Sem Teuwsen over de studie HBO-ICT

"De contacten met docenten zijn prettig en persoonlijk"

sem achter de pc

Sem Teuwsen studeerde 5 jaar geleden af voor zijn studie HBO-ICT in de richting Embedded Software. Hij werkt nu bij Inspiro in Arnhem en blikt terug op zijn studietijd op de HAN.

Tijdens mijn havo (N&T profiel) schreef ik met vrienden al kleine stukjes software. Het was mij al snel duidelijk dat ik een technische hbo-studie wilde doen. De HAN was vlakbij dus de keuze ‘Technische Informatica’, zoals de studie HBO-ICT toen nog heette, was snel gemaakt.
Ik kijk met veel plezier terug op mijn studietijd. Ik kreeg voornamelijk les in Nijmegen waar een compacte en gezellige sfeer heerste. Het had een goede dynamiek doordat er meerdere expertises bij elkaar zaten. Soms weken we uit naar Arnhem waar alles ruimer was opgezet. Dat was altijd even zoeken.

Buitenschoolse activiteiten

Het eerste jaar was hard werken voor mij, waarschijnlijk omdat ik geen diehard techneut was zoals sommige van mijn medestudenten. Daarna ging het me gemakkelijker af en had ik genoeg tijd voor buitenschoolse activiteiten. Zo heb geholpen met de organisatie van de intro en hielp ik regelmatig mee tijdens Open Dagen. Ik herinner me dat de contacten met docenten prettig en persoonlijk waren.

Sem Teuwsen

Projectgericht werken

Het is zeer waardevol dat we projectgericht werkten op de HAN. We volgden een half jaar lessen en het half jaar erna werkten we in een groepje aan projecten uit de praktijk. Zo maakten we onder meer een rotbotarm voor iemand die een kopje aan moest kunnen geven aan een bedlegerig persoon. We hebben ook een keer de software van een verkeerslicht moeten bouwen en de werking ervan gesimuleerd. Dat doet de opleiding heel goed.

HAN cursus projectmanagement

De opleiding was een goede basis voor mijn huidige baan. Bij Inspiro in Arnhem leerde ik meer over het beroepenveld en worden studenten verder opgeleid door senior engineers. Zelf maak ik nu de overstap naar projectmanager. Ik volg hiervoor bij de HAN de cursus projectmanagement voor. Een van de weinige partijen die dit klassikaal aanbiedt.

Het is zeer waardevol dat we projectgericht werkten op de HAN. We volgden een half jaar lessen en het half jaar erna werkten we in een groepje aan projecten uit de praktijk."

Connected maken

Bij Inspiro helpen we als partnerpartij mee en denken we mee aan oplossingen voor klanten om hun apparaat slimmer of connected te maken. Veel klanten hebben een apparaat waarvoor ze een oplossing zoeken om het apparaat met internet te kunnen verbinden zodat ze het kunnen bedienen met de telefoon.

Korte lijntjes

Regelmatig tref ik hier HAN docenten aan. Ze denken met Inspiro actief na over de opleiding en hoe ze deze nóg beter kunnen toespitsen op het bedrijfsleven. De lijntjes zijn kort. Meestal lopen hier zo’n 5 studenten van HBO-ICT rond. Leuk als er een docent op bezoek komt en ik doe de begeleiding van de student.

Meer informatie over hbo ict

Wil je meer weten over de studie HBO ICT, richting Embedded Software Development. Kom een dagje proefstuderen of bezoek een Open Dag