“De skills heb ik al, nu kijk ik naar de theoretische onderbouwing”
Zoekend naar verdieping in zijn vakgebied begon Koert aan de masteropleiding Vaktherapie. Die verdieping vond hij, ook maakte hij kennis met onderzoek en het systematisch aanpakken van vraagstukken. Hij raakte besmet met het ‘onderzoeksvirus’ en is nu gestart met een PhD.
Koert van Essen werkt al jaren als muziektherapeut bij LVR, een instelling voor psychiatrische zorg voor ouderen, als het begint te kriebelen. “Ik ben daarnaast docent bij de HAN. En heb ook nog 2 kleine kinderen thuis die natuurlijk aandacht nodig hebben. Druk genoeg, zou je denken. Toch ontbrak er iets en zocht ik naar meer verdieping in mijn vakgebied. Het werd de deeltijdmaster Vaktherapie, ik heb hem in de zomer van 2023 afgerond."
Hoe was het om de master met je werk te combineren?
“De combinatie van werk, opleiding en gezin was best veel. Maar eigenlijk ook leuk, het heeft me veel gebracht. Er staan ongeveer 20 uren per week voor de deeltijdmaster. Daarnaast werkte ik dus als muziektherapeut en docent op de HAN. Ik vond het een goede combinatie, omdat je in de master meer de diepte in gaat. Voor mij was het een manier om mijn werkervaring expliciet te maken. De skills heb je wel als je aan het werk bent, maar ik wilde leren over de processen en was nieuwsgierig naar de theoretische onderbouwing van mijn handelingen.”
Wat maakte deze master interessant voor jou?
“Meerdere dingen. Ik vond het heel leerzaam om met mijn studiegenoten naar elkaars video-opnames van muziektherapie-sessies te kijken. Ook kregen we supervisie, dat gaf weer nieuwe inzichten. Iedereen bracht daarnaast een casestudie in van een cliënt. Spannend allemaal, maar ook nuttig. Voor mij was de master een eerste kennismaking met onderzoek en systematisch kijken naar vraagstukken. Dat prikkelde mij behoorlijk. Ik werkte al jarenlang met ouderen met een depressie. Dat muziektherapie effect had, wist ik wel vanuit de praktijk. Maar waarom werkt het? Die onderbouwing, daarover leerde ik tijdens de master. Het heeft mij veel bewuster gemaakt van mijn therapeutische handelen in mijn werk, het heeft me verder geholpen.”
Je bent zelfs besmet met het onderzoeksvirus!
“Ja, dat klopt. Ik merkte dat het doen van onderzoek me echt interesseert. Muziek roept emoties en herinneringen op, het heeft ook een sociaal aspect. En het is een manier om je te uiten, door bijvoorbeeld mee te zingen. Dit zijn belangrijke aspecten in de behandeling van ouderen met psychiatrische problemen. Ik wilde hier meer over weten en besloot na het doen van de master voor mijn PhD te gaan. Op dit moment werk ik voor mijn promotieonderzoek aan een literatuurstudie over werkingsmechanismen van muziektherapie bij ouderen met dementie. Dit doe ik 4 dagen per week bij de Open Universiteit. Nooit verwacht dat ik verder zou gaan in het onderzoek, maar de master heeft mij verrast.”
Voor wie is deze master een aanrader?
“De master Vaktherapie is interessant voor iedereen die zich wil verdiepen in zijn vakgebied en een betere therapeut wil worden. Het biedt je een eerste kennismaking met het doen van onderzoek, een laagdrempelige instap. Er is bijvoorbeeld een module ‘richtlijnontwikkeling’, die je inzicht geeft in hoe richtlijnen tot stand komen. Je leert ook onderzoeken te lezen. Welke bewijskracht is er voor de therapie die je geeft? Hier heb ik zelf veel aan gehad. In deze master zitten ook modules die voor niet-vaktherapeuten te volgen zijn, bijvoorbeeld voor fysiotherapeuten. Het was prettig dat we begonnen met vakgenoten onder elkaar en daarna breder gingen kijken. Ik kijk positief terug op het volgen van de master.”
Over deze deeltijd masteropleiding
Als vaktherapeut weet jij dat jouw therapie werkt. Of je nu danstherapie, beeldende therapie, psychomotorische therapie of muziektherapie geeft. Met de Master Vaktherapie bewijs je dat! Ga voor vakverdieping, onderbouw je werk met praktijkgericht onderzoek, en leer je profileren als professional.