In beeld: samenwerking op de campus van de toekomst
Hoe vat je een project samen waarin een groot aantal onderzoeken heeft gedraaid, met steeds wisselende partners? Hoe verbeeld je de onderlinge relatie tussen deze onderzoeken en hoe zorg je dat het grotere geheel duidelijk blijft? Deze vragen speelden bij communicatie over fieldlab Campus Heijendaal
Dus gingen communicatieadviseur Charlotte Tillie en projectleider Marco Wolf aan de slag met vormgevingsbureau OSAGE én partners uit het onderzoek. Samen ontwikkelden ze een interactieve infographic. In het fieldlab werd de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar hoe het dagelijkse goederentransport van en naar campus Heijendaal schoner, duurzamer, innovatiever en veiliger kan. Charlotte Tillie: “De infographic vertelt het verhaal van de campus van de toekomst vanuit een logistiek perspectief.”
Verschillende rollen en perspectieven zichtbaar maken
De infographic is gemaakt voor een brede doelgroep, van buurtbewoners die meer willen weten over lokale duurzaamheidsinitiatieven tot directieleden van bedrijven die moeten vergroenen. Best een uitdaging om zo’n brede doelgroep te bedienen met één product. Daarom is het beginpunt in de interactieve infographic de keuze voor een rol: ben je bijvoorbeeld een ontvanger, leverancier of exploitant van een hub? Door te klikken op een van de rollen zie je in één oogopslag de belangrijkste conclusies van het onderzoek die vanuit de gekozen rol het meest relevant zijn. Ideaal voor doelbewuste bezoekers. Maar ook voor bezoekers die ‘gewoon’ geïnteresseerd zijn in de onderzoeksthema’s heeft de infographic genoeg te bieden. Charlotte: “De infographic is vooral een uitnodiging om lekker te gaan grasduinen. We hebben hem zo proberen op te stellen dat je ook nieuwsgierig wordt naar wat de andere rollen zijn.”
Interesse in lokaal duurzaamheidsbeleid
De informatie in de infographic gaat van licht en leesbaar, naar zwaar en moeilijker. Projectleider Marco Wolf noemt een voorbeeld. “Je ziet tegenwoordig overal pakketpunten verschijnen, niet meer alleen in de supermarkt, maar ook bij bijvoorbeeld studentencomplexen. Waar komen die opeens vandaan? Als iemand zo’n achterliggende vraag heeft en geïnteresseerd is in duurzaamheid in zijn eigen omgeving, dan is dit een mooie infographic om te bezoeken. Je begint met beelden en stappen en als je doorklikt komt je op meer informatie. Het zijn leesbare Nederlandse teksten, geen moeilijke publicaties. Vervolgens kan iemand de keuze maken om verder de diepte in te gaan, door bijvoorbeeld contact op te nemen met een van de onderzoekers of juist wel een publicatie te lezen.”
De infographic is vooral een uitnodiging om lekker te gaan grasduinen."
Partners die elkaar versterken
Binnen het fieldlab is onderzoek gedaan door verschillende partijen. Marco: “In zo´n groot onderzoeksteam is iedereen met zijn eigen ding bezig. Een van de doelen van de ontwikkelde infographic was om zichtbaar te maken hoe alle losse onderzoeken zich tot elkaar en het overkoepelende doel van het fieldlab verhouden.” Het fieldlab bestond uit een consortium met praktijkpartners, drie hogescholen en drie universiteiten. De HAN was de penvoerder. Het komt niet vaak voor dat een hbo penvoerder is in een project waar ook universiteiten bij betrokken zijn. Marco: “De samenwerking tussen alle partners vond op gelijkwaardig niveau plaats. We hadden aandacht voor elkaars kwaliteiten en versterkten elkaar ook daarin. De universiteiten waren de theoretische partners en de hbo’s waren meer van de praktische kant. Maar wanneer het nodig was dat de universiteiten meer praktisch dachten, dan lukte dat ook. En voor ons als hbo’s leidde het tot meer nadruk op kwalitatief goed onderzoek, bijvoorbeeld van de studenten die bij ons zijn afgestudeerd.”
Een van de doelen van de ontwikkelde infographic was om zichtbaar te maken hoe alle losse onderzoeken zich tot elkaar en het overkoepelende doel van het fieldlab verhouden."
Denken buiten vaste kaders
Aan het begin van het project lag het nog niet vast dat het eindproduct een infographic moest worden. Hoe zijn Charlotte en Marco op dit idee gekomen? Charlotte: “In toegepast onderzoek zit vaak veel creativiteit. Maar dat raakt een beetje ondergesneeuwd als het in een standaard format wordt gepresenteerd.” Daarom vormden Charlotte en Marco een team samen met afgevaardigden van de andere partners én vormgeversbureau OSAGE. In een aantal sessies onderzocht dit team de vorm die het meest aansprak en passend was. De eerste opzet die hieruit ontstond was een handboek met teksten over al het onderzoek binnen het fieldlab. Een vrij traditionele manier van communicatie over onderzoek. Charlotte: “Marco en ik hebben de onderzoekers uitgedaagd om buiten de vaste kaders te denken. Door de sessies heen zijn we steeds een stapje verder gekomen en zo uiteindelijk tot deze visual, website en onderliggende teksten gekomen. Een product waarbij niet vanuit de zender gedacht wordt en waar ook andere partijen, niet alleen onderzoekers, zich senang bij voelen.” De infographic is vormgegeven in de stijl van het Healthy City Lab. Deze stijl is eerder ontwikkeld door Bureau302, een creatief bureau dat aan de HAN gelieerd is. Vormgeversbureau OSAGE heeft daarop voortgebouwd en heeft de interactieve infographic ontworpen. Alle onderzoekers hebben meegewerkt aan de samenvattende teksten.
Groeiende kennisbank
De infographic is te vinden op de website Healthy City Lab en is verschenen in de 16de uitgave van het vakblad Logistiek+. Maar hij is ook in het echt te bewonderen: voor het logistieke festival Unboxing Logistics hebben de vormgevers de infographic op een enorme mat gemaakt.
En de website van het Healthy City Lab groeit verder. Marco: “Op termijn moet je automatisch uitkomen bij deze website als je op zoek bent naar stadslogistieke of zorglogistieke oplossingen.” De onderzoekers zijn inmiddels met nieuwe projecten gestart op het gebied van zorglogistiek en stadslogistiek in de regio Arnhem-Nijmegen. “Deze nieuwe projecten gaan we straks toevoegen aan de Healthy City Lab site. Zo wordt het een steeds grotere kennisbank." Ook de serious game van onderzoeker Enide Bogers komt binnenkort op de website.
We hebben de onderzoekers uitgedaagd om buiten de vaste kaders te denken. Wat resulteerde in een product waarbij niet vanuit de zender gedacht wordt en waar ook andere partijen, niet alleen onderzoekers, zich senang bij voelen.”
Meer weten over het project?
Bekijk de infographic van het Living Lab Heijendaal op www.healthycitylab.nl.
Of neem contact op met projectleider Marco Wolf via Marco.Wolf@han.nl.