Sharon Peters over haar studie HBO Communication & Multimedia Design

“Probeer te freestylen en jezelf uit te dagen tijdens je studie”

CMD student Sharon achter haar laptop

Sharon Peters heeft meerdere mbo-studies op niveau 2, 3 en 4 behaald. Daarna zocht ze hoe ze verder moest. Een vriendin kende haar wens om een creatieve studie te gaan doen en wees haar op HBO Communication & Multimedia Design (CMD).

“Het was heel spannend om van het vmbo, via het mbo naar het hbo over te stappen, maar ik heb het gewoon gedaan. En het is meer dan gelukt.” Sharon vertelt: “Ooit begon ik door omstandigheden op het speciaal onderwijs, dus mijn zelfverzekerdheid op het hbo was ver te zoeken. Ik had de docenten écht nodig en die waren er ook voor me. Zij hebben mij omhooggetrokken. Hierdoor heb ik me goed kunnen ontwikkelen en daar heb ik mijn hele leven voordeel van.”

Ik had de docenten écht nodig en die waren er ook voor me. Zij hebben mij omhooggetrokken. Hierdoor heb ik me goed kunnen ontwikkelen en daar heb ik mijn hele leven voordeel van.”

Glimlach

Het eerste jaar van CMD was ik vaak paniekerig. Dat veranderende toen mijn mentor me leerde om me anders naar het lesmateriaal te kijken. Niet stampen, maar scannend lezen. Dat hielp enorm. Als ik aan de docenten denk, krijg ik automatisch een glimlach op mijn gezicht. Ik was een serieuze student die het altijd goed wilde doen. Was soms zelf té serieus. In het derde jaar liet ik dat los en ben ik meer gaan genieten.

Mooie praktijkopdrachten

Op de HAN heb ik mooie praktijkopdrachten gedaan. Zo heb ik bijvoorbeeld een product ontworpen voor een organisatie die actief is voor mensen met een ernstig meervoudige beperking. De meeste studenten vonden dit geen leuk project. Ik was vanwege mijn voortraject al iets ouder en vond dit júist heel leuk. Na diep uitvragen bleek het huidige product niet geschikt te zijn voor de doelgroep. Ze raakten er gestrest van en er was een groot risico op epileptische aanvallen. Ik kreeg de kans een nieuw product te ontwikkelen. Het jaar erop heeft een nieuwe groep dit product verder ontwikkeld.

Portret Sharon Peters

UX/UI designer

Sinds anderhalf jaar ben ik UX/UI-designer bij SafeDrivePod in Oosterbeek. Dit is een klein bedrijf dat een pod ontwikkeld heeft die individuele verkeersdeelnemers inzicht geeft in hun rijgedrag zodat ze de verleiding van smartphonegebruik weerstaan tijdens het rijden. Ik heb twee rollen in ons bedrijf: namelijk UX/UI Designer.

Als ik aan de docenten van Communication & Multimedia Design denk, krijg ik automatisch een glimlach op mijn gezicht.”

Interacteren

Als UX designer houd ik me bezig met het ontwerpen van een fijne gebruikerservaring door me te focussen op de voorkeuren, behoeften en meningen van de gebruiker.
Als UI designer richt ik me op het visuele gedeelte van onze app en website. Ik houd daarbij rekening met wat de gebruikers zien en hoe en wanneer ze met ons product interacteren. Denk aan: lay-out, kleuren, typografie, iconen en buttons.

Kleurenblinden en laaggeletterden

Ook houd ik daarbij rekening met mensen die bijvoorbeeld kleurenblind zijn of laaggeletterd. De opleiding Communication & Multimedia Design is een perfecte basis voor het werk dat ik nu doe. Al ga je in de praktijk natuurlijk specifieker in op één onderwerp en leer je on the job veel bij.

Geniet van je studietijd

Twijfel je of je de studie HBO Communication & Multimedia Design wil gaan volgen? Start gewoon. Als het niet lukt, is dat beter dan dat je later denkt: had ik het maar gedaan. Geniet vooral van je studietijd. Werk geen verplicht lijstje af wat je van de docenten moet doen, probeer ook te freestylen en jezelf uit te dagen. Doe ook vooral projecten buiten je comfortzone en zorg dat je elke rol een keer gehad hebt binnen een product. Moet bij afstuderen ook. Ontwikkel je ook in je eigen tijd. Je hebt namelijk een portfolio nodig om aan het werk te kunnen na je studie.