Zij maken het verschil
Het zingt al even rond bij de HAN: we zijn verschilmakers, wij zetten veranderingen in gang. Maar, wie zijn de mensen die dat doen? Hoe maken ze het verschil, in hun werk en/of studie? We vragen het de winnaars van de HAN Prijs!
Winnende ondersteuners aan het woord
De grote verschilmakers in de categorie 'ondersteuners' zijn ... de 60 (!) man die samen het team conciërges en handhavers van de HAN vormen.
In coronatijd waren de studenten en docenten dun gezaaid op de HAN, maar de gebouwen bleven open. Zeker in deze bizarre tijd werd er veel gevraagd van de conciërges.
Yvonne de Haan, vicevoorzitter van ons College van Bestuur, vatte tijdens de uitreiking van de HAN Prijs hun rol zo samen: “Het team had de handen vol aan de inrichting en het uitzetten van looproutes in de gebouwen. Ook moesten zij docenten en studenten aanspreken wanneer ze zich niet aan de maatregelen hielden. Er is veel van ze gevraagd, en zij waren de stabiele factor.”
Teamcoördinator Jan Pel vertelt samen met René Bruijsten, conciërge op de locatie Groenewoudseweg in Nijmegen, hoe ze als team aankijken tegen de prijs die ze binnensleepten.
Was de winst een verrassing?
René (ontbreekt op de foto): “De verrassing zat hem vooral in de grootte van het team dat genomineerd werd.”
Jan (links op de foto, rechts: collega Clay Hummeling) verduidelijkt: “Het team conciërges en handhavers bestaat uit zo’n 60 mensen.”
Wat betekent deze prijs voor jullie?
Jan: “Waardering voor alles wat er door de collega’s achter de schermen gebeurt.” René: “Mensen staan er niet bij stil dat we ’s avonds honderden ramen sluiten. Wij zijn een beetje de geest van de HAN. Als alles goed loopt, val je minder op. Al is veel ook wél zichtbaar hoor. We krijgen regelmatig complimenten als we iets klaar hebben gezet voor iemand. Leuk om nu met de HAN Prijs met het hele team in de schijnwerpers te staan.”
Hoe maak je het verschil?
Jan: “Vroeg in de ochtend zijn de deuren open, branden de lichten, is het kopieerpapier bijgevuld en is er koffie verkrijgbaar. We ontzorgen zodat anderen ongestoord met hun werk bezig kunnen zijn. We zijn een klein radartje in het geheel, maar wel een belangrijke.”
Iedere conciërge is anders, maar René is van de persoonlijke aanpak. René: “Ik ken de mensen bij naam en vaak ken ik ook de thuissituatie van studenten en docenten. Ze vertellen veel tegen me.”
Jan beaamt: “Op R27 (in Arnhem, red.) werkt dat ook zo. Ons kent ons. Op de grotere gebouwen K33 en K35 is er ook wel contact, maar die gebouwen zijn te groot om iedereen te kennen. Al maken we daar ook vaak studenten of docenten mee die hun verhaal kwijt willen.”
Hoe blijf je het verschil maken?
De conciërges zetten zéker na de erkenning van de HAN Prijs hun werk met trots voort. “Als je nieuwsgierig en geïnteresseerd bent, blijf je leren en dat maakt je werk leuk. Er is altijd iets te beleven in deze wereldbaan,” vertelt René.
Jan zit al bijna 40 jaar bij de HAN en heeft er ook nog steeds veel plezier in. “Dat straalt af op de collega’s, waardoor je een leuk en gedreven team krijgt.”
Karin Sanders, hoofd Facilitaire zaken bij de HAN, besluit: “Ik ben heel trots op het hele team, vooral hun wendbaarheid en doorzettingsvermogen is prijzenswaardig. Zeker toen ze telkens snel nieuwe coronaregels door moesten voeren en zien te handhaven. Onze dienstverlening is als water uit de kraan. Vaak onzichtbaar maar zo onmisbaar.”
Winnende studenten aan het woord
De grote verschilmakers in de categorie 'studenten' zijn ... de studenten achter het buddyproject HANd in HANd, dat vluchteling-studenten aan buddy-studenten koppelt.
Jans Steendam is student-medewerker en coördinator van dit project, studenten Maya Hassoun, Osama Halabi, Salam Khayat Neco en Haneefa Hakrash helpen haar met het opzetten en inrichten van trainingen en intervisies.
Bridget Kievits, lid van ons College van Bestuur, tijdens de uitreiking van de HAN Prijs: “Deze studenten maken een groot verschil in het leven van studenten met een vluchtelingenachtergrond. Dat sluit aan bij een doel uit ons Koersbeeld: van iedere student een reflectieve wereldburger maken.”
Hoe kijken de studenten terug op de verkiezing en wat vinden ze zelf van deze winst?
Was deze winst een verrassing?
Salam (rechts op de foto): “Er waren ook andere inspirerende student-nominaties, dus toen onze namen op het scherm verschenen, was ik absoluut verrast.”
Of het buddyproject nu zou winnen of niet, Jans wilde graag bij de bekendmaking zijn voor het geval dát. “Ik kwam net terug van vakantie. Het vliegtuig stond helaas niet op tijd aan de grond om deel te nemen.” Salam nam de prijs in ontvangst met Maya (links op de foto).
Hoe maken jullie met het buddyproject het verschil?
Salam: “We focussen op waarden zoals diversiteit en inclusie. Iedere student is betrokken, ongeacht sekse, ras of religie. We kijken naar de kwaliteit van de student. Iedere student met een vluchtelingenachtergrond moet zich welkom voelen.”
“De taal en de nieuwe omgeving maken het voor veel studenten met een vluchtelingenachtergrond moeilijk vrienden te maken. Hierdoor hebben ze het gevoel er niet bij te horen. Dat heb ik zelf als pijnlijk ervaren. Met het buddyproject maken we het verschil, door deze doelgroep te laten participeren in het onderwijs.”
Haneefa vult aan: “Toen ik de HAN binnenstapte, wist ik de eerste tijd niet waar ik naartoe moest voor hulp. Vooral de snelheid van de taal is lastig. Ik besloot, toen ik eenmaal gewend was, zelf vluchteling-studenten te gaan helpen.” Jans: “Het buddyproject gaat uit van een gelijkwaardige relatie. We leren van elkaar: van elkaars culturen en levenservaring.”
Wat betekent deze prijs voor jullie?
Salam: “Het is de brandstof die ons motiveert om het project verder te laten groeien! Dat de HAN ons waardeert en ons in de gelegenheid stelt om onszelf binnen het project te ontwikkelen.
Jans: “Het geeft ons extra motivatie om nóg harder te werken en meer studenten verder te helpen. Zowel studenten met een vluchtelingenachtergrond als buddy’s.”
Hoe blijf je het verschil maken?
Jans: “Afgelopen jaar hebben we het traject uitgebreid. Behalve de buddykoppeling organiseren we bijeenkomsten, trainingen en intervisies. We blijven goed luisteren naar wat studenten nodig hebben.”
“Verder neemt Salam mijn coördinerende rol over. De betrokkenheid van ervaringsdeskundigen is natuurlijk enorm belangrijk. Doordat zij weten hoe het is, kunnen we vluchteling-studenten ook écht aanbieden waar ze behoefte aan hebben. De stroom van vluchtelingen uit Oekraïne komt nog. Hopelijk helpt deze prijs onze bekendheid te vergroten, zodat studenten met een vluchtelingenachtergrond ons snel weten te vinden.”
Winnende onderzoeker aan het woord
De grote verschilmaker in de categorie 'onderzoeker' is ... Koos Wagensveld, lector Financial Control bij de Academie Financieel Economisch Management.
Toen Koos 8 jaar geleden begon bij de HAN, lag de nadruk bij de financiële opleidingen op financiële uitgangspunten. Dat klinkt logisch, maar er is meer! Koos heeft als lector het meervoudig waardedenken geïntroduceerd.
Bridget Kievits, lid van ons College van Bestuur, vertelde tijdens de uitreiking van de prijs: “Koos heeft een cruciale rol gespeeld bij de ontwikkeling van het Centrum Meervoudige Waardecreatie (CMW) en de Master Circulaire Economie.”
Hoe kijkt hij terug op de verkiezing en wat vindt hij zelf van deze winst?
Was deze winst een verrassing?
Koos (rechts op de foto, samen met de andere genomineerden): “De nominatie was een verrassing, omdat ik dacht dat lectoren, academiemanagers en academiedirecteuren uitgesloten waren van de HAN Prijs. Toen ik eenmaal voorgedragen was, dacht ik: ‘Ik ga die prijs winnen!”
Hoe maak je het verschil?
“Ik heb het thema duurzaamheid in de bedrijfseconomie en accountancy een nieuwe lading gegeven, zodat studenten hun maatschappelijke rol beter kunnen pakken. Ik heb mensen binnen en buiten de HAN proberen mee te nemen in het volgende: bedrijfseconomie en de accountancy hebben, behalve een financiële kant, ook sociale en ecologische aspecten: het integrated thinking, ofwel: meervoudige waardecreatie.”
“Behalve als onderwijsinstelling zie ik ons als kennispartner in de regio op het gebied van energietransitie, klimaatadaptatie en biodiversiteitverlies. Circulaire economie is zoveel meer dan de kringloop sluiten.” Een mooi voorbeeld is dat Koos de drijvende kracht is achter de master Circulaire Economie. Tientallen studenten helpen er een jaar lang bedrijven in de transitie naar een andere economie.
Hoe blijf je het verschil maken?
“Zowel als Centrum Meervoudige Waardecreatie en als lectoraat blijven wij het verschil maken; we zijn dagelijks bezig zijn met de transitie van organisaties in de regio. Via steeds meer onderwijseenheden van de opleiding krijgen we steeds meer projecten. Het aantal studenten in de minor en master groeit, en de master is binnenkort ook in het Engels te volgen. We zijn zelfs bezig met een 2e master!”
Winnende docenten aan het woord
De grote verschilmakers in de categorie 'docenten' zijn ... Rona Vreenegoor, opleiding Bouwkunde en Jetske van Zimmeren. Jetske geeft les aan de opleiding Civiele Techniek.
Yvonne de Haan, vicevoorzitter van ons College van Bestuur, complimenteerde de dames: “Een heel compleet duo. Ze zijn echte changemakers als het gaat om de ontwikkeling van onze studenten en het onderwijs zelf.”
Hoe kijken zij terug op de verkiezing en wat vinden ze er zelf van?
Was de winst een verrassing?
Jetske (links op de foto): “De nominatie alleen was al een complete verrassing. We dachten geen seconde aan winnen, we gingen er volledig blanco in.”
Rona vult aan: “Toen Yvonne het in haar intro had over ‘bruggenbouwers’, hebben we snel met elkaar zitten fluisteren wie we moesten bedanken áls we op het podium terecht zouden komen.”
Wat betekent deze prijs voor jullie?
Jetske zegt, zonder na te denken: “Waardering.” Ze licht toe: “Het opzetten van Buro BUILT, waarbij we studenten onder begeleiding laten leren en werken aan echte praktijkopdrachten, was een van de onderdelen waarmee we deze prijs gewonnen hebben. Omdat studenten het werk voor opdrachtgevers vaak in de avonduren en in de weekenden verrichten, staan wij 24/7 aan.”
Rona: “We vinden het belangrijk studenten op ieder moment van de dag verder te helpen. Dat doen we dan ook graag. Heel fijn dat dit gezien en gewaardeerd wordt.”
Hoe maken jullie het verschil?
Rona: “Bij alles wat we doen, staat de student voorop. We willen ze vanuit de grond van ons hart verder helpen in hun ontwikkeling. Zelf ervaren we oprecht lol in wat we doen en we vullen elkaar heel goed aan.”
Jetske stelt: “Als ik iets samen met Rona doe, weet ik gewoon dat het goud wordt.”
Hoe blijven jullie het verschil maken?
Rona: “Dat zit in de aard van het beestje en ook daarin versterken we elkaar. Jetske en ik hebben lef en kunnen snel denken, schakelen en doorpakken. Dat werkt zó fijn.”
Jetske voegt toe: “We blijven steeds zoeken naar iets nieuws, iets wat uitdaagt. Als we een kans zien, gaan we er blind op af. Dat kan dankzij het goede contact dat we hebben met onze academiedirecteur, Frank Spuij (Built Environment, red.). We kunnen heel goed sparren met hem. Het geeft natuurlijk een hoop vertrouwen dat je de vrijheid krijgt om met je hele gezin een half jaar naar Amerika te gaan en daar les te geven. Al die inspiratie neem je natuurlijk weer mee in je werk.”
Over de HAN Prijs
De HAN Prijs reiken we elk jaar uit tijdens de opening van het studiejaar. Deze keer was dat op donderdag 25 augustus in de Eusebiuskerk in Arnhem. Er zijn prijzen in 4 categorieën: docent, student, ondersteuner en onderzoeker.
Benieuwd wat de andere winnaars hebben te zeggen over hun winst? Houd deze pagina in de gaten!