Zo vader, zo dochter
Vader Paul (57) en dochter Rinske Scheltinga (23) kozen allebei voor een studie aan de HAN. Paul rondde vorig jaar zijn HBO-ICT af en Rinske hoopt dit jaar een studie Pedagogiek succesvol af te sluiten.
Samen studeren, dat betekent: elkaar helpen met verslagen, elkaars boeken lenen én samen Open Dagen aflopen. Alle aandacht ging dan uit naar Rinske; Paul werd vaak genegeerd.
Zo vader, zo dochter?
Paul: “Uiteraard lijken wij op elkaar; we zijn beiden serieus en besteden veel tijd en energie aan de studie. Voor mij geldt dat niet meer, omdat ik in april 2021 mijn studie afrondde. Verschillen zijn er ook, mede te verklaren door het verschil in leeftijd. Zo maak ik mij iets minder snel druk om een aantal zaken. Qua uiterlijk lijken wij niet op elkaar; iets waar Rinske denk ik erg blij mee is.”
Rinske: “Uit mijn omgeving hoor ik dat ik veel op mijn vader lijk. We hebben dezelfde humor en kunnen vaak op dezelfde manier op iemand reageren. Toch zie ik ook verschillen. Ik zeg meestal iets en denk daarna pas uitgebreid na, terwijl mijn vader eerst goed nadenkt voordat hij ergens antwoord op geeft.”
Allebei op de HAN. Toeval?
Paul: “We wonen allebei in Nijmegen en dan ligt een studie aan de HAN, als de juiste studie er wordt aangeboden, voor de hand. Bovendien speelde mijn studie zich af in de avonduren, dus dichtbij huis of werk was handig voor me. Omdat ik in de detachering werk en mijn werkadres met enige regelmaat wijzigt, stond een studie aan de HAN bovenaan het verlanglijstje. Als Rinske elders was gaan studeren, was dat natuurlijk ook prima. Wat wel leuk is, maar niet doorslaggevend, is het feit dat mijn broer Hans docent is aan de HAN.”
Rinske: “Qua reistijd was de HAN voor ons beiden gewoon het handigste. Dit maakte wel dat we samen de Open Dagen bezochten; we zijn tenslotte in hetzelfde jaar begonnen met studeren. Hierdoor dachten mensen eigenlijk altijd dat we voor mij kwamen en werd ik altijd als eerste aangesproken. We werden een beetje gek aangekeken, als ik zei dat we voor mijn vader kwamen!”
Wat spreekt je aan bij de HAN?
Paul: “Op voorhand: de afstand tot huis. In de loop van de studie bleek ook nog - ik had niet anders verwacht - dat de docenten aardige dames en heren zijn. En ze zijn goed benaderbaar. De meeste docenten komen uit de praktijk of zijn er nog steeds werkzaam in. Daar konden ze dan ook mooi over verhalen.”
Rinske: “Ook ik merk dat mijn docenten goed bereikbaar zijn en er altijd voor open staan om te helpen. Dat vind ik erg prettig. Daarnaast is de sfeer op de HAN heel fijn.”
Volg je elkaar als HAN'ers vaker?
Rinske: “Ik denk niet dat we als HAN’ers onder mekaar meer betrokken zijn. Mijn vader is altijd wel geïnteresseerd in hoe het met mijn studie gaat. Ook als hij ergens anders was gaan studeren, had ik dat leuk gevonden. Dan zou ik evenveel interesse tonen in zijn ervaringen en verhalen.”
Paul: “Als vader volg ik mijn kinderen altijd, of zij nu in Utrecht, Arnhem, Nijmegen of Timboektoe studeren.”
Betrek je elkaar bij je studie?
Paul: “Rinske volgde een andere studie dan ik en deed dat in een dagvariant, terwijl ik ’s avonds langs mocht komen. Wat dat betreft was er niet heel veel te delen. Wel spraken we elkaar regelmatig over APA-zaken, de corona-updates van het College van Bestuur en het vaak terugkomende item: het maximaal aantal woorden in een werkstuk. In het begin, in 2017, hielpen we elkaar met enige regelmaat voor de aanmelding bij Studielink en bij DUO, de boekenclub, de studentenbox met pizzabon en het gebruik van OnderwijsOnline.”
Rinske: “Soms leenden we elkaars boeken. Ik gebruikte zijn boeken over reflecteren en hij mijn boeken over ethiek. Die kon hij gebruiken bij zijn afstuderen. Daarnaast bespraken we sommige verslagen die we maakten en gaven we elkaar tips. We moesten nu eenmaal onze docenten overtuigen van het feit dat we voldoende kennis in huis hebben. Mijn vader kon mij daar goed bij helpen, omdat hij deels tegen dezelfde dingen aanliep als ik.”
Wat voor student ben je?
Paul: “Een leergierige, serieuze student die veel, soms wel eens teveel tijd besteedde aan de studie. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik gewoon niet zo slim ben. Daarbij vond ik het altijd erg prettig om met de docenten, vaak mensen uit het vakgebied, het gesprek aan te gaan en ervaringen uit te wisselen. Samen kijken waar de theorie en de praktijk elkaar raken, of toch niet. Of de docenten het nu ook altijd zo leuk vonden om het gesprek aan te gaan met zo’n oudere jongere? Dat heb ik niet geverifieerd.”
Rinske: “Ook ik ben een kritische student, geef vaak feedback aan docenten. Daarin lijken we op elkaar. Wel ben ik iets sneller tevreden met mijn werk. Het liefst haal ik hoge cijfers, maar als het een 6 of 7 is, ben ik ook tevreden. Verder kan ik het tijdens het werken in de les ook echt wel gezellig hebben met vriendinnen.”
Wat voor type student is de ander?
Paul: “Een serieuze studente die haar studie voldoende aandacht geeft. Rinske is ook wel kritisch op de opleiding, ziet dingen die in haar optiek beter kunnen en weet dat ook wel te ventileren. Dat moedigen ik en mijn partner aan. Gevolg is dat docenten haar om feedback vragen of om mee te denken over de opzet van een studieonderdeel. Rinske heeft een positieve binding met de HAN: ze ondersteunt de Open Dagen en werkt mee aan een PLUS-module binnen haar studie. Ze vindt het een prettige studie en maakt anderen graag enthousiast voor haar vakgebied.”
Rinske: “Paul is een kritische en hardwerkende student. Als hij het niet eens is met een docent geeft hij dat op een respectvolle manier aan. Feedback geven vindt hij makkelijk. Hij gaat voor het hoogst haalbare. Krijgt hij een 9 voor een tentamen, dan gaat hij toch even na waarom het geen 10 is. Mijn vader wil ook altijd andere studenten helpen en werkt makkelijk samen.”
Wat betekent Open Up New Horizons voor je?
Rinske: “Ik kom dit motto van de HAN vaak tegen, maar ben er niet echt bewust mee bezig.”
Paul: “Het geeft me de indruk dat je nieuwe vergezichten kunt ontwikkelen of ontdekken, je horizon kunt verbreden door middel van een studie aan de HAN. Wellicht nog iets sterker: door middel van studie ben je ook in staat om verder te kijken dan de horizon, zodat je van de gebaande paden af kunt wijken. Voor mijzelf geldt dat ten dele. Ik ben geen ziener of orakel, maar ik zie graag dat zaken goed verlopen en organisaties de juiste koers varen. Een blik op de horizon is daarbij zeker een vereiste.”