International Week

Samen de wereld draaiende houden

Groep internationale studenten

Hoe gaan toekomstige professionals om met de impact van klimaatverandering op het gebied van de gebouwde omgeving? Dit vraagt behalve om kennis, inzicht en flexibiliteit ook om een grensverleggende aanpak.

En aangezien je niet vroeg genoeg een netwerk op kunt bouwen, hield de Academie Built Environment voor de 5e keer een International Week. 40 gasten uit Japan, België en Finland bezochten de HAN om elkaar te ontmoeten, inspiratie op te doen en ideeën uit te wisselen.

Andere oplossingen

De week stond in het teken van samenwerken en plezier maken in een internationale context. Met verschillende lezingen, workshops en excursies. Docent Bouwkunde en Civiele Techniek, Marwin Jurjus (samen met medewerker internationalisering Annika Treiber de drijvende kracht achter dit evenement) benadrukt: “De problemen over de hele wereld zijn hetzelfde, echter de oplossingen compleet verschillend en dat maakt het zo leuk om studenten uit verschillende landen samen te laten werken.” Het vergroot niet alleen hun kennis, maar ook hun begrip voor diverse perspectieven.

Wereldburgerschap

Deze aanpak sluit precies aan bij de doelstellingen van de HAN. Met het oog op Wereldburgerschap wil de HAN toekomstige professionals opleiden die soepel kunnen inspelen op maatschappelijke veranderingen. Zij worden geconfronteerd met grote uitdagingen en verantwoordelijkheden, zoals de impact van klimaatverandering op het gebied van Civiele Techniek en Bouwkunde. Daar moet je het met elkaar over hebben. Van elkaar leren door over de grenzen heen te kijken. En een netwerk op te bouwen.

Leerzame week

Student Bouwkunde, Yannick Rijnhout, liep bij de start van International Week samen met medestudenten Noa en Lucas café Lokaal99 op de campus in. “Marwin motiveerde ons om bij een groep Belgische studenten te gaan zitten. Dat was het begin van een hele gezellige en leerzame week.” Yannick vertelt: “We zijn behalve met de activiteiten druk geweest met eten, poolen en de stad laten zien. Natuurlijk heb je het dan ook over de studie. Ik merkte vooral dat ze in België heel theoretisch worden opgeleid. Wij werken veel praktijkgerichter.”

Portret Yannick

Proeven

De International Week zal bomvol leerzame en gezellige momenten. De studenten fietsten vanaf de HAN naar het duurzame kantoor van Liander in Duiven voor een rondleiding, volgden een workshop over spooronderdoorgang en kregen uitleg over hittestress in stedelijke gebieden. Daarnaast kregen ze instructie over hoe ze slim een zelfvoorzienend tiny house kunnen ontwerpen. Annika Treiber deed uit de doeken wat je als buitenlandse student zoal op de HAN kunt doen: van stage en minor tot afstudeeropdrachten. De studenten deelden niet alleen kennis, maar ook culinaire hoogstandjes uit hun eigen land.

De kracht van water

Een van de hoogtepunten was de keynote over bouwen in Japan en het bezoek aan de Oosterscheldekering waar studenten onder de indruk waren van de kracht van het water en de complexiteit van de waterwerken. Een tweede fietstocht naar (en bezoek aan) het Openluchtmuseum mocht natuurlijk niet ontbreken.

Horizon verbreden

Het is belangrijk dat studenten in contact komen met andere nationaliteiten, culturen en talen. En respectvol leren samenwerken en nadenken over wat de gevolgen zijn van acties op dit moment en in de toekomst. Marwin: "Ik geniet als ik zie dat studenten nieuwsgierig zijn naar elkaar, lol maken en kijken hoe anderen soortgelijke problemen aanpakken. Hoe ze persoonlijk en professioneel hun horizon verbreden.”

Valuable experience

Ook Annika kijkt terug op een geslaagde week. “Wij willen met de International Week impact maken. Studenten aan elkaar verbinden. En dat is gelukt. Een Japanse student zei treffend: ‘I had a valuable experience during the International Week, interacting with a wide variety of students’.”