Energietalent

Nijmeegse leerlingen ervaren energietechniek op de HAN

Leerlingen van SSgN doen mee aan workshops van SEECE Energietalent

Van waterstofautootjes bouwen tot drone-racen. SEECE-energietalent organiseerde vier workshops voor leerlingen van de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen.

Er zijn meer ingenieurs nodig om de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd op te pakken. Neem de transitie van onze energievoorziening. De ontwikkeling van duurzame woningen, laadinfrastructuur voor auto’s, slimme energienetten en andere technologieën vragen om jong talent. Maar hoe zorgen we dat er voldoende mensen worden opgeleid? Leerlingen in het voortgezet onderwijs spelen een belangrijke rol in dit vraagstuk.

SEECE Energietalent verbindt middelbare scholen met de technische opleidingen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). En om jongeren te enthousiasmeren, organiseert Energietalent activiteiten die de technische sector van zijn beste kant laat zien. Bijvoorbeeld voor de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen. Leerlingen die interesse hebben in techniek, brachten 31 maart een bezoek aan de HAN voor een serie workshops.

“Techniek is iets wat je kunt meemaken. Door te doen, kun je beter bepalen of het bij je past of niet."

Autootjes op waterstof

Elsje Buddendijk, decaan bij SSGN, reflecteert op het bezoek aan de HAN. Ze was daar zelf ook aanwezig. “We hebben bijvoorbeeld autootjes op waterstof laten rijden. De leerlingen kregen technische uitleg en gingen vervolgens aan de slag met een bouwpakket”, zegt Buddendijk. Andere activiteiten waar ze aan deelnamen waren: vliegen met drones, lasersnijden in Fablab Arnhem en een zelfrijdend autootje programmeren met Arduino.

De workshops waren een uitkomst voor SSGN. Buddendijk: “Voor ons was het fijn dat het een heel dagprogramma betrof. En vooraf zagen we dat de focus lag op duurzame energie. Daarvan dachten we: dit is perfect. Dit is iets wat we onze leerlingen willen meegeven.” Niet alleen om leerlingen in contact te brengen met techniek, maar ook om kennis te maken met een hogeschool. “Ik vind het fijn als onze derdeklassers al een keer op de HAN zijn geweest, omdat veel leerlingen uiteindelijk voor die hogeschool kiezen.”

Techniek ervaren

Het imago van technische opleidingen doet de realiteit niet altijd eer aan, weet Buddendijk. “Net zoals bij veel andere beroepen, klopt het beeld van de techniek vaak niet. Daarom moet je laten zien wat het betekent.” En bij techniek is het belangrijk om het werk te ervaren, vertelt de decaan. “Techniek is iets wat je kunt meemaken. Door het te doen, kun je beter bepalen of het bij je past of niet. Het is anders dan – bijvoorbeeld – een economische opleiding, die je veel meer op papier volgt.”

En omdat de Energietalent-dag verschillende workshops betrof, konden leerlingen ook al proeven aan verschillende stromingen in de techniek. “Ik zag leerlingen die zo’n zelfrijdend Arduino-autootje chop chop chop voor mekaar hadden, maar moeite hadden met het waterstofautootje. Dus ze kunnen al specifiek op onderdelen ervaren of het ze ligt of niet en of ze het leuk vinden. Dat is heel belangrijk.”

Vroeg in contact brengen

Andere middelbare scholen die hun leerlingen in aanraking willen brengen met drones, zelfrijdende auto’s, waterstofvoertuigen en windenergie kunnen contact opnemen met SEECE Energietalent. (Energietalent@han.nl) Naast kant-en-klare workshops is ook maatwerk mogelijk. Energietalent verzorgt onder andere de bèta-avonturen voor de Q-highschool van Quadraam scholengroep. Tijdens een avontuur gaan leerlingen gezamenlijk op zoek naar antwoorden op hun vragen. Ze op bijzondere plekken, ontmoeten nieuwe mensen en leren nieuwe dingen.