test je je kennis. Superleuk! Je komt weer even in het werkveld, doet nieuwe ervaringen op en je verdient ook nog een centje bij! Ik vond het erg leuk om een minor op een andere hogeschool te doen. Je ontmoet weer nieuwe mensen.”
Je bent nu in de afstudeerfase. Wat is jouw opdracht?
“Sinds eind januari zit ik in mijn afstudeerfase en hoop eind mei klaar te zijn. Samen met 2 studiegenoten doe ik bij Nobleo Bouw & Infra onderzoek naar de lightrail-integratie in een bestaande binnenstedelijke situatie. Het is een literatuurstudie die aan de hand van een praktijkcasus, de kennisontwikkeling van lightrail moet vergroten. Een busbaan in Uithoorn in de Stadsregio Amsterdam, moet een lightrail/trambaan worden. Wij kijken naar de constructieve kant. Kan een bestaand viaduct bijvoorbeeld de nieuwe belastingen van een lightrail aan? En we kijken naar het 4D-BIM-aspect; hoe gaat de uitvoering, rekening houdend met de planning van dit stuk lightrailverbinding, eruit zien?
Dit onderwerp past echt heel goed bij mijn interesses. Het is een constructief afstudeeronderwerp waar verschillende aspecten bij komen kijken. Denk aan logistieke uitdagingen als wegomleidingen en materialen aanvoeren en zo. Ik vind het leuk om over al deze bijkomende zaken na te denken! En ik kan mij bekwamen in weer een nieuw softwareprogramma!”
Wat ga je na deze opleiding doen?
“Ook weer een lastige keuze: Doorstuderen, of even een tussenjaar? Op dit moment weet ik nog niet wat voor werk ik wil gaan doen. Ik zie mezelf op mijn leeftijd nog geen 40 uur in de week werken. En omdat ik het leren nog steeds niet beu ben, heb ik gekozen voor de (Pre)Master Civil Engineering & Management op de Universiteit Twente. Deze master duurt waarschijnlijk 2,5 jaar. Daarna wil ik gaan werken. Waar in de civiele techniek mijn interesses precies liggen, hoop ik tijdens deze vervolgopleiding te ontdekken.”
Over 10 jaar hoop ik een leuke en goede baan te hebben met een creatieve bijtaak. Het lijkt mij leuk om bijvoorbeeld moodboards voor klanten te maken, met verschillende ontwerpvarianten en -mogelijkheden. Ervoor zorgen dat de visuele indruk van schetsontwerpen mooi gepresenteerd worden. Het lijkt me wel vet om hierin een kleine onderneming te starten.”
Waarom moeten meer meisjes Civiele Techniek kiezen als studie?
“Ik snap niet dat er zo weinig meiden aan deze opleiding denken. De civiele techniek is superbreed. Van een weg, tot aan een heel station toe, inclusief het spoor. Alle kunstwerken die je tijdens een rit ziet, het water dat onder de viaducten ligt. En denk ook aan alle logistieke uitdagingen en duurzaamheid, niet te vergeten. Met de kennis van deze opleiding, kun je bijdragen aan het verduurzamen van de wereld.”
Mensen staan soms versteld als ze horen dat ik Civiele Techniek studeer. Het is vaak onbekend terrein. ‘Oh, echt, dat had ik niet verwacht, bij jou. Wat houdt het eigenlijk in?’ Dan leg ik uit wat het betekent en vinden ze het eigenlijk allemaal heel vet.”
Houdt de gedachte dat het een mannenwereld is misschien veel meiden tegen?
“Het is belangrijk te weten dat je niet in de uitvoering hoeft te werken, waar je schoenen vies worden. De opleiding is veel breder. Het gaat ook over het ontwerpen van nieuwe projecten. Over de hele wereld! En waarschijnlijk ga je dan vanzelf ook de uitvoering meer waarderen. Hoe vet is het dat je kunt vertellen dat jij aan een weg of viaduct hebt meegewerkt in de voorbereiding, het ontwerp of in de realisatie?!”
Bij de opleiding maakt het vrouw-zijn geen verschil. Er wordt niet echt aandacht aan besteed. In ieder geval heb ik dat niet gemerkt. Dit zag ik wel iets meer terug tijdens mijn stages, maar dan vooral positief: ‘Wat leuk, een vrouw in deze studierichting.’ Of ‘Hé, een vrouw in de mannenwereld’.
Ook vertellen ze eerlijk dat ze wel eens een vrouwenbrein missen op kantoor. Blijkbaar denken wij toch wat anders na dan mannen en gaan we iets secuurder met het werk om. Misschien wel een leuk voorbeeld om te noemen: In mijn stage in het 2e jaar controleerde ik, als bijtaak, offertes, bestekken en andere teksten op spelfouten. Gek genoeg kwam ik er nog veel tegen ook. Een uitnodiging, inschrijving of tekst zonder spelfouten komt een stuk professioneler over. Dat scoort alleen maar punten bij een opdrachtgever of klant.”