Studentvaardigheden voor formatief evalueren
Door het inzetten van formatief evalueren hebben zowel docenten als studenten beter zicht op de voortgang van studenten. Studenten worden uitgedaagd om hun eigen werk te evalueren en vervolgens hun eigen leerproces aan te passen.
Binnen het lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen ontwikkelden we de toolkit studentvaardigheden voor formatief evalueren. Het doel van deze toolkit is handvatten bieden om studentvaardigheden te ontwikkelen voor formatief evalueren in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs.
Opzet van de toolkit
De werkvormen in de toolkit zijn opgedeeld in verschillende onderdelen van formatief evalueren. De werkvormen duren 20 tot 60 minuten en zijn in te zetten in een SLB- of vakles. De werkvormen zijn algemeen geschreven voor het mbo/ho en vragen daarom waarschijnlijk nog om aanpassing aan het niveau en voorkennis van de eigen studenten. Bij ieder onderdeel staat een compleet document met een korte theoretische onderbouwing, de doelen voor de studenten en de beschikbare werkvormen. De werkvormen zijn ook apart te downloaden.
-
Werken aan een feedbackcultuur
Een feedbackcultuur is van belang als voorwaarde voor formatief evalueren en het gebruiken van feedback in de klas.
-
Verwachtingen verhelderen
Hoe beter studenten weten wat in de les, bij een opdracht of bij een toets verwacht wordt, hoe beter zij in staat zijn om hun eigen kennen en kunnen te beoordelen en na te denken over wat (nog) nodig is om de doelen te halen.
-
Feedback vragen en ontvangen
-
Peerfeedback geven
-
Vervolgacties ondernemen
Feedback van de docent kan studenten verder helpen bij het leren en het plannen van stappen hierin. Echter heeft feedback vaak geen effect, bijvoorbeeld omdat studenten niet weten hoe ze met de feedback aan de slag moeten.
Contact
Wil je de documenten ontvangen in een Word bestand zodat het eenvoudig is te personaliseren? Neem dan contact met ons op: Eline.dentuinder@han.nl
De toolkit is ontwikkeld door het Lectoraat Eigentijds beoordelen en beslissen en een resultaat van het project Formatief Evalueren als brug tussen onderwijs en leren.
Er is van deze toolkit ook een versie ontwikkeld gericht op leerlingen in het voortgezet onderwijs.