student, man, kijkt in camera

Een bruisende introductieweek, nieuwe vrienden maken en je onderdompelen in een spetterend studentenleven. Daar kijk je bij de start van je studie toch reikhalzend naar uit? Maar helaas. Voor de nieuwe lichting van 2020 zat dat er niet in.

1e-jaarsstudenten Lesley Beaupain en Ferhat Sagsu vertellen hoe zij toch hun draai vonden. Sandra Boertien, projectcoördinator en alumnus, zette een buddyproject op bij de bachelor Social Work. Om 1e-jaars toch een goede start te geven. 

Studiekeuze

Zelfs de studiekeuze verliep voor Ferhat en Lesley al anders dan bedacht en verwacht. Zo konden ze bijvoorbeeld niet even de sfeer gaan proeven bij hun toekomstige opleiding.
Lesley: “Na het afronden van mijn mbo-toneelopleiding twijfelde ik. Wilde ik verder naar de hbo-opleiding? Of ging ik liever iets doen met mijn passie voor grafisch design? Corona hakte die knoop voor mij door: de audities voor de toneelschool werden afgeblazen. Toen ging ik me oriënteren op de deeltijdopleiding Communication & Multimedia Design. Dankzij de Online Open Dag en gesprekken met vrienden kwam ik toch tot een weloverwogen keuze.”
Ferhat besloot na de mbo-opleiding Juridisch Administratief Dienstverlener te gaan voor de HAN-bachelor Social Work. Hij vertelt: “Op de HAN-site vond ik veel informatie en een vriend deelde zijn ervaringen. Toen stond voor mij de keus vast.”

Ferhat Sagsu, student met laptop

Weinig binding

Doorgaans leer je tijdens een introductieweek veel medestudenten kennen. Nu moesten de 1e-jaars het stellen met een online kennismaking en een handjevol fysieke ontmoetingen. Hoe beviel dat? “Lastig, want je hebt weinig binding met je klas”, zegt Lesley. “Ik heb via de studievereniging een online introductie gehad, al was die meer gericht op de studie. Mijn klasgenoten heb ik wel een paar keer ontmoet. Maar de gelegenheid ontbrak om elkaar echt te leren kennen.” Ferhat had in het begin nog redelijk wat fysieke lessen. Daardoor kreeg hij goed contact met een klein groepje medestudenten. “De rest ken ik alleen van naam en gezicht. Toch verloopt de samenwerking tijdens projecten tot nu toe prima.”

Je kunt in je 1e jaar vrienden voor het leven maken. Dat heb je nu minder.”

Online lessen

Voor Ferhat was het online onderwijs even wennen. Hoewel het in het begin nog wel meeviel: “Je bent flexibel vrij en hoeft niet elke dag vroeg op te staan. Je logt een aantal keren per week in via Teams en volgt de lessen. Na een tijdje daalde de motivatie en raakte ik sneller afgeleid. Op school kun je toch beter focussen.” Dat kan Lesley beamen: “Er zijn dagen dat je 6 uur lang achter de computer zit. Aan het begin van de dag is iedereen nog fris en fruitig. Maar na verloop van tijd gaan er steeds meer camera’s uit en zakt je concentratie in. Ook merk je dat docenten soms worstelen met de invulling van de online lessen. Gelukkig vragen ze vaak om feedback en doen ze daar ook wat mee.”

man studeert in gebouw

Gelukkig heb ik veel aan de studievereniging. Die organiseert online activiteiten en ik kan er terecht met mijn vragen.

Te gast op school

Corona heeft veel invloed op hun studieplezier. Ze missen het contact met medestudenten en hebben behoefte aan een uitlaatklep. Ferhat: “Je kunt in je 1e jaar vrienden voor het leven maken. Dat heb je nu minder.” Lesley vult aan: “Ik voel me niet echt student. Het is meer alsof ik te gast ben op school, zo weinig ben ik er geweest. Gelukkig heb ik veel aan de studievereniging. Die organiseert online activiteiten en ik kan er terecht met mijn vragen.” Beiden voelen zich gezien en gehoord door de HAN. Ze zeggen dat er aandacht is voor het welzijn van studenten, bijvoorbeeld in de begeleiding door studieloopbaanbegeleiders. Zaak is dan wel dat je als student zelf aan de bel trekt wanneer het niet goed gaat.

Buddyproject

Dat het welzijn van studenten in coronatijd extra hoog op de agenda staat, blijkt ook uit diverse projecten. Het buddyproject van Sandra Boertien, bijvoorbeeld, opgezet om de ‘binding en bonding’ van nieuwe studenten met de opleiding Social Work te versterken. Ze vertelt: “De nieuwe lichting begon in september volledig online. Dan mis je bijvoorbeeld de contacten die je normaal tijdens de introductie opdoet. Daarom ben ik een buddyproject gestart voor 1e jaarsstudenten, samen met ouderejaars en docenten. We koppelden hen aan elkaar in groepjes van 4. Ze gingen op allerlei manieren met elkaar aan de slag. 1e-jaars werden zo op weg geholpen en hadden een vraagbaak, terwijl ouderejaars hiermee hun vrije ruimte konden invullen. Dit pakte goed uit: het was laagdrempelig en leerzaam.”

Sandra Boertien, student, in de hal, studeren in coronatijd

Het buddyproject maakte dat 1e-jaars op weg werden geholpen en een vraagbaak hadden.

Waardevol initiatief

Sandra benadrukt dat naast de studenten ook de docenten veel van het project opgestoken hebben. “Bovendien was het waardevol voor 1e-jaars die het zonder fysieke introductie moesten stellen. Zo voelde een groot aantal studenten zich toch verbonden met de opleiding.” Ferhat en Lesley hebben nog niet deelgenomen aan een buddyproject. Maar het spreekt ze absoluut aan. “Een goed initiatief”, vindt Ferhat. “Ik zou er zeker gebruik van maken. Het lijkt mij ook leuk om volgend jaar zelf 1e-jaars te begeleiden.” Wel hopen ze natuurlijk dat corona voor de volgende lichting studenten geen issue meer is. “Ik snak ernaar om rond te lopen in een volle school”, besluit Lesley.

Meer inspirerende verhalen

Een opleiding starten in het nieuwe normaal

Ook aankomend student Carmen startte in ‘het nieuwe normaal’ aan de HAN Pabo in Arnhem. Haar stage op het mbo als onderwijsassistent van groep 3/4 verliep al anders vanwege het thuisonderwijs.

Studenten volgen een opfriscursus vaccineren om zich voor te bereiden op de COVID-vaccinaties.

1e-jaars in coronatijd

Verpleegkunde-student Kirsten: ‘Als ik vier jaar eerder afgestudeerd was, dan stond ik nu in de frontlinie.’ De eerste lesweken was het zoeken met Teams en allerlei afkortingen die ze niet kende tijdens de online lessen.

5 kinderen zitten in de klas en steken hun vinger op.