Connectr

Het biobased lab bij Connectr brengt verschillende disciplines samen: ‘Trots op het resultaat!’

Anne Selten en Richele Wind in het nieuwe HAN BioCentre-lab in Connectr Arnhem

De ontwikkelingen van de HAN bij Connectr op het IPKW zijn in volle gang, op 27 februari volgde een nieuwe mijlpaal: de opening van het biobased lab. In gesprek met twee kartrekkers: Associate lector Biobased technology Richèle Wind en technisch onderwijsassistent Anne Selten.

Van een machine die onderdelen uit elkaar trekt om de sterkte van biobased lijm te testen tot hightech vloeistofchromatografie om stoffen te scheiden. Het biobased lab op Connectr staat vol met handige apparatuur. “En het mooiste zijn natuurlijk de bioreactoren”, zegt Richèle Wind. “Daar kunnen we gericht micro-organismen in kweken voor het maken van biobased building blocks en materialen.”

Tussen het werkveld

Richèle Wind deed veel ervaring op met de fermentatietechnologie bij verschillende bedrijven, voor ze bij de HAN terechtkwam. Als associate lector Biobased technology zal ze vanaf nu regelmatig te vinden zijn op het nieuwe lab in Arnhem. “Een mooi ingericht lab op een uitstekende plek, hier tussen de bedrijven op het Industriepark Kleefse Waard.”

De inrichting van het nieuwe lab is grotendeels verzorgd door technisch onderwijsassistent Anne Selten. Zij mag nu de vruchten plukken van haar werk. “Sefanne Hakken, Peter Vink en ik zijn een jaar of drie geleden gestart met het ontwerp en de inrichting van het lab. En we zijn best trots op het resultaat.”

Het nieuwe lab staat dus op Connectr, een broedplaats voor innovaties in de energietransitie waar de HAN mede-initiatiefnemer van is. Hybride leeromgevingen zoals het Powerlab, Mobility Innovation Centre en H2Lab hadden er al hun intrek genomen. En per 27 februari sloot het biobased lab daarbij aan.

Kruisbestuiving van verschillende opleidingen

Het lab is met name bedoeld voor projecten van studenten in de minor Biobased Innovations. “In die minor komen studenten van verschillende studies samen, zoals Bouwkunde, Industrieel Productontwerp, Chemie, BML en Life Sciences”, vertelt Richèle. “Sommige van deze opleidingen zitten in Arnhem, andere in Nijmegen, en we hebben soms ook studenten van andere hogescholen. Zij werkten vaak op afstand samen en nu hebben ze één plek waar ze samen kunnen komen.”

En dat is waardevol, weet Anne uit ervaring. “Je ziet dat studenten met de leukste ideeën komen als ze langer in dezelfde ruimte zijn en de tijd hebben. En het is fijn dat ze hier nu ook in direct contact staan met onderzoeksprojecten van onze lectoren en onderzoekers. Zoals Rob van Beek, die schimmels groeit op biomassa reststromen zoals houtpellets om natuurlijk isolatiemateriaal te creëren.”

‘Materiaaltransitie’ naar duurzame grondstoffen

Richèle: “Je zit hier ook in direct contact met mooie bedrijven, zoals Save Plastics, Plantics en Miscancell. Allemaal bedrijven die met interessante circulaire en biobased ontwikkelingen bezig zijn. Ik zeg vaak: er is niet alleen een energietransitie gaande, maar ook een materiaaltransitie. We willen namelijk duurzame grondstoffen gebruiken met een zo laag mogelijke CO2-voetafdruk. De richtlijn in de bouw is bijvoorbeeld dat in 2030 30 procent van de nieuwbouwwoningen uit biobased materiaal moet bestaan.”

In april is de eerste groep studenten van de minor Biobased innovations naar Connectr gekomen om aan projecten in het lab te werken. Het is de 6e keer dat de minor, die pas een kleine 3 jaar oud is, van start is gegaan. Richèle is blij om te zien dat steeds meer studenten de minor weten te vinden. “Als je als student iets met duurzaamheid wil doen, dan moet je deze minor kiezen.”

Het biobased lab en Anne zijn er in elk geval klaar voor. “Alles werkt zoals het moet, en ik heb er zin in!”

Meer weten over het biobased lab: Richele.wind@han.nl of anne.selten@han.nl
Info over de minor Biobased Innovations

Foto David van Haren