"Digitale zichtbaarheid creëren, vind ik interessant"
Als je Hanaï een paar jaar geleden had gezegd dat ze een technische opleiding zou volgen, had ze dat nooit gedacht. Inmiddels is de ambitieuze student Communication & Multimedia Design, vastbesloten het maximale uit zichzelf te halen om een baan rondom social media te bemachtigen.
Op haar vijftiende maakte Hanaï Borst (21) een fanpagina aan op Twitter. Ze was ‘superfan’ van de jongensband One Direction en had binnen een jaar duizend volgers. ‘Mijn broer merkte toen op dat ik blijkbaar weet hoe ik mensen aan moet spreken. Dat zette me aan het denken’, vertelt Hanaï. ‘Content creëren is tegenwoordig superbelangrijk voor je digitale zichtbaarheid. Hoe je dat het beste kunt doen, vind ik heel interessant om te leren.’
Pas nog maakte ik een concurrentieanalyse voor een klant. Nooit gedacht dat ik dat zo leuk vindt, want onderzoeken en analyseren leek me saai. Ik ben erachter gekomen dat ik er goed in ben en heel zorgvuldig alles in kaart breng.
De boodschap visualiseren
Hanaï zocht grondig uit welke opleiding haar uiteindelijk aan een baan als social media manager kan helpen en concludeerde dat de opleiding CMD goed aansluit. Ze kiest na het eerste jaar voor de richting business media designer en zit alweer in haar derde studiejaar. ‘De opleiding leert mij veel over communicatie, maar ook over vormgeving en bijvoorbeeld Photoshop. Eigenlijk leer ik nagenoeg hetzelfde als een communicatiestudent, maar kan ik de boodschap ook nog visualiseren. Dat spreekt me met name aan in deze opleiding, want ik heb vaak ideeën die ik precies zo wil uitwerken, zoals ik het heb bedacht. Heel fijn dat ik nu weet hoe dat moet’, zegt de gedreven studente lachend.
Onderzoeken en analyseren
De komende maanden loopt de Duivense stage bij Vertigo6 in Arnhem, een mediabedrijf dat gefocust is op jongerenmarketing, van het uitwerken van concepten tot het organiseren van evenementen. ‘Ik mag me bezighouden met influencermarketing, waarbij een bekend persoon wordt benaderd om een product in de markt te zetten. Daarnaast werk ik mee aan campagnes, analyseer ik data en mag ik dat terugkoppelen aan de klant. Pas nog maakte ik een concurrentieanalyse voor een klant. Nooit gedacht dat ik dat zo leuk vindt, want onderzoeken en analyseren leek me saai. Ik ben erachter gekomen dat ik er goed in ben en heel zorgvuldig alles in kaart breng. Als je die voorbereiding goed doet, wordt je eindresultaat ook beter.’
Doelbewust en gedreven
Hanaï geniet van haar stage waarin ze heel afwisselend werk doet. Eigenlijk wist ze dat vooraf al, want haar stageadres heeft ze heel bewust uitgezocht. ‘Ik ben heel ambitieus en perfectionistisch en ik wil mijn kennis en ervaring opbouwen op de beste plekken. Vorig jaar gaf een van de oprichters van Vertigo 6 een gastles bij ons op school. Ik was direct enthousiast over het bedrijf. Na de les stelde ik me aan hem voor en vroeg ik hoe ik bij hem stage kon lopen. Hij gaf me een mailadres, maar dat vond ik niet snel genoeg. Nog diezelfde dag voegde ik hem toe op LinkedIn en heb ik contact gehouden. Toen het tijd was om een stageplek te zoeken, was het zo geregeld’, vertelt ze tevreden.
Master Communicatie
Best een gedurfde actie, dat beseft Hanaï zelf ook. ‘Ik ben bescheiden opgevoed en dat laat ik ook blijken, maar als het gaat om kansen pakken, dan ben ik heel gedreven’, verklaart ze. De gedrevenheid blijkt ook uit haar toekomstdromen. ‘Ik wil het maximale uit mezelf halen. De studie gaat me goed af. Ik wil nog meer leren en mijn kennis verbreden. Als ik mijn diploma heb gehaald, wil ik graag nog een master Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit doen. Dat ik daarvoor eerst een premaster moet doen in verband met de wiskunde-eis, dat is dan helaas zo. Maar dan kom ik er ook wel’, zegt de studente vastbesloten.
Tekst: Tech Gelderland
Foto's: Gerard Burgers
Social Media Manager
Hanaï slaagde voor de havo met de hakken over de sloot. De opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) op de HAN leek haar wel wat. Toch nam ze eerst een tussenjaar om bij te komen van een bewogen jaar en om te ontdekken wat ze echt leuk vindt. Ze werkte parttime als social media manager in de professionele e-sportswereld en kwam erachter dat ze de online marketing heel leuk vindt. ‘Eigenlijk wilde ik dat wel fulltime doen, maar overal waar ik solliciteerde, werd ik afgewezen bij gebrek aan diploma’s. Ervaring alleen was niet genoeg. Dat snap ik ook wel, je moet de juiste theorie kunnen toepassen.