HAN Sales Team mocht naar VS voor unieke ervaring
Salesgesprekken voeren in een andere taal, mét een jetlag. Laten zien wat je kan op het hoogste niveau. En contacten leggen waar je de rest van je leven wat aan hebt. Het HAN Sales Team greep deze unieke kans en reisde af naar de VS voor de prestigieuze National Collegiate Sales Competition (NCSC).
Unieke kans voor HAN-studenten
De studenten van het HAN Sales Team mochten hun verkoopvaardigheden presenteren in de National Collegiate Sales Competition (NCSC). In de categorie ‘Sales Role Play’ concurreerden er zo’n 70 universiteiten met elkaar om de titel ‘Overall National Champion’ te bemachtigen. En daarbij was de HAN als enige Europese hogeschool uitgenodigd om deel te nemen.
“Een bijzondere kans”, legt salesdocent Raymond Jansen uit. Hij ging samen met collega Pieter de Jong en HAN-studenten Selène van Riel en Jari Knelissen naar de VS. “We nemen deel aan meerdere nationale en internationale salescompetities, maar deze competitie in de VS is er één op het allerhoogste niveau. Hier doen de top salestalenten van de deelnemende universiteiten aan mee. Voor onze studenten een unieke ervaring natuurlijk. In een andere cultuur en in een andere taal, met een jetlag, de strijd aangaan. Ze sluiten vriendschappen voor het leven en kunnen zichzelf in de kijker spelen bij sponsoren. We nemen als HAN de inzichten uit de competitie weer mee in onze opleiding. Zo analyseren we bijvoorbeeld de video-opnames en scoringssheets van de salesgesprekken.”
Het HAN Sales Team eindigde in de eind ranking in de top 35 van de VS, een mooi resultaat. Daarmee heeft de HAN zich weer geplaatst voor volgend jaar, de beste 50 teams mogen namelijk gegarandeerd terugkomen.
In de VS willen ze 1 ding: winnen!
Voor studenten die een salesopleiding aan de HAN volgen zijn dit soort competities niet nieuw. Selène van Riel studeert Commerciële Economie en deed al eerder mee, aan de International Collegiate Sales Competition (ICSC) en de European Sales Competition (ESC). De meest recente NCSC in de VS was volgens haar een totaal andere ervaring. Ze vertelt: “De opbouw van de competitie zag er anders uit, maar ik vond het verschil in mentaliteit opvallend. In Europa zie je dat studenten graag deelnemen aan dit soort evenementen om ervan te leren. In de VS gaat het vooral om 1 ding, winnen! Amerikanen zijn ontzettend competitief en doen er álles aan om zo ver mogelijk te komen. Ik vind de Amerikaanse competitie daardoor veel extremer en uitdagender. Het niveau ligt er ook hoog.”
Heb vertrouwen in je eigen kracht en wanneer je dat uitstraalt, zullen anderen dat ook zien!
Jezelf zijn in een complexe verkoopsituatie
De inzet van Selène was niet zonder resultaat: ze bereikte de kwartfinale van het NCSC. Een enorm knappe prestatie. Eerder behaalde ze bij de ICSC ook al de halve finale. Natuurlijk is het meedoen aan zo’n belangrijke competitie best spannend. Tijdens de NCSC werd in een rollenspel (Role Play) een complexe verkoopsituatie nagebootst. “Het bestond uit meerdere rondes. Je moest de behoeften van de inkoper achterhalen en uiteindelijk presenteerde je de oplossing en viel er een aankoopbeslissing. Er waren natuurlijk allemaal talenten aanwezig, dat vond ik wel spannend. Ik heb geleerd dat juist in dit soort situaties vertrouwen hebben in jezelf het allerbelangrijkste is. Ik denk dat je dat uitstraalt en dat je daarnaast jezelf kunt onderscheiden door echt jezelf te zijn in de gesprekken, juist omdat de deelnemers goede vaardigheden hebben”, vertelt Selène.
HAN Sales Team
In maart 2023 richtten studenten samen met Raymond het HAN Sales Team op. Studenten verdiepen zich tijdens bijeenkomsten verder in sales en bereiden zich samen voor op de sales competities. Selène vertelt hierover: “We hebben binnen dit team allemaal een passie voor sales. Samen creëren we een veilige omgeving om te oefenen met Role Plays die je in de competitie ook uitvoert. Ik probeer daarbij zelf altijd te denken: wat zou ik nu doen als deze situatie écht was? We zijn het HAN Sales Team volop aan het ontwikkelen en willen elkaar steeds beter maken en echt excelleren in de sales.”
We zijn enorm trots op onze studenten. We doen mee op het allerhoogste niveau. Een ongelofelijke prestatie!
Het salesvak van de toekomst
Het salesvak is continu in ontwikkeling en daar is binnen de HAN veel aandacht voor. Meedoen aan een competitie zoals de NCSC draagt daaraan bij. Raymond: “We houden ons nu bezig met wat we Sales 3.0 noemen. In Sales 1.0 lag de focus op het verkopen van het product, niet zozeer op de relatie. Dat verschoof bij 2.0 naar de relatie, meedenken met je klant werd belangrijk. In Sales 3.0 ligt de focus op het vooruitdenken namens de klant. Je gaat inzichten verkopen waarmee de klant de eigen concurrentiepositie kan verbeteren. In onze opleidingen leiden we wendbare studenten op, die op de nieuwe (digitale) ontwikkelingen in het beroep kunnen inspelen. Zo ontwikkelen ze skills waarmee ze hun (potentiële) klanten kunnen ontzorgen. We betrekken het werkveld hierbij, doen mee aan competities en stoppen niet bij het aanbieden van 1 opleiding. Binnen het salesvak kun je je namelijk je hele leven blijven ontwikkelen.”
Het HAN Sales Team gaat in mei naar Finland, waar zij deelnemen aan de European Sales Competitie.
Iets voor jou?
Je kunt bij de HAN terecht voor een compleet aanbod aan salesopleidingen. Van voltijd tot deeltijd bachelors en zelfs een associate degree. Verdiepen in het salesvak kan met het post-hbo aanbod, de unieke master Business Sales of de veelzijdige minor Sales en Key Accountmanagement. De HAN is ‘full member’ van de USCA en SMA-geaccrediteerd, de SMA is dé sales associatie in Nederland. Op deze manier is er voor iedereen die iets met sales wil doen een plek om te starten én door te stromen.
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Bekijk het overzicht van al onze salesopleidingen.
Meer weten over hoe het salesvak aan het veranderen is? En wat je hiervan terugvindt in ons onderwijs? Je hoort het in de podcast HAN Bijblijven: B2B sales anno 2024 – evolutie of revolutie