Scholieren bouwen drones dankzij Q-highschool en SEECE energietalent
Veertien scholieren maakten op Industriepark Kleefse Waard kennis met de praktijk, bouwden een houten drone en kregen een rondleiding door het HAN Powerlab.
‘Door scholieren in een vroeg stadium met elektrotechniek en werktuigbouwkunde in contact te brengen, willen we de instroom bij technische opleidingen vergroten’, zegt Leonie Dijkhof van SEECE Energietalent.
‘Oh, we hebben de foto niet opgeslagen. Nu moet de drone weer naar de rebus toe’, zegt Joseph Huynh (11). Daniël Hospers (12) knikt teleurgesteld. Hij kijkt hoe zijn klasgenoot de besturing van de drone bedient en geeft aanwijzingen richting de rebus die bovenaan een pilaar in het gebouw is bevestigd. ‘Iets hoger, ja. Meer naar links. Nu fotograferen!’ De tweede fotopoging lukt en nu buigen de twee leerlingen van het Stedelijk Gymnasium zich over het oplossen van de rebus. Ze hebben nog zeven rebussen te gaan tijdens de afsluitende bijeenkomst van het SEECE Energietalentproject op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem.
SEECE Energietalent is het project waarin het Sustainable Electrical Energy Center of Expertise (SEECE) van de Hogeschool van Arnhem (HAN) samenwerkt met de Q-highschool van de Quadraam Scholengroep en het Powerlab op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem. Bij de Quadraam Scholengroep zijn veertien middelbare scholen in de regio’s Arnhem, De Liemers en Overbetuwe aangesloten. De Q-highschool organiseert programma’s met extra activiteiten, waarbij de scholieren zelf aangeven over welke onderwerpen ze meer willen weten. ‘Deze veertien leerlingen wilden vooral vliegen met een drone en een drone leren programmeren’, vertelt Wieke van Dijk, docent en coördinator van de Q-highschool.
Joseph en Daniël lossen drie van de acht rebussen op. ‘Het vliegen ging goed, maar de besturing van de drone werkte niet. Daarvoor moesten we eerst software op onze mobiele telefoon zetten,’ analyseert Joseph. Daniël: ‘Het duurde even voordat we de software hadden gedownload.’ Hij noemt het ‘grappig’ om zelf een drone te laten vliegen, maar vindt vooral de techniek die dat mogelijk maakt ‘heel interessant’.
ONTDEKKEN
Via de Q-highschool en de samenwerking met SEECE Energietalent ontdekken de scholieren waar hun interesses liggen en wat er allemaal voor technische opleidingen zijn. Ze hebben onder meer kennisgemaakt met het driedimensionaal (3D) tekenen van onderdelen van een drone, 3D-printen in het FAB-lab van de HAN en ze hebben van iemand van TenneT uitleg gekregen over het onderhoud van hoogspanningsmasten met behulp van drones. ‘De leerlingen hebben met een drone gevlogen in het gymlokaal van het Liemers College in Duiven’, vertelt Leonie Dijkhof van SEECE Energietalent. ‘Hier op IPKW hebben ze een opdracht gekregen, die ze samen met andere leerlingen en een drone moeten oplossen. En ze kunnen hier zelf van hout een drone bouwen, die ze mee naar huis mogen nemen.
Yina Staalman (12) uit de brugklas van het Lorentzlyceum heeft net de houten drone in elkaar gezet. ‘Hij heeft vier vleugels met op elke vleugel een propeller. Op het middenstuk zit de behuizing voor een motortje’, legt ze uit. Of ze er thuis een echt motortje in gaat zetten weet ze nog niet. ‘Misschien. Ik heb een drone die niet zo goed werkt.’
Het leuke van de Q-highschool is dat je zelf bedenkt wat je leert, vindt Alex Westerhof (13) uit 2 VWO van het Liemers College. De houten drone bouwen is niet zo moeilijk. Het is een bouwpakket met handleiding, constateert hij. Drones vindt Alex interessant. Vooral wat je er allemaal mee kunt doen. ‘Wat ik heel leerzaam vond, is het 3D-printen bij de HAN. Hoe je met vloeistoffen onderdelen voor drones en andere apparaten kunt maken.’
SAMENWERKING
‘Door de scholieren rond te leiden op de HAN en op IPKW maken ze op een speelse manier kennis met de wereld van elektrotechniek en werktuigbouwkunde. Zo willen we de instroom van studenten bij technische opleidingen vergroten’, zegt Leonie Dijkhof van SEECE Energietalent. De samenwerking met Qadraam is volgens haar zeker voor herhaling vatbaar. ‘Dit project is een pilot. We hebben gemerkt dat het niveau tussen de verschillende leerlingen verschilt. Daar kunnen we nog beter op inspelen.’
Scholieren geïnteresseerd in techniek hebben vaak geen goed beeld van technische opleidingen, weet Wieke van Dijk van de Q-highschool. ‘We hebben bij de HAN aangeklopt om onze leerlingen kennis te laten maken met deze mogelijkheden. Zo is de drempel om straks een technische opleiding te gaan volgen wat lager.’
Een programma op maat maken, is best spannend voor SEECE, maar ideeën voor andere onderwerpen zijn er al. Leonie Dijkhof noemt het programmeren van technische apparatuur, 3D-printen en het ontwerpen van technische onderdelen. ‘Quadraam wil scholieren graag iets extra’s bieden. De HAN en IPKW hebben de kennis en de faciliteiten om dat te doen.’