Master Mind

“Je komt uit je bubbel door de master”

Master Mind lampje

Op zoek naar verdieping en uitdaging kwam Leonie Pieterse bij de deeltijd-master Social Work uit. Een schot in de roos, want ze rondde 'm met succes én plezier af. “Ik kan het iedereen die aan het werk is aanraden, het is leerzaam en je breidt je netwerk enorm uit”, vertelt Leonie enthousiast.

Leonie werkt al vanaf 2015 bij Sterker Ouderenwerk, nadat ze eerder haar bachelor Culturele en Maatschappelijke Vorming haalde. Leonie: “Mijn werkgever bood me de ruimte om mezelf verder te ontwikkelen. De deeltijd Master Social Work leek me een goede keuze voor meer verdieping. Ik heb de 2-jarige master afgelopen september afgerond.”

Hoe was het om studie en werk te combineren?

“Het was wel pittig, 36 uur werken naast deze opleiding is erg veel. Ik raad het niemand aan. Maar het grote voordeel was dat ik rugdekking had van mijn werkgever, dat hielp enorm. En het paste goed binnen mijn levensfase. Je gaat 1 dag per week naar school en besteedt natuurlijk tijd aan studie en opdrachten. De master is direct vanaf de start verweven met de praktijk. Ik ging bijvoorbeeld meteen aan de slag om draagvlak te creëren op mijn werkplek, omdat ik mijn onderzoek daar ging uitvoeren. Het fijne is dat het de organisatie ook echt wat oplevert: een praktijkverbetering en een medewerker die hier 2 jaar lang volop mee bezig is. Je ontwikkelt natuurlijk vaardigheden en doet nieuwe kennis op tijdens de opleiding. Dat alles maakte het voor mijn werkgever ook aantrekkelijk”, legt Leonie uit.

Portretfoto Leonie Pieterse, Master Mind

Vertel eens iets over je onderzoek?

Leonie: “Mijn onderzoek draaide om vroegsignalering door vrijwilligers bij thuiswonende ouderen. Juist deze vrijwilligers zijn onze oren en ogen en kunnen een belangrijke rol spelen bij het tijdig oppakken van problemen. Wat is daarvoor nodig? Welke drempels zijn er om signalen te melden? Hoe geef je opvolging aan deze meldingen? Allemaal vragen waar ik me mee bezig heb gehouden. Ik ontwikkelde uiteindelijk een scholing voor onze vrijwilligers én voor onze eigen medewerkers.”

De master biedt verdieping en je leert mensen kennen uit allerlei onderdelen van het sociaal werk.

Vind je deze master een aanrader?

“Ik vond het fantastisch, ik kan niet anders zeggen. Het is vooral heel interessant om uit je eigen bubbel te komen, als je eenmaal aan het werk bent. En dat doe je bij een deeltijd-master. Het biedt verdieping en je leert mensen kennen uit allerlei onderdelen van het sociaal werk. Dat vond ik ook heel leerzaam, ik was zelf zo gefocust op die ouderenzorg. Iedereen heeft zijn eigen werkplek en neemt zijn eigen ervaring mee. Daardoor heb ik een meer diepgaand begrip van het sociaal werk gekregen. En ik heb er echt een netwerk opgebouwd van medestudenten, docenten, maar bijvoorbeeld ook van lectoraten”, vertelt Leonie.

Wat heeft het je op werkgebied gebracht?

“Heel veel. Ik ben na afronding van het onderzoek projectleider geworden bij mijn werkgever. Ook ben ik een eigen bedrijf begonnen, waarin ik sociale projecten initieer en uitvoer. Daarnaast heb ik heel veel geleerd: het ontwikkelen en toepassen van kennis, anders kijken naar situaties en processen en bijvoorbeeld het schakelen tussen verschillende perspectieven. Het was fijn om me 2 jaar lang te mogen focussen op die persoonlijke groei. Soms was het wel even lastig, omdat je andere dingen tijdelijk moet laten schieten. Mijn vrienden zeiden op een bepaald moment wel: 'Hallo Leonie, nu kom je ook gewoon weer een avondje meedoen hoor, we missen je.' Maar ik vond het de investering waard. Wie weet ga ik nog wel eens verder met studeren of onderzoek doen, het is me goed bevallen”, sluit Leonie af.

Meer lezen?

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.
Social Work

Over deze masteropleiding in deeltijd

Complexere zorgvragen in onze samenleving, sociale ongelijkheid, polarisatie, de invloed van media, migratieproblematiek en de kloof tussen arm en rijk. Grote uitdagingen voor de sociale professional. Kies voor praktijkontwikkeling en leer impact creëren met de deeltijd-master Social Work.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.