"Meer studenten zouden deze richting moeten kiezen"
Voor de zomer studeerde Wim Windt af aan de HAN Automotive opleiding. Daarbij haalde de geboren Deventenaar ook het certificaat van de Themaroute Waterstoftechniek, een vakgebied dat hem al jaren fascineert en waarin hij nu ook een mooie baan heeft gevonden.
Als junior test-engineer bij Nedstack zit Wim op zijn plek. “De nieuwe brandstofcellen moeten straks schepen gaan aanvoeren.”
Technologie van de toekomst
Terwijl hij zijn collega’s uitzwaait die het pand verlaten, neemt Wim Windt (24) plaats in een van de kantoren van Nedstack. In zijn groene shirt met bedrijfslogo vertelt hij enthousiast over zijn eerste maanden bij het technologiebedrijf. “Je zit hier met je neus boven op de technologie van de toekomst. Het is een unieke omgeving om in te werken.”
Arnhem toplocatie voor Waterstoftechniek
Dat Wim nu een baan heeft als junior test-engineer bij een vooraanstaand bedrijf op het gebied van waterstoftechnologie, is een direct gevolg van zijn keuze voor de Themaroute Waterstoftechniek bij de HAN een paar jaar geleden. “Ik wist al langere tijd dat ik iets met waterstof wilde gaan doen. Door de Themaroute maakte ik kennis met wat er allemaal gebeurt in de industrie.”
Mooie projecten
Je kunt op het gebied van waterstof in Nederland ook niet op een betere plek zitten dan in Arnhem. Met name Industriepark Kleefse Waard en het nieuw opgezette Connectr - Energy Innovation zorgen dat er volop kansen zijn voor HAN studenten om aan mooie projecten mee te werken, stages te lopen en een goede baan te vinden. Dat ervaarde ook Wim. Tijdens een excursie van de Themaroute Waterstoftechniek maakte hij kennis met Roel van de Pas, CCO van Nedstack. “We hadden een klik en toen ik vorig jaar een afstudeerstage zocht, kwam ik weer met hem in contact. En nu zit ik hier.”
Schepen op waterstof
Bij Nedstack draagt Wim bij aan het ontwikkelen van Proton Exchange Membrane (PEM) brandstofcellen. “Nedstack is al zo’n 20 jaar bezig met waterstoftechniek. De afgelopen jaren gingen ze met de brandstofcellen ook al echt de markt op. En nu zijn we bezig met een nieuwe generatie, die veel meer vermogen gaan leveren dan de huidige 13.6 kW brandstofcellen. Zo kunnen ze straks gebruikt worden om bijvoorbeeld binnenvaartschepen en cruiseschepen aan te drijven. Maar ook stationaire applicaties zoals (back-up) generatoren zijn nog steeds belangrijk.”
Een waterstof brandstofcel kan gebruikt worden om apparaten aan te drijven. “Je kunt er elektrisch vermogen mee opwekken vanuit een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof, ” legt Wim uit. “En je uitstoot is water.” Zeer interessant dus in het kader van de energietransitie.
Raakvlak theorie en praktijk
Een belangrijke uitdaging bij de ontwikkelingen zit in de dichtheid, legt Wim uit. “Je hebt best veel waterstof nodig om voldoende energie op te slaan. Daarom wordt veel geëxperimenteerd met het opslaan van waterstof onder hoge druk en naar vloeibare opslag. Het stikt hier ook van de wetenschappers en die komen dan naar mij om hun theorieën te laten testen. Zo zit ik op het raakvlak van theorie en praktijk, precies wat ik het interessantst vind.”
Ik wist al langere tijd dat ik iets met waterstof wilde gaan doen. Door de Themaroute maakte ik kennis met wat er allemaal gebeurt in de industrie.”
Klein, groter, grootst
Wims huidige baan is een droom die uitkomt. Een droom waar hij overigens al een tijdje op aanstuurde. De fascinatie voor waterstof begon namelijk al tijdens Wims mbo-opleiding tot technisch specialist personenauto’s in Apeldoorn. “Ik deed mee aan een project om een klein bestuurbaar autootje op waterstof te bouwen. Met die auto deden we mee aan wedstrijden tegen andere scholen.”
Het team van Wim werd kampioen van Nederland en vanaf dat moment ging er een wereld voor hem open. “We deden mee aan het WK en daar zag ik hoe gigantisch veel mensen met waterstof bezig zijn. Polen, Duitsers, Engelsen, Amerikanen. Toen wist ik het zeker: hier wil ik mee door.”
HAN Hydromotive team
Wims volgende doel: Het HAN Hydromotive team halen. “Zij hebben een grote naam op het gebied van waterstof met hun zelfgemaakte auto, dus dat leek me wel wat.” En het lukte. In zijn 2e jaar van zijn Automotive studie, sloot Wim aan bij het Hydromotive team als technisch manager. “Helaas konden we door corona niet meedoen aan de jaarlijkse Shell eco-marathon, maar het was toch een geweldige ervaring.”
Over de Themaroute Waterstoftechniek
Aangezien Wim al bij het Hydromotive Team zat, was het voor hem een kleine stap om ook bij de Themaroute Waterstoftechniek in te stromen. Die biedt studenten met een technische opleiding de kans om aan waterstofvraagstukken te werken. Uiteindelijk leidt dat tot een certificaat bij je diploma, waarmee je kan laten zien dat je kennis hebt van waterstoftechniek. “Met het projectmatige deel was ik al bezig, en nu kwamen er ook interessante vakken bij.”
Wim Windt tijdens de certificaatuitreiking van de Themaroute Waterstoftechniek
Uit de startblokken geschoten
Een mooie kans om kennis te maken met het bedrijfsleven, blijkt ook uit het verhaal van Wim. Mede dankzij de Themaroute is hij uit de startblokken geschoten. En wie weet wat de toekomst nog brengt. “Voorlopig zit ik in elk geval goed, want er zijn nog zo veel ontwikkelingen waar ik mee bezig kan hier. En dat geldt ook voor waterstoftechniek in het algemeen. Daarom zeg ik ook vaak: veel meer studenten zouden hiervoor moeten kiezen.”