Bio-informatica

Student Maud (19) komt bijna tijd tekort voor alle leuke dingen

Bio-informaticastudent Maud Groenewegen

Maud Groenewegen heeft haar eerste jaar op de HAN-opleiding Bio-informatica achter de rug. Een jaar waarin ze veel nieuwe dingen leerde, maar ook ontzettend veel plezier maakte bij borrels, karaokeavonden en heuse MAXTalks van ’t Reactievat. Ze denkt er nu zelfs over om in het bestuur te gaan.

Wat zou ze nou toch gaan studeren? Maud Groenewegen (19) wist het thuis in Overloon, een gezellig dorp ten zuiden van Nijmegen, precies een jaar geleden niet zo goed.

Gezelligheid

“Van het bestaan van Bio-informatica was ik toen nog niet op de hoogte”, bekent ze lachend. “Ik wist wel dat ik op de middelbare school biologie en informatica beide heel leuk vond. Toen bleek deze opleiding er te zijn. En nog in Nijmegen ook, daar wilde ik graag naartoe. Ik kom uit een redelijk klein dorp en in steden mist vaak de gezelligheid. Maar dat is in Nijmegen zeker niet het geval. Eigenlijk voelt de stad als een heel groot dorp.”

Maud voelde zich tijdens haar eerste jaar al snel thuis in de stad, maar ook bij de HAN. “Er zitten zo’n dertig studenten in mijn jaar, een mooie groepsgrootte om iedereen te kennen. Ons gebouw is lekker overzichtelijk en de docenten vragen vaak om feedback. Dat stelt meteen het gesprek open vanaf de kant van de studenten als er eens wat is.”

Game nights en karaoke

Vanuit de opleiding Bio-informatica worden allerhande activiteiten georganiseerd, merkte ze tot haar vreugde. “Game nights met Mario Kart, kaartspelletjes en zelfs karaokeavonden, gewoon in het bio-informaticalokaal! Samen zingen, met lekker eten erbij. Zo gezellig.”

Ook buiten de schoolmuren vermaakt Maud zich opperbest. Ze sloot zich aan bij studievereniging ’t Reactievat. “Naast de gebruikelijke borrels hebben we veel activiteiten, educatief, maar ook sportief zoals bolderen of trampolinespringen. Veel verschillenden dingen, vaak natuurlijk met een drankje erbij. Ik zit er over te denken om volgend jaar in het bestuur te gaan.”

Contact met bedrijven en sponsoren

Ze wil graag nóg meer betrokken zijn. “Binnen die functie contact onderhouden met de HAN, bedrijven en sponsoren bijvoorbeeld, dat lijkt me heel leuk. Maar iets anders kan ook. Daarbij speel ik bij de fanfare in Overloon al tien jaar hoorn. Dat kan gelukkig naast alles wat ik in Nijmegen doe. We doen mee aan concoursen op het hoogste recreatieve niveau van Nederland. Mooi dat dat op vrijdagavond is en de studentenstapavond op donderdag.”

Bijzonder vindt Maud ook de zogeheten MAXTalks door docent Max Duijsens. “Die naam en ook het logo zijn natuurlijk genakt van de TED-talks. Het zijn masterclasses over verschillende onderwerpen, een nieuw idee vanuit ’t Reactievat dit jaar. Ze gaan over thema’s als exoplaneten, quarks, bijzondere organismen op onze aarde en de relativiteitstheorie. Superinteressant. Ook is er een lezing geweest door Wim Kieft, de oud-voetballer, over middelenmisbruik.”

Heel goede keuze

Maud heeft bepaald geen spijt van haar beslissing Bio-informatica te gaan studeren. “Zeker niet. Ik had me uiteindelijk pas laat aangemeld, maar gelukkig heb ik het gedaan. Voor mij is deze opleiding een heel goede keuze geweest.”

Wil jij ook kennismaken met Bio-informatica? Kom dan een dagje proefstuderen op 18 juni of 2 juli. Aanmelden kan via de site van Bio-informatica

Foto David van Haren