Ervaringsdeskundigen maken het verschil

De waarde van het samenwerken met ervaringsdeskundigen in het pedagogisch werkveld wordt steeds meer gezien. Maar hoe doe je dat nu goed? Dat bespreken studenten, docenten, onderzoekers, professionals én ervaringsdeskundigen tijdens een inspiratiebijeenkomst op de HAN.
Ervaringsdeskundigen in dienst
“Vanuit intrinsieke motivatie ervaring omzetten in competenties en vaardigheden waarmee je een ander verder helpt. Dat is de kracht van samenwerken met ervaringsdeskundigen. Betekenisgeving vind ik hierin van belang”, vertelt senior ervaringsdeskundige Ursula Drexhage. “Je leert de eigen ervaring verdiepen, analyseren en ontwikkelt collectieve ervaringskennis: kennis die ten bate komt van andere mensen.” Ursula komt samen met Ragonda Kaizer de bezoekers van deze inspiratiebijeenkomst vertellen over hun rol als senior ervaringsdeskundigen bij de HAN. Samen met Roos Scholten zijn ze in dienst van de Academie Mens en Maatschappij en zetten zich in voor de verduurzaming van ervaringsdeskundigheid binnen het onderwijs.
Gastlessen
“We willen samenwerken met ervaringsdeskundigen op verschillende niveaus van onderwijs, onderzoek en het pedagogisch werkveld”, vertelt Anne Witmer, docent Pedagogiek. Ze is als docentambassadeur van Pedagogiek betrokken bij het project Leren werken met ervaringsdeskundigheid in het onderwijs van de HAN. Zo gaven ervaringsdeskundigen onlangs een gastles huiselijk geweld bij de opleiding, waar ze spraken over hun ervaring en beleving op dit gebied. “Naast deze verhalen van ervaringsdeskundigen, willen we dat ervaringskennis een gelijkwaardige kennisbron wordt, naast de kennis uit theorie en praktijk. Ook leren we onze studenten hoe ze van hun eigen ervaringen leren en dit op een professionele manier inzetten.”
Ontwrichtende ervaring
Ad ervaringsdeskundigheid in zorg en welzijn
Dat ervaringsdeskundigen steeds meer worden aangetrokken in het werkveld is ook iets wat de overheid graag ziet. Onlangs werd de motie over meer ervaringsdeskundigheid aantrekken voor de jeugdzorgarbeidsmarkt goedgekeurd. Dat vraagt wel om meer geschoolde ervaringsdeskundigen. Afgelopen september startte de Ad-opleiding Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn aan de HAN. Hier leren de studenten hun eigen herstelervaring professioneel in te zetten bij herstelondersteuning. Ook de 25-jarige Mayca volgt de opleiding en loopt stage bij Karakter, kinder- en jeugdpsychiatrie. “Ik ben de enige uit mijn klas die voor het werken met kinderen en jongeren koos. Dit deed ik omdat mijn eigen ervaring als cliënt grotendeels binnen de jeugdzorg ligt. Ik heb een duidelijke visie over hoe het anders kan. Ik zou graag in contact willen komen met beleidsmakers en een verschil maken.”
Omzetten in kracht
Lotgenotencontact
Ervaringen delen
Dat is iets wat Mayca nu meeneemt in haar stage. Zo voert ze gesprekken met cliënten, “maar we doen ook spelletjes. Daarnaast helpt ik ouders met het beantwoorden van vragen. Dan vragen ze bijvoorbeeld waarom hun zoon zo graag wil weten wat hij als cadeau krijgt. Ik weet natuurlijk niet exact hoe het voor de zoon is, maar kan wel uitleggen hoe het voor mij werkt. Ook ben ik bij de netwerktraining met de jongeren en hun ouders. Dan komt ook mijn moeder mee. Zij is mijn netwerk en vertelt dan hoe het voor haar is. Ik hoop hiermee bewustwording bij de ouders te creëren.” Bewustwording creëren doet ze nu al in de gesprekken met de bezoekers van de inspiratiebijeenkomst. Een professional van een welzijnsorganisatie vertelt: “Het is heel waardevol om de verhalen te horen. De verhalen van ervaringsdeskundigen komen echt binnen!”
Meer lezen over de inzet van ervaringsdeskundigheid bij de HAN? Bekijk de blog.