Master Mind

“Je weet bij innovatie nooit wat de uitkomst zal zijn”

Master Mind lampje

Thema’s als inclusie en duurzaamheid nóg beter in het onderwijs integreren. Dat moet toch mogelijk zijn? Eva Bruins besloot zelf op zoek te gaan naar een innovatieve oplossing. Tijdens de master Sport- en Beweeginnovatie krijgt ze hier alle ruimte voor.

Inmiddels is Eva druk bezig met de voltijdmaster, haar praktijkopdracht voert ze uit bij de HAN Academie Sport en Bewegen.

Waarom heb je voor een masteropleiding gekozen?

“Ik voelde me na mijn bachelor Sportkunde nog niet startbekwaam, niet klaar om aan het werk te gaan. Tijdens mijn minor en stages bij NEC en More2Win zag ik hoe belangrijk inclusie en duurzaamheid in de praktijk zijn. Daar had ik naar mijn idee niet genoeg over geleerd tijdens mijn bachelor, en dat frustreerde mij. Ik wilde hier graag verandering in brengen en de hbo master Sport- en Beweeginnovatie paste perfect bij dit doel. Ook bevat de master een mooie combinatie van theorie en praktijk. Je past dat wat je leert direct toe en ziet hoe relevant de lesstof is.”

Portretfoto Eva Bruins

Wat maakt deze master voor jou dé master?

“De opleiding biedt de mogelijkheid om op een praktijkplek in alle vrijheid problemen en frustraties van een doelgroep te onderzoeken én daar een innovatie voor te ontwikkelen. Ik schreef me 2 weken voor de startdatum in, met het idee om mijn frustratie te onderzoeken waar ik tijdens de opleiding Sportkunde van de HAN tegenaan liep.” 

Wat doe je in grote lijnen binnen deze master?

“De voltijdmaster duurt 1 jaar en bestaat uit 3 fases. Je bedenkt, onderzoekt en test je nieuwe ideeën. En haalt uit die ideeën uiteindelijk een passende innovatie voor je praktijkplek. Ook schrijf je een business- en implementatieplan, om je innovatie te waarborgen binnen of zelfs buiten je praktijkplek. Ik onderzoek mijn eigen frustratie binnen de bachelor Sportkunde. Door gesprekken met oud-docenten kwam ik erachter dat de HAN zich vanuit het Koersbeeld sterk maakt voor het thema Wereldburgerschap. Dit geldt dus ook voor de Academie Sport en Bewegen. De HAN heeft duidelijk voor ogen dat dit thema binnen een opleiding als Sportkunde geïntegreerd moet zijn, maar de vraag binnen de academie is: hoe doen we dat? Dus die vraag sloot perfect aan bij waar ik als student tegenaan liep.”

Hoe zit je gemiddelde week eruit?

“Op woensdag en vrijdag ben ik op Papendal om lessen te volgen. De overige dagen werk ik op de HAN of thuis. Op maandagochtend start ik op met mijn begeleider, om de acties van de komende weken door te nemen. Zo houden we elkaar op de hoogte. Ook spreek ik af met mensen die betrokken zijn bij mijn innovatietraject. Denk aan docenten, studenten, managers en experts op het gebied van wereldburgerschap of onderwijs.”

Wat heb je nodig om deze master te volgen?

“Ik denk dat het belangrijk is dat je open staat voor opties die op je pad komen. Je weet bij innovatie nooit wat de uitkomst zal zijn. Dat maakt het proces leuk, maar soms ook stressvol. Ik vond dit heel moeilijk, want ik ben erg oplossingsgericht. Een goede eigenschap, maar ik leerde dat je vaker de ‘waarom’-vraag mag stellen, om zo het probleem te onderzoeken. Hierdoor lost je innovatie uiteindelijk het échte probleem op.” 

Wat vind je van het niveau?

“Dat sluit mooi aan op mijn bachelor. Het tempo ligt echt veel hoger, waardoor het soms flink aanpoten is. Je wordt op je eigen niveau uitgedaagd om uit je comfortzone te stappen. Het is interessant dat iedere medestudent een andere praktijkplek heeft. Zo brengt iedereen andere kennis en ervaring in: blessurepreventie, talentherkenning, werken met mensen met een beperking/NAH of duurzaamheid, bijvoorbeeld. Je leert ook naar een brede context te kijken. Misschien is er al ergens een oplossing bedacht, die ook passend is in een sport- en beweegcontext.” 

Naast inhoud staat persoonlijke groei centraal in de master. Wat heb je geleerd?

“Vooral om te verbinden met mensen en initiatieven, die aansluiten bij mijn innovatieproject. Ik dacht in het begin weleens dat mensen niet op mij zaten te wachten. Terwijl mensen vaak enthousiast zijn, wanneer je samen aan een hoger doel werkt. Nu ik de master volg denk ik meer na over waarom dingen zijn zoals ze zijn. Als je puur vanuit je eigen gevoel een oplossing bedenkt, is de kans groot dat je innovatie mislukt. Het is van cruciaal belang om met je doelgroep en stakeholders in gesprek te gaan en te blijven, om zo een geslaagde innovatie neer te zetten.”

Wat kun je hier in de praktijk mee?

“Je leert omgaan met belangen van verschillende stakeholders en leert hoe je samen een passende oplossing bedenkt. Ook leer je omgaan met weerstand, niet iedereen zit te wachten op verandering of op jouw innovatie. Deze vaardigheden vind ik waardevol om mee te nemen naar de praktijk.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Het lijkt me leuk om werkzaam te zijn in de maatschappelijke tak van de sportsector. In welke vorm, onderzoekend en/of uitvoerend, dat weet ik nog niet. Ik sta open voor alle mogelijkheden.”

Meer lezen?

“Hard werken en extra wiskundelessen"

De master Engineering Systems volgen met haar vooropleiding, betekende hard werken en extra wiskundelessen volgen. Iris Fleumer wist het zeker: hier ga ik voor. In de praktijk blijkt de master nog interessanter dan verwacht.

Master Mind Iris Fleumer

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.