Energiezuinige gekoelde fietskar

Duurzaam transport op de campus met de Coolbike

Nijmegen, Kappitelweg 33, volledig gebouw, straatkant

Hoe kunnen goederenstromen op de campus Heijendaal schoner, duurzamer, innovatiever en veiliger? Dat onderzochten we in Fieldlab Heijendaal, onderdeel van het project Healthy City Lab. In dit artikel leggen de onderzoekers uit hoe de Coolbike werkt en welke inzichten het onderzoek heeft opgeleverd.

Het transport met deze fietskar is extreem energiezuinig. Bovendien zijn de routes korter omdat de fietspaden gebruikt worden. En heel gemakkelijk: parkeren kan voor de deur! In dit project werkten onderzoekers van het LEV kenniscentrum, onderdeel van het lectoraat Automotive Research, samen met onderzoekers van het lectoraat Logistiek en Allianties.

GoLo Coolbike in de praktijk

De GoLo Coolbike is een elektrische fietskar met aan de achterkant een afkoppelbare trailer met 1500 liter laadruimte. In deze trailer zit een koelsysteem. De Coolbike is ruim 80 centimeter breed en neemt dus veel ruimte in op het fietspad. Er is eerder onderzoek gedaan naar hoe je de Coolbike kunt inzetten, maar een aantal vragen was nog niet beantwoord. Wat is de juiste plek op de weg? Hoe berijd je zo'n fiets nou eigenlijk? En hoe reageren andere weggebruikers erop? Daarom zijn de onderzoekers van het LEV kenniscentrum aangehaakt. Zij zijn expert op het gebied van dit soort voertuigen. De Coolbike werd in de praktijk getest. Een cateringmedewerker fietste op de Coolbike van de kantine naar verschillende gebouwen op de campus. Onderzoeker Mischa de Haan van het LEV kenniscentrum fietste achter hem aan en filmde de Coolbike met een Go Pro. Ook fietste Mischa ter vergelijking een tijdje achter een Velocity fiets die bestuurd werd door een ervaren fietskoerier. Na afloop analyseerden de onderzoekers de beelden en spraken ze de bestuurders over hun ervaringen.

de coolbike op de campus heijendaal

Oefening baart kunst

Het onderzoek heeft een aantal belangrijke inzichten opgeleverd. Ten eerste dat het manoeuvreren van de brede Coolbike nog best lastig kan zijn. Onderzoeker Marith Dieker (LEV kenniscentrum): “Oefening baart kunst! De ervaren bestuurder op de Velocity bike reed veel soepeler dan de cateringmedewerker op de Coolbike.” Een ander inzicht is dat de cateringmedewerkers nog moesten zoeken naar een goede manier om hun spullen ook veilig in de laadruimte te plaatsen, terwijl dat voor de leverancier veel meer voor de hand lag. “Een les is dus dat ervaring op doen met het product in de praktijk erg belangrijk is. Ook is er een goede uitleg nodig van hoe het product werkt.”  

Oefening baart kunst! De ervaren bestuurder op de Velocity bike reed veel soepeler dan de cateringmedewerker op de Coolbike.”

Potentie Coolbike

Nog genoeg ruimte voor verbetering dus, maar wat is er allemaal mogelijk met zo’n Coolbike? Mischa: “Het is een licht en duurzaam voertuig, waarmee je makkelijk en efficiënt van deur te deur komt. En zelfs in gebouwen, want de trailer is afkoppelbaar en kan dus meegenomen worden. Zo blijven de goederen nog langer gekoeld.” Onderzoeker Michiel Kamphuis (lectoraat Logistiek en Allianties) vult aan: “De logistieke processen rondom de catering op de campus gaan nu nog met de voet of met vrachtwagen. Daar zit nog een heel grijs gebied tussen. Dat is waar de Coolbike in kan springen. De potentie is dus groot: je haalt namelijk dieselbusjes van de weg af.” Een volgende stap is om het vervoer van medicijnen met de Coolbike te testen. Voor medicijnen gelden strikte regels qua temperatuurregeling. In de toekomst zouden apotheken met de Coolbike gekoelde medicijnen duurzaam kunnen bezorgen bij cliënten.

De logistieke processen rondom de catering op de campus gaan nu nog met de voet of met vrachtwagen. Daar zit nog een heel grijs gebied tussen. Dat is waar de Coolbike in kan springen. De potentie is dus groot: je haalt namelijk dieselbusjes van de weg af.”

Samenwerking

De samenwerking tussen verschillende HAN-academies heeft ook nieuwe inzichten opgeleverd. Marith: “We hebben van elkaar geleerd, er zijn nieuwe contacten gelegd en we weten elkaar beter te vinden in de toekomst. Er is nog een groot gat als het gaat om gedegen praktijkgericht onderzoek met licht elektrische voertuigen (LEV's) in logistieke processen.” Ook vanuit de logistieke kant is er behoefte aan breder onderzoek. Michiel: “Bij ons gaat veel over het efficiënter inregelen van processen, maar dat is niet de enige waar de wereld om draait. We kunnen de Coolbike heel goed een efficiënte plek geven in het logistieke proces, maar we komen er in dit project achter dat er ook veel andere dingen moeten gebeuren die te maken hebben met verkeer, wet- en regelgeving en beslissingsprocessen. Dit alles moet in overweging worden genomen om zo’n project een succes te laten zijn. We proberen dus steeds meer verbinding te maken. Met projecten als deze wordt die verbinding beetje bij beetje meer gelegd.”

Meer weten? Neem contact op met:

Onderzoeker Marith Dieker

  • Marith.Dieker@han.nl
  • Onderzoeker Mischa de Haan

  • Mischa.deHaan@han.nl
  • Onderzoeker Michiel Kamphuis

  • Michiel.Kamphuis@han.nl
  • Bekijk de artikelenreeks over het Healthy City Lab

    In beeld: samenwerking op campus van de toekomst

    Hoe vat je een project samen waarin een groot aantal onderzoeken heeft gedraaid, met steeds wisselende partners? Hoe verbeeld je de onderlinge relatie tussen deze onderzoeken en hoe zorg je dat het grotere geheel duidelijk blijft? Deze vragen speelden bij communicatie over fieldlab Campus Heijendaal.

    HAN Campus Nijmegen

    Duurzame logistiek op campus van de toekomst

    In het project Healthy City Lab werd onderzocht hoe logistiek een positieve bijdrage kan leveren aan het leefbaar houden van steden. Binnen dit project zijn er twee Living Labs opgezet, waarvan één het doel had de last mile logistiek op de campus Heijendaal in Nijmegen te verduurzamen.

    Overzicht campus Nijmegen

    Lector Dennis Moeke over het Healthy City Lab

    Dennis Moeke is lector Logistiek en Allianties bij de HAN en stond als hoofdaanvrager aan de wieg van het project Healthy City Lab. Dennis blikt terug op het succes van dit project en onthult wat voor vervolg het project krijgt.

    Foto DB LLA

    Witek ten Hove optimaliseert thuiszorg

    Witek ten Hove, docent-onderzoeker aan de HAN en promovendus aan de Vrije Universiteit, doet met collega’s onderzoek dat de potentie heeft om de thuiszorgsector te transformeren. Met wiskundige technieken en modellen probeert hij organisatieprocessen te optimaliseren: operations research in de zorg.

    wijkverpleging thuiszorg met man thuis

    Hoe logistiek bijdraagt aan een leefbare stad

    In 2019 kreeg de HAN van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) de subsidieaanvraag mét het penvoerderschap toegekend voor HealthyCityLab. Een primeur: nog nooit eerder ging het penvoerderschap naar een hbo-instelling in een project waar er met universiteiten wordt samengewerkt.

    Lectoraat architecture in health. Living labs
    Verder lezen
     

    Healthy City Lab: hoe logistiek bijdraagt aan een leefbare stad

    Het onderzoek naar de CoolBike is onderdeel van het project Healthy City Lab. In het Living lab Healthy City Lab onderzoeken we hoe logistiek een positieve bijdrage kan leveren aan het leefbaar houden van de steden. Wil je meer weten over dit project? Lees dan het nieuwsbericht of neem contact op met projectleider Marco Wolf.

    Afbeelding van de Ijsselkade in Deventer, met de tekst Healthy City Lab bovenaan in beeld en onderaan logo's van alle partners