Het sleutelwoord bij inductie is ‘maatwerk’
“Soms lijkt alles goed te gaan met een startende leraar, maar op een gegeven moment gaan sommigen toch over hun grens,” vertelt docent Scheikunde van het Theresialyceum in Tilburg, Linda van den Broek.
Ze is samen met docent Economie, Maarten Arts verantwoordelijk voor het inductiebeleid binnen hun school. Zelf werken deze docentcoaches respectievelijk 10 en 7 jaar in het onderwijs. Ze vinden het belangrijk dat startende docenten goed landen. Of ze nu recht van de opleiding komen, voorheen bij een andere school werkten of zij-instromers zijn. Maarten: “Om te kunnen en durven leren, moet je je soms kwetsbaar opstellen. Dat kan lastig zijn. Wij proberen heel laagdrempelig te zijn.”
Signalen herkennen
Om ervoor te zorgen dat de docentcoaches ook van elkaar leren, koos Linda voor een algemene coach-opleiding en volgt Maarten een coach-opleiding gericht op het mbo, vo en po. Linda: Tijdens mijn opleiding ontdekte ik dat ik niet de juiste vragen stelde aan een starter. Als je weet waar je op moet letten, herken je beter wanneer een gedreven starter tegen zichzelf in bescherming genomen moet worden.”
Elkaar inspireren op inductie
Maarten en Linda waren eind november bij de ‘Inductie’ bijeenkomst die lerarenopleider bij de HAN, Gerald Steverink gaf aan de inductiecoördinatoren van de Academische Opleidingsschool Midden-Brabant (AOS MB) van de onderwijskoepel Ons Middelbaar Onderwijs (OMO). Alle inductiecoördinatoren van de participerende scholen binnen AOS MB zijn bijeen om elkaar op het gebied van inductie te inspireren, dilemma’s te bespreken en werkvormen te delen.
Inductienetwerk
Programmadirecteur van AOS MB, Régie Driessen, legt uit: “We hebben als AOS MB een aantal uitgangspunten op het thema inductie vastgesteld die voor alle 17 scholen van het partnerschap richtinggevend zijn. Omdat dé starter, dé coach en dé school niet bestaat, wordt inductie op schoolniveau vormgegeven: het blijft maatwerk.” Ze vertelt: “Per opleidingsschool zijn er 1 of 2 inductiecoördinatoren lid van het ‘Netwerk Coördinatoren inductie’. Schooloverstijgend delen we vanuit dit netwerk kennis en ervaring. De bijeenkomst die Gerald eind november voor ons organiseerde, hebben we als zeer waardevol ervaren.”
Workshop Stuurkracht
De aanwezigen van de bijeenkomst krijgen van HAN onderzoekers Kyle van den Langenberg en Edwin Buijs op aansprekende wijze een workshop over onder meer de Stuurkracht van startende leraren, waar lector Helma Oolbekkink-Marchand onderzoek naar doet binnen het Lectoraat Professionaliteit van leraren.
Verder spelen de aanwezigen in groepjes van 4 deze middag het Super Agent spel om te ontdekken welke kwaliteiten zoal nodig zijn om stuurkracht te ontwikkelen. Een mooie manier om met elkaar over stuurkracht te spreken en dilemma’s en ervaringen uit te wisselen.
Ieder op eigen niveau in spreidstand
Gerald kent de uitdagingen die spelen in de praktijk. “Er zijn veel paradoxen in een inductietraject. Vooral middenmanagers staan vaak in een spreidstand.” Hij schetst: “Een rector vindt inductie vaak belangrijk, maar goed onderwijs ook. Gaan ze voor een tussenuur voor de leerlingen of vragen ze de starter extra te werken? Deze zegt niet snel ‘nee’, maar goed is het niet. Een starter heeft tijd nodig om lessen voor te bereiden en te herstellen. Het is voor starters zelf soms best lastig die grens te trekken. Daar speelt de coach een belangrijke rol in.
Gelukkig is (mede dankzij het landelijke BSL-project) voor het voortgezet onderwijs ‘werkdrukvermindering’ een van de 5 waarborgen die in de CAO zijn opgenomen. Starters staan hierdoor sterker om te krijgen waar ze recht op hebben. “Al blijft de werkelijkheid weerbarstig,” aldus Gerald.
Vervolgbijeenkomsten
Omdat bij inductie verschillende thema’s een rol spelen, organiseert Gerald (net zoals hij eerder deed voor de VO-raad) op verzoek van Régie op enkele thema’s een bijeenkomst. In de bijeenkomst in november stond het thema Stuurkracht centraal. In februari gaat het over de begeleiding van startende docenten. Dan is Gisbert van Ginkel van de Radboud Docenten Academie uitgenodigd. Hij heeft een coaching instrument ontwikkeld om het gesprek aan te gaan en hij gaat in op de 9 spanningen die voorkomen bij iedere starter. In april volgt een bijeenkomst waarin de rol van het middenmanagement en HR centraal staat. Associate professor bij de Wageningen Universiteit & Research, Piety Runhaar, gaat in op de Startwijzer: een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden en tevens aangeeft op welke onderdelen mogelijk winst te behalen valt.
Ik vind en hoop dat men weloverwogen keuzes maakt waarbij het belang van de starter niet vergeten wordt.”
Starters behouden
De bijeenkomsten zijn erop gericht om de starter binnen het onderwijs te houden. Zonde dat nu 30% van de starters binnen 3 jaar (en vaak al in het 1e jaar) om de verkeerde reden het onderwijs verlaat. Zéker gezien het huidige lerarentekort en de vergrijzing van de beroepsgroep. Gerald: “Ik vind en hoop dat men weloverwogen keuzes maakt waarbij het belang van de starter niet vergeten wordt."
Meer informatie over inductie
Wil je meer weten over de begeleiding van startende docenten? Ben je geïnteresseerd in het Super Agent Spel? Of wil je van gedachten wisselen over inductie? Neem dan contact op met Educatie Pro.