HAN Pabo ontwikkelt nieuw curriculum met werkveld uit heel Nederland
Ruim 70 onderwijsprofessionals en een tiental studenten denken graag mee over het nieuwe HAN Pabo-curriculum. Ze voorzien ontwikkelaars Koen Steeman en Jan Knuivers van adviezen tijdens een online open avond over het grove ontwerp.
Koen Steeman is teamleider en lerarenopleider bij de HAN Pabo. Samen met Jan, hoofddocent en onderwijskundige bij de HAN, werkt hij in de curriculumherzieningsgroep. Die houdt zich bezig met de noodzakelijke veranderingen die het onderwijs voor het opleiden van nieuwe leraren altijd vraagt.
Is herziening noodzakelijk?
“Zeker”, geeft Koen aan. “Er zijn verschillende redenen waarom een herziening noodzakelijk is. De belangrijkste daarvan is, dat we vinden dat het huidige curriculum niet meer goed genoeg aansluit bij wat het werkveld vraagt. We zetten nu daarom vooral in op beter onderwijs en een duidelijkere lijn van pedagogiek, didactiek, taal en rekenen door de hele opleiding. Kortom: de basis op orde. Later, als de studenten die vakkennis bezitten, gaan we de verdieping in. Dan leren we hen bijvoorbeeld thematisch te werken.”
Er zijn verschillende redenen waarom een herziening noodzakelijk is. De belangrijkste daarvan is, dat we vinden dat het huidige curriculum niet meer goed genoeg aansluit bij wat het werkveld vraagt.
De aanleiding
Kennisbases
Openbaar
Het is niet vanzelfsprekend dat het werkveld meedenkt over het inhoudelijke lesprogramma. “Dat hoorden we ook terug van mensen buiten de pabo, dat het onduidelijk was wat er op de opleiding gebeurde. Of dat ergens werd geschreven dat je bijna niets leert op de pabo. Dat is niet goed voor onze opleiding en ook niet voor het beeld van de leraar. Daarom wilden wij dit proces nu al openbaar maken. Op die manier kunnen mensen zien wat we doen, meedenken en input geven over zaken die zij belangrijk vinden.” Naar aanleiding van de open avond zegt Koen: “Er is veel input opgehaald, dilemma's zijn zichtbaarder geworden en we hebben constructieve feedback gehad. Daarnaast hebben we op sociale media en via e-mail veel complimenten ontvangen over het curriculum, maar vooral over de wijze waarin we het proces zichtbaar maken en bewust om feedback vragen."
Wat interesseert jou in dit onderwerp?
Lieke: "Het curriculum bepaalt tenslotte het aanbod van lessen en de informatie die ik tijdens mijn opleiding krijg aangereikt. De verschillende soorten kennis en de vaardigheden die ik leer, bereiden me voor op mijn werk in de toekomst. Wat ik tot nu toe in mijn studie meer zou willen zien, zijn didactische vaardigheden en meer lessen gericht op stage. Wat doe ik bijvoorbeeld als het me niet lukt om de aandacht van de leerlingen te krijgen? Hoe werkt een combinatieklas? Of hoe ga ik om met kinderen die niet goed in hun vel zitten? Hoewel ik pas in mijn 1e jaar zit, en we er wel gesprekjes over hebben, zou ik extra aandacht hiervoor waarderen."
Wat ik in mijn studie meer zou willen zien, zijn didactische vaardigheden en meer lessen gericht op stage. Wat doe ik bijvoorbeeld als het me niet lukt om de aandacht van leerlingen te krijgen?
Stellingen
Ook vanuit het werkveld zijn er veel meningen en vragen, zo blijkt al snel tijdens de open avond. Jan en Koen peilen gedurende de avond de meningen aan de hand van stellingen. Ook de chat loopt vol met aanvullingen, opmerkingen, vragen en adviezen. “Uiteindelijk is het een mooie gelegenheid geweest om op een snelle manier het concept-curriculum voor te leggen. Ook al is dat alleen in grote lijnen uitgestippeld. De verdere invulling komt later.” Eerst gaan de heren in hun werkgroep aan de slag met alle input. Vervolgens volgt een nieuwe bijeenkomst, waarin meer wordt gekeken naar de inhoud van de verschillende vakken en het ontwerp van het 1e jaar.