"De overstap vanuit de havo verliep vlekkeloos"

Matthijs Veraart rondde in 2022 zijn studie HBO-ICT af met profiel Business IT & Management. Het was voor hem na de havo een hele logische keuze omdat hij ICT altijd al interessant heeft gevonden. Hij werkt nu bij Itility in Eindhoven.

Matthijs aan het werk achter een laptop

De hoeveelheid innovaties in de ICT-hoek heb ik altijd interessant gevonden, maar ik wist al snel dat ik niet tot aan mijn pensioen wilde coderen. Het profiel binnen de studie HBO-ICT ‘Business IT & Management’ leek me een mooie middenweg omdat dit profiel zich richt op de overbrugging tussen het bedrijfsleven en ICT.

Veel praktijkopdrachten

De studie was zoals ik verwacht had. De overstap vanuit de havo verliep vlekkeloos. Tijdens de opleiding waren er veel praktijkopdrachten waar ik écht veel aan had. Het is goed om al snel te ontdekken dat school iets verwacht, de opdrachtgever, maar dat jij zelf ook iets wil.

Portret Matthijs

Buiten school

De buitenschoolse activiteiten waren waardevol. Ik heb 4 jaar bij het Student Research Center gewerkt zodat ik het geleerde gelijk in de praktijk bracht. De organisatie van de HAN introweek en de rol van secretaris bij de studievereniging heeft me veel gebracht. Die kennis hielp me om in het werk stappen te maken. De foutjes zijn tijdens de studietijd al gemaakt.

Studententijd

Ik heb zowel in Nijmegen als Arnhem gestudeerd. Heb beide locaties als heel positief ervaren. Het was altijd gezellig met andere studenten, vooral in Lokaal99 in Arnhem. Dat deel mis ik het meeste aan mijn studententijd. Je gooide een whatsapp in de groep wie er mee wil biljarten en je had 6 man op de been. Nu heb je datumprikkers nodig.

Ik heb zowel in Nijmegen als Arnhem gestudeerd. Heb beide locaties als heel positief ervaren. Het was altijd gezellig met andere studenten."

Baan zoeken

Afijn, ik wilde in mijn werk graag de verbinder zijn tussen het bedrijfsleven en ICT’ers. Zij spreken namelijk niet elkaars taal en daar valt veel winst te behalen. Na mijn studie ben gaan zoeken in mijn netwerk wie er iets tofs heeft gezegd over zijn werkgever. Samen met recruiters ben ik gaan kijken wat het beste bij mij past.

Passende cutluur

Zo kwam ik bij Itility. Een consultancy maatschappij op het gebied van IT met focus op manufacturing, agriculture en energy. We doen projecten voor klanten, maar hebben ook een innovatietak waarin we aan nieuwe oplossingen werken. Itility lost ook écht op. Ze helpen de klant, voegen waarde toe en pakken door. Dat vind ik hier heel fijn. Zo moet eenieder zelf op zoek naar een cultuur die bij je past.

Verbinder

Mijn rol is nu dus verbinder. Dat betekent verschillende teams in een organisatie bij elkaar brengen om vervolgens samen een probleem op te lossen op een manier waar iedereen tevreden mee is. Ik moet bij wijze van spreken een groep programmeurs vragen kunnen stellen en een kwartier later moet ik bij een projectboard geen domme vragen stellen. Precies wat ik voor ogen had. Ik werk 4 dagen per week als business analist bij onze klant NXP waar ik op een securityproject zit en 1 dag per week bij het trainingsteam van Itility.

Ik moet bij wijze van spreken een groep programmeurs vragen kunnen stellen en een kwartier later moet ik bij een projectboard geen domme vragen stellen."

Geen pizza en cola

Zoals er op de Open Dag die ik bezocht al gezegd werd; er wordt niet opgeleid tot zolderkamertjes programmeurs. Het is zoveel meer dan ‘iemand met een laptop in de kelder zetten, een paar pizza’s en cola erin gooien en er komt een code uit.’ De studie leidt op tot professionals die bij opdrachtgevers in groepen aan projecten werken.

Computerspelletjes

Tip aan potentiële studenten: computerspelletjes leuk vinden, betekent niet dat deze studie bij je past. Je moet ook het stukje achter de ICT interessant vinden. Hoe maakt iemand dat? Hoe ziet de business erachter eruit? Wat is de toegevoegde waarde? Als je dat interessant vindt, past het bij je.

Studiekeuze

Het is bij de studiekeuze belangrijk om alle opties open te houden. Doe een studiekeuzetest, bezoek Open Dagen of ga een dag proefstuderen. En ga ook vooral kijken bij studies waarvan je vermoedt dat het niets voor je is. Praat met mensen uit het bedrijfsleven hoe een dag eruitziet.