“Eigenlijk zou iedere onderwijzer een Master Pedagogiek moeten volgen”

Op een koude winteravond kwamen docenten van de Master Pedagogiek én professionals uit het werkveld bijeen in Eetcafé BliXem in Nijmegen. Tijdens een interactief diner gingen zij in gesprek over thema’s die de opleiding en het werkveld raken. Centrale vraag daarbij was: past de Master Pedagogiek bij wat nodig is in de praktijk?

Studenten, docenten en werkgevers aan tafel tijdens de werkveldbijeenkomst

Studenten en alumni schoven samen met hun leidinggevenden aan tafel voor een ‘socratisch gespreksdiner’ met docenten van de opleiding Master Pedagogiek. In wisselende samenstelling werd bij iedere gang een ander thema behandeld: wat zijn de verwachtingen van de Master Pedagogiek? Waar is in de praktijk behoefte aan? En sluit de opleiding nog aan op die behoeften?

Iedere onderwijzer een Master Pedagogiek

Frans Laarakker is bestuurder van Stichting Primair Onderwijs Venray. In de afgelopen jaren hebben zeven van zijn collega’s de Master Pedagogiek gevolgd. Hij is dan ook enthousiast:  “Vanuit de opleiding wordt heel goed gekeken waar behoefte ligt vanuit het werkveld. De toegevoegde waarde van de opleiding zit hem daardoor in de opzet. Het wetenschappelijk kader wordt aan de praktijk gekoppeld. De student heeft daarmee echt effect op de organisatie; hij zorgt voor concrete verbeteringen en kan zo de organisatie echt transformeren. Daarmee is een master pedagoog meerwaarde voor iedere onderwijsinstelling. Eigenlijk zou iedere leerkracht de Master Pedagogiek moeten volgen.”

Pedagoog als bruggenbouwer

René van Vianen, docent van de Master Pedagogiek: “We leiden mensen op tot bruggenbouwers die in staat zijn kloven tussen theorie en praktijk te overbruggen en met hun normatieve, reflectieve houding iets extra’s bieden. Als change agent zijn zij in staat om veranderingen door te voeren. Ze vertalen wetenschappelijke inzichten naar het handelen van de collega’s in de praktijk en zijn de schakel tussen management en de professional. Dat is iets wat we ook vanuit het werkveld duidelijk terugkrijgen.”

De student zorgt voor concrete verbeteringen en kan de organisatie echt transformeren. Daarmee is een master pedagoog meerwaarde voor iedere onderwijsinstelling.

Behoefte vanuit het werkveld

Dat het werkveld nog altijd behoefte heeft aan een master pedagoog, is een ding wat zeker is. Van Vianen neemt de jeugdhulp als voorbeeld: “De jeugdhulp is een sector waar veel behoefte is aan de expertise. Ze zijn op zoek naar mensen die kunnen beschouwen: is het normaal dat een jongere op een bepaalde leeftijd niet lekker in zijn vel voelt en meer depressieve uitingen heeft? Soms is er niet persé iets aan de hand: het is gewoon een fase en dat gaat voorbij. Hoe kan je het netwerk inzetten? Dat soort vragen spelen heel erg in de jeugdhulp. Daar biedt onze master een antwoord op.

Vanuit de master bekijken we de casus. Wat speelt hier? Normaliseer het en ga eerst eens met die jongere en zijn ouders zelf praten, om tot een oplossing te komen. Die stappen worden in de huidige wereld soms overgeslagen. Er zijn veel gedachten vooraf die de jeugdhulp werker parten speelt, waardoor eerder en vaker een beroep wordt gedaan op geïndiceerde hulp. Dat is uitgedijd de afgelopen jaren, en nu moeten we een beweging terug maken. Daarmee speelt de Master Pedagogiek in op de behoefte aan wat het werkveld nodig heeft.”

Verbinding tussen beleid en praktijk

Merle Boerrigter, Orthopedagoog en docent bij de Master Pedagogiek, schoof ook aan bij het diner. Ook zij merkte in gesprekken met jeugdhulporganisaties dat zij op zoek zijn naar iemand die met twee benen in het werkveld staat, maar ook op management niveau mee kan denken wat cliënten nodig hebben. Merle Boerrigter: “Vanuit de Master Pedagogiek kunnen wij een waardevolle bijdrage leveren door op een overstijgend niveau, door theorie en praktijk aan elkaar te koppelen, te verwoorden wat er nodig is op de praktijkvloer. We leiden op om de verbinding te worden tussen beleid en praktijk. Dat daar enorme behoefte aan is werd mij maar weer eens duidelijk in gesprekken met jeugdhulporganisaties.”

"We leiden op om de verbinding te worden tussen beleid en praktijk. Dat daar enorme behoefte aan is werd mij maar weer eens duidelijk in gesprekken met jeugdhulporganisaties."

SKJ-registratie

Maar er zijn nog uitdagingen, ziet Boerrigter: “We moeten nog stappen zetten voor het verwerven van een officiële positie binnen het werkveld. Wat ons enorm gaat helpen is het verwerven van een SKJ-registratie op masterniveau, die hopen we binnenkort te krijgen. Op die manier krijgen we ook binnen de jeugdhulp de erkenning voor wat er daar nodig is op de werkvloer.” Van Vianen is het ermee eens dat daar nog kansen liggen: “De Master Pedagogiek nog niet geborgd in CAO functies. Op landelijk niveau wordt daar, in samenwerking met andere masters, hard aan gewerkt. Vanuit de landelijke vereniging voor pedagogiek masters lopen er gesprekken om een SKJ-registratie te bewerkstelligen. Dat ziet er positief uit.” 

Carrièrepad

Dat je met een Master Pedagogiek op zak een waardevolle ontwikkeling doormaakt, is een ding wat zeker is volgens Van Vianen: “De master pedagoog als bruggenbouwer zie je ook terug in het carrièrepad die alumni doorlopen. Vaak komen ze in middenmanagementfuncties terecht: als teamleider, zorgcoördinator, adviseur voor onderwijsinstellingen. Ze staan vaak steviger in hun schoenen als professional, al tijdens de opleiding. Ook zien we dat het onderzoek dat ze hebben gedaan vanuit de opleiding nog steeds doorloopt. Zo blijven we bijdragen aan verandering op pedagogische inhoud.”

Pedagogiek
 

Over deze masteropleiding

De master Pedagogiek helpt je om nieuwe perspectieven aan te nemen. Je ontwikkelt je hierdoor tot een complete professional, je weet je goed te bewegen in je organisatie.

Ben jij nou benieuwd naar wat jouw mogelijkheden zijn om deze master te volgen? Vind hier meer informatie en aarzel niet om een adviesgesprek aan te vragen.

Studenten van de master pedagogiek volgen een les op de groenewoudseweg