Op de springplank van je loopbaan
De een staat op het punt haar eigen bedrijf uit te bouwen. De ander kan niet wachten om binnen Defensie haar vleugels uit te slaan. Beiden hebben ze nog één hobbel te nemen: hun afstudeeropdracht.
Lotte van Ewijk en Emily van der Spoel – 4e-jaarsstudenten Communicatie – over (af)studeren, stagelopen en werken. “Het voelt goed om aan het roer van je eigen loopbaan te staan.”
Afstuderen
Ze heeft het druk. Gierend druk. “Ik pak zo’n beetje alles aan wat op mijn pad komt,” vertelt Lotte. “Je weet nooit waar het goed voor is.” En zo kan het dat ze in het laatste jaar van haar studie een afstudeeropdracht doet bij Pon’s Automobielhandel, haar eigen online marketing- en communicatiebureau runt, en ondertussen óók nog studentlid is van de opleidingscommissie. En dat voor iemand die tot een paar jaar geleden geen idee had wat ze wilde doen.
Ondernemend
Lotte: “Na de havo heb ik 3 tussenjaren gehad. Niet dat ik toen heb stilgezeten. Ik werkte in een boerderijwinkel en op de markt. Leuk werk, hoor. Je bent vrij om je werk in te richten zoals jij dat wilt en kunt er veel van jezelf kwijt. Precies wat ik nu in mijn studie Communicatie ervaar. De opleiding is hands-on, praktisch, divers; je kunt er allerlei kanten mee op. Ja, en dus óók ondernemer worden.”
Werken in opdracht
Al in het 2e studiejaar begon Lotte in opdracht van een kennis blogs te schrijven. “Daar kreeg ik leuke reacties op. Zo is het balletje gaan rollen en kwamen er steeds meer klussen bij.” 2 jaar geleden schreef ze zich onder de naam LOTSPOT in bij de Kamer van Koophandel. Sindsdien verzorgt ze in opdracht van onder andere mkb’ers en zzp’ers websitebouw en -optimalisatie, vindbaarheid in Google (SEO & SEA), copywriting, eindredactie en sociale media.
De opleiding is hands-on, praktisch, divers; je kunt er allerlei kanten mee op. Ja, en dus óók ondernemer worden.
Op eigen kracht
Of de studie Communicatie haar klaarstoomt voor het ondernemerschap? “Mmm, niet per se. Natuurlijk, je krijgt les in vakgebieden die nauw aansluiten op het bedrijfsleven. Persoonlijk heb ik veel gehad aan de minor Digital marketing en de meewerkstage in het 3e jaar. Verder doe ik het op eigen kracht. Wel merk ik dat docenten enthousiast zijn over mijn ondernemingszin. Zeker nadat ik als opdrachtgever heb bijgedragen aan de module Communicatiebureau, waarbij 2e-jaarsstudenten kleine opdrachten doen voor echte werkgevers. Dat sloot ook nog eens mooi aan bij de ambitie van de HAN: onderwijs voor en door studenten.”
Nog een maandje of 2, dan hoopt ze af te studeren. Wat ze daarna gaat doen: solliciteren binnen een groot bedrijf als Pon of haar eigen bedrijf verder uitbouwen? Lotte: “Ik ben er nog niet uit. Ik heb in ieder geval voor mezelf veel mogelijkheden gecreëerd. Dat is alvast een mooi vertrekpunt.”
Springplank
Ook medestudent Emily staat op de springplank van een succesvolle loopbaan. In haar geval binnen Defensie. In een tussenjaar van haar studie Communicatie werkte ze als trainee bij de Koninklijke Luchtmacht. Zo bouwde ze een netwerk op waar ze nu voor haar afstudeeropdracht handig gebruik van maakt. “Via via ben ik bij het Korps Mariniers beland. Ik doe er fulltime onderzoek naar de interne communicatie en stel op basis daarvan een strategisch communicatieadvies op.”
Handige munitie
Waardevol werk, vindt haar stagebegeleider Kapitein der Mariniers Maurits Holle, communicatieadviseur bij het Korps Mariniers. “Het Korps is een grote organisatie, van meer dan 2.500 man. Het is een uitdaging de interne communicatie op orde te krijgen. Zeker in vredestijd, als communicatie niet langs de lijnen van de bevelstructuur loopt. Het onderzoek van Emily laat zien op welke manier we iedereen het beste kunnen bereiken en hoe communicatie bijdraagt aan betrokken en gemotiveerde mariniers. Dat is handige munitie voor mij als communicatieadviseur. Daarmee openen we binnen het Korps nieuwe deuren om de interne communicatie verder te optimaliseren.”
Het Korps is een grote organisatie, van meer dan 2.500 man. Het is een uitdaging de interne communicatie op orde te krijgen.
Praktijkervaring
“Ik vind het fijn dat ik straks een advies oplever waar Maurits écht mee aan de slag kan gaan,” vertelt Emily. “Dat maakt het lekker concreet. Ondertussen doe ik veel praktijkervaring op en neus ik verder rond binnen Defensie. Ik voel me er duidelijk op m’n plek.” Daarom wil ze na haar afstuderen graag beroepsmilitair worden. Bij welk krijgsmachtonderdeel en in welke functie? Emily: “Ik weet het nog niet. Communicatiemedewerker of -adviseur ligt voor de hand, maar binnen Defensie is er zóveel mogelijk.”
Weg plaveien
Wat ze ook gaat doen, met haar afstudeeropdracht binnen Defensie heeft Emily de weg geplaveid voor een afstudeerder én een 3e-jaarsstagiair Communicatie. Maurits: “Zij borduren voort op het onderzoek en advies van Emily. De een buigt zich over de branding van het Korps Mariniers. De ander voert mee uit. Na onze ervaring met Emily heb ik er alle vertrouwen in!”
Alumni-netwerk
Het alumninetwerk houdt onze HAN-studenten op de hoogte van een breed scala aan activiteiten. Denk aan reünies, nieuwsbrieven, kennisdagen en netwerkbijeenkomsten. Wie lid wordt van het alumni-netwerk ontmoet oud-medestudenten. Dat is niet alleen gezellig, maar kan ook zorgen voor een carrière-impuls.