Combi biologie en ICT

Docent Emma Vos: "Je kan met Bio-informatica echt wat goeds doen voor de wereld"

Bio-informaticadocent Emma Vos

Emma Vos is docente op de HAN-opleiding Bio-informatica. Ze werkt met haar studenten in een persoonlijke, fijne sfeer binnen een prachtig vakgebied. "Met bio-informatica worden levens verbeterd. En de tijden van vooroordelen over vrouwen in de IT en een stoffig, ‘nerdy’ imago? Die zijn voorbij."

Medicijnbijwerkingen in de levens van patiënten verminderen, duurzamer voedsel produceren, of toch AI-algoritmes schrijven om longtumoren op te sporen? The sky is the limit bij de opleiding Bio-informatie. Docente Emma Vos (30) zit er volledig op haar plek.

Puzzels oplossen

“De bio-informatica is een prachtig vakgebied. Mijn studenten vinden het leuk om met biologie bezig te zijn en om grote datasets te analyseren. Daar zit héél veel informatie in. Als studente vond ik het zelf minder leuk om in het lab te staan, maar des te leuker om de puzzels in die enorme hoeveelheden data op te lossen. Als je dan van computers houdt en daar lekker mee overweg kan, dan is de bio-informatica de ideale plek.”

Emma geniet van het werken met kleine groepen studenten. “Per studiejaar hebben we tussen de dertig en zestig studenten, dus iedereen kent elkaar bij naam. Het voelt persoonlijk en voor de sfeer op de opleiding is dat heel fijn. Studenten zijn geen nummertje. Ook buiten school doen ze veel dingen samen: uit eten gaan, gamen of spelletjes doen. En vanuit studievereniging ’t Reactievat worden feestjes en studiereisjes georganiseerd.”

In de voetsporen van

Ruim drie jaar is Emma werkzaam op de HAN. Als docente trad ze in de voetsporen van haar vader. “Hij was hbo-docent journalistiek. Ik vond dat geweldig. Hij was naast docent, net als ik nu, ook studieloopbaanbegeleider en kwam altijd met enthousiaste verhalen thuis. Dat heeft mij warm gemaakt.”

Ze bewondert de creativiteit van haar studenten. “Ze denken geweldig mee en kunnen goed puzzelen. Stukjes code schrijven bijvoorbeeld, dat gaat niet altijd meteen goed. Dan moet je de foutjes eruit halen. Of een grote hoeveelheid data over genetische variatie analyseren, daarvoor moet je goed kunnen speuren.”

Vooroordelen zijn passé

De verhouding man-vrouw bij Bio-informatica is ongeveer tweederde-éénderde, schat ze in. De tijd van vooroordelen over vrouwen in de IT is wat Emma betreft echt voorbij.

,,Ik voel die eigenlijk nergens. Ik werkte eerder bij een bio-informaticabedrijf, daar was de man/vrouw-verhouding 50-50. En de eerste programmeurs, toen de computers in opkomst kwamen, waren al veelal vrouwen. Zíj waren het die code aan het schrijven waren. Veel van mijn vriendinnen zijn eveneens de IT ingerold. Daarbij is ook het stoffige, beetje ‘nerdy’ imago wat mij betreft verdwenen. Ik denk dat dit allemaal achterhaalde ideeën zijn.”

Gezondheidsvragen beantwoorden met AI

De studenten van Emma werken schouder aan schouder, bijvoorbeeld bij het schrijven van machine learning-modellen. Die worden gebruikt om patronen in gegevens te herkennen en voorspellingen te doen.

“Zo kunnen we aan de hand van DNA-informatie van een patiënt voorspellen wat de dosering van een medicijn zou moeten zijn. Op deze manier kunnen we bijwerkingen voor hen verminderen. Of we gebruiken AI die, op basis van grote hoeveelheden plaatjes van CT-scans, tumoren op de longen kan detecteren. Dat kun je met het blote oog doen, maar ook AI-algoritmes schrijven om dat geautomatiseerd te doen. Daar worden mijn studenten voor opgeleid.”

“Zo worden met bio-informatica levens verbeterd. Je kan echt wat goeds doen voor de wereld.”

Is Bio-informatica wat voor jou? Meld je dan aan. Wil je eerst een dagje proeven aan de studie? Kom dan een dagje proefstuderen op 18 juni of 2 juli. Han.nl/bio-informatica

Foto David van Haren