Praktijkopdracht studenten

Start werving projecten Minor Lean Management

Medewerkers met twee studenten van de Minor Lean Management op de werkvloer bij SSAB

In de minor Lean Management leren hbo-studenten hoe zij samen met medewerkers uit een bedrijf een procesverbetering kunnen faciliteren en afronden. Het inzetten van studenten uit deze minor kan helpen een extra stap te maken in de ontwikkeling van continu verbeterroutines binnen het bedrijf.

De minor Lean Management

In de minor Lean Management/over-de-han/organisatie/bedrijfsonderdelen/lean-qrm-centrum/voor-studenten/ worden studenten in de eerste 6 weken intensief geschoold in de theorie van Lean en Quick Response Manufacturing. Tijdens deze periode starten de studenten (in tweetallen) ook met hun praktijkopdracht. Vervolgens zijn de studenten gedurende 13 weken afwisselend 4 of 5 dagen per week beschikbaar voor hun verbeterproject bij een bedrijf. Hier kunnen zij de opgedane kennis direct toepassen in een  bedrijfsomgeving. De studenten zijn tijdens de praktijkopdracht regelmatig een dag op school voor inhoudelijke verdieping en intervisie. De studenten zijn afkomstig uit verschillende studierichtingen (technisch en bedrijfskundig). Als afronding van de Minor Lean Management, presenteren de studenten de resultaten van hun verbeterprojecten op het bedrijf.

Het inzetten van studenten kan u helpen om een extra stap te maken binnen uw bedrjf

Een praktijkopdracht binnen uw bedrijf

De inzet van studenten uit de minor Lean Management biedt voor veel organisaties de mogelijkheid om een extra stap te zetten in hun continu verbeterproces. Voor studenten is de inzet op een verbeterproject binnen een bedrijf vaak een belangrijke motivatie om voor deze minor te kiezen. Voor een succesvol project voor alle betrokkenen is o.a.het volgende van belang:

• Formuleer het vraagstuk als een "open" probleem dat ruimte laat voor kritische analyse en eigen inbreng van de studenten, waarbij verschillende oplossingsrichtingen op basis van Lean en/of QRM principes toegepast kunnen worden.
  • Zorg voor een zo concreet mogelijk probleem, met voldoende urgentie/prioriteit binnen de organisatie, én dat te relateren is aan Kwaliteit, Leverbetrouwbaarheid en/of Kosten. Dat levert vaak het beste resultaat en helpt studenten om zoveel mogelijk te laten zien van hun kennis en vaardigheden.

Studenten inzetten voor uw verbeterproject?

Denkt u een passend project te kunnen bieden aan onze studenten?
Neem dan contact op met:
Stef Tiggeloven, Coördinator HAN Lean QRM Centrum
E :S.Tiggeloven@han.nl

In de komende weken werven we de projecten voor de Minor Lean Management. Partnerbedrijven van  het HAN Lean QRM hebben daarbij een voorkeurspositie