Duurzaam transport op de campus met de Coolbike
Hoe kunnen goederenstromen op de campus Heijendaal schoner, duurzamer, innovatiever en veiliger? Dat onderzochten we in Fieldlab Heijendaal, onderdeel van het project Healthy City Lab. In dit artikel leggen de onderzoekers uit hoe de Coolbike werkt en welke inzichten het onderzoek heeft opgeleverd.
Het transport met deze fietskar is extreem energiezuinig. Bovendien zijn de routes korter omdat de fietspaden gebruikt worden. En heel gemakkelijk: parkeren kan voor de deur! In dit project werkten onderzoekers van het LEV kenniscentrum, onderdeel van het lectoraat Automotive Research, samen met onderzoekers van het lectoraat Logistiek en Allianties.
GoLo Coolbike in de praktijk
De GoLo Coolbike is een elektrische fietskar met aan de achterkant een afkoppelbare trailer met 1500 liter laadruimte. In deze trailer zit een koelsysteem. De Coolbike is ruim 80 centimeter breed en neemt dus veel ruimte in op het fietspad. Er is eerder onderzoek gedaan naar hoe je de Coolbike kunt inzetten, maar een aantal vragen was nog niet beantwoord. Wat is de juiste plek op de weg? Hoe berijd je zo'n fiets nou eigenlijk? En hoe reageren andere weggebruikers erop? Daarom zijn de onderzoekers van het LEV kenniscentrum aangehaakt. Zij zijn expert op het gebied van dit soort voertuigen. De Coolbike werd in de praktijk getest. Een cateringmedewerker fietste op de Coolbike van de kantine naar verschillende gebouwen op de campus. Onderzoeker Mischa de Haan van het LEV kenniscentrum fietste achter hem aan en filmde de Coolbike met een Go Pro. Ook fietste Mischa ter vergelijking een tijdje achter een Velocity fiets die bestuurd werd door een ervaren fietskoerier. Na afloop analyseerden de onderzoekers de beelden en spraken ze de bestuurders over hun ervaringen.
Oefening baart kunst
Het onderzoek heeft een aantal belangrijke inzichten opgeleverd. Ten eerste dat het manoeuvreren van de brede Coolbike nog best lastig kan zijn. Onderzoeker Marith Dieker (LEV kenniscentrum): “Oefening baart kunst! De ervaren bestuurder op de Velocity bike reed veel soepeler dan de cateringmedewerker op de Coolbike.” Een ander inzicht is dat de cateringmedewerkers nog moesten zoeken naar een goede manier om hun spullen ook veilig in de laadruimte te plaatsen, terwijl dat voor de leverancier veel meer voor de hand lag. “Een les is dus dat ervaring op doen met het product in de praktijk erg belangrijk is. Ook is er een goede uitleg nodig van hoe het product werkt.”
Oefening baart kunst! De ervaren bestuurder op de Velocity bike reed veel soepeler dan de cateringmedewerker op de Coolbike.”
Potentie Coolbike
Nog genoeg ruimte voor verbetering dus, maar wat is er allemaal mogelijk met zo’n Coolbike? Mischa: “Het is een licht en duurzaam voertuig, waarmee je makkelijk en efficiënt van deur te deur komt. En zelfs in gebouwen, want de trailer is afkoppelbaar en kan dus meegenomen worden. Zo blijven de goederen nog langer gekoeld.” Onderzoeker Michiel Kamphuis (lectoraat Logistiek en Allianties) vult aan: “De logistieke processen rondom de catering op de campus gaan nu nog met de voet of met vrachtwagen. Daar zit nog een heel grijs gebied tussen. Dat is waar de Coolbike in kan springen. De potentie is dus groot: je haalt namelijk dieselbusjes van de weg af.” Een volgende stap is om het vervoer van medicijnen met de Coolbike te testen. Voor medicijnen gelden strikte regels qua temperatuurregeling. In de toekomst zouden apotheken met de Coolbike gekoelde medicijnen duurzaam kunnen bezorgen bij cliënten.
De logistieke processen rondom de catering op de campus gaan nu nog met de voet of met vrachtwagen. Daar zit nog een heel grijs gebied tussen. Dat is waar de Coolbike in kan springen. De potentie is dus groot: je haalt namelijk dieselbusjes van de weg af.”
Samenwerking
De samenwerking tussen verschillende HAN-academies heeft ook nieuwe inzichten opgeleverd. Marith: “We hebben van elkaar geleerd, er zijn nieuwe contacten gelegd en we weten elkaar beter te vinden in de toekomst. Er is nog een groot gat als het gaat om gedegen praktijkgericht onderzoek met licht elektrische voertuigen (LEV's) in logistieke processen.” Ook vanuit de logistieke kant is er behoefte aan breder onderzoek. Michiel: “Bij ons gaat veel over het efficiënter inregelen van processen, maar dat is niet de enige waar de wereld om draait. We kunnen de Coolbike heel goed een efficiënte plek geven in het logistieke proces, maar we komen er in dit project achter dat er ook veel andere dingen moeten gebeuren die te maken hebben met verkeer, wet- en regelgeving en beslissingsprocessen. Dit alles moet in overweging worden genomen om zo’n project een succes te laten zijn. We proberen dus steeds meer verbinding te maken. Met projecten als deze wordt die verbinding beetje bij beetje meer gelegd.”
Healthy City Lab: hoe logistiek bijdraagt aan een leefbare stad
Het onderzoek naar de CoolBike is onderdeel van het project Healthy City Lab. In het Living lab Healthy City Lab onderzoeken we hoe logistiek een positieve bijdrage kan leveren aan het leefbaar houden van de steden. Wil je meer weten over dit project? Lees dan het nieuwsbericht of neem contact op met projectleider Marco Wolf.