Boost voor studentenwelzijn bij Paramedische Studies

Academie Paramedische Studies (APS) heeft sinds kort een medewerker en een student aangesteld als ambassadeurs Studentenwelzijn. Zij hebben ieder een dagdeel per week beschikbaar om het studentenwelzijn binnen de academie te versterken en te verbeteren.

Studenten vooruitlopend op de gang, kijkend naar elkaar.

Studentenwelzijnswiel

Linda Smeets en Lara Wassing hebben de opdracht gekregen om invulling te geven aan ‘vijf partjes’ uit het Studentenwelzijnswiel: Zelfregie en veerkracht, fysieke en mentale gezondheid, binding, ondersteuning op maat en inclusieve en veilige leeromgeving. Deze thema’s zijn uitgelicht door studenten en medewerkers van paramedische studies.

Ik ben een zorgzaam type, zo ben ik mantelzorger van een oudere man. Ik zie hoeveel impact het welzijn heeft op de mens en wil daar graag aan bijdragen. Dat brengt je verder in het dagelijkse leven; het leren omgaan met mensen en emoties.

Linda is procescoördinator bij de opleiding Logopedie. Met haar achtergrond in sociale wetenschappen heeft ze affiniteit met vraagstukken op het gebied van gedrag en samenleving. Vorig jaar zette zij interventies op om de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten te versterken in het eerste jaar van de opleiding Logopedie.

"Het gaat om een generatie die best veel uitdagingen, maar die ook problematiek kent. Er is landelijk heel veel aandacht voor het welzijn van jongeren, je leest er veel over in de kranten. Denk aan de prestatiedruk die studenten ervaren, vertelt Linda." Lara voegt toe: "Ook sociale media spelen een rol. Gelukkig is het een belangrijk thema binnen de HAN. Hieraan willen we graag een steentje bijdragen.”

Lara Wassing en Linda Smeets met het Studentenwelzijnswiel

Verbindende rol

"We zijn in eerste instantie begonnen om te kijken wat er allemaal is binnen de academie. Via gesprekken met verschillende collega’s bepalen we wie onze belangrijke partners zijn. Verder zijn we aangesloten bij het HAN brede netwerk Aandachtveldhouders Studentenwelzijn (ADVH). Het is waardevol om goede ervaringen met elkaar uit te wisselen en om elkaar te inspireren. Binnen de HAN gebeurt veel en vaak weet men dat niet van elkaar. Wij hebben hier een verbindende rol en maken daarbij een vertaalslag naar studenten en medewerkers van paramedische studies", vertelt Linda.

Koffiedrinken is leuk, maar het uitwerken naar concrete interventies is iets waar we echt energie van krijgen. En gelukkig zijn er heel veel collega’s en studenten die ons daarbij helpen!’

Initiatieven

Wat gebeurt er dan bij paramedische studies?

• Vanaf het begin van het nieuwe studiejaar worden er in samenwerking met het Student Support Center academiebreed diverse workshops aangeboden. Zoals trainingen 'leren leren' en 'omgaan met stress'
  • Seneca gaat een proef doen om gratis health checks voor studenten aan te bieden. Dit staat gepland in de vitaliteitsweek. Het zijn health checks voor en door studenten.
    “Linda: Als dat een succes wordt, gaan we dit vaker doen.”
  • Verder zijn er ideeën over het werken met peercoaches en het organiseren van lezingen.
  • Met studiebegeleiders is contact om te achterhalen waar de behoeften liggen bij eerstejaarsstudenten. Hoe pakken zij de binding aan met studenten in de eerste 100 dagen van hun opleiding? Daar wil de academie meer op inspelen, hier liggen kansen.
  • Studievereniging Nopfy is bezig met het organiseren van een grote activiteit voor studenten en medewerkers, gekoppeld aan een goed doel.

Groepsbinding en aandacht

Linda: “De manier waarop er binnen de academie onderwijs gegeven wordt in grote groepen brengt veel, maar het vraagt ook veel van onze studenten. Het is noodzakelijk om hierop in te spelen, ook om uitval te voorkomen. Daarom is het extra belangrijk om aandacht te besteden aan groepsbinding en groepsdynamiek.”

"De eerste periode op de HAN is echt om te landen, geeft Lara aan. Je bent bezig met de praktijk en de theorie, maar het gaat vooral om het leren kennen van de leerwijze en het vinden van je weg. Als een docent even naar je toe komt en vraagt hoe het met je gaat en of je nog iets nodig hebt, kan dat al veel doen. Stille studenten hoor je niet vaak en vallen niet altijd op. Als je daar net iets meer aandacht aan besteedt, weet je beter wat er speelt."

Gratis trainingen

Er zijn al diverse trainingen en workshops beschikbaar voor studenten, maar veel studenten weten dit niet en zoeken er niet actief naar. Hoe mooi is het om hiervan gratis gebruik te kunnen maken? Lara: "Wat wij nu proberen, is om bekend te maken wat er al is en dat aan te bieden."

Linda benadrukt dat studentenwelzijn iets van ons allemaal is: "Niet alleen voor studieloopbaanbegeleiders. Ik ben op zoek naar meer voorbeelden van wat werkt en wat niet. Ik hou ervan om iets te kunnen laten zien. Daarom vind ik het belangrijk om een activiteitenprogramma op te zetten voor alle paramedische studenten waarbij extra aandacht is voor de eerste 100 dagen.

Wil je ook een voorbeeld delen dat op een positieve manier bijdraagt aan studentenwelzijn? Stuur dan een mail naar studentenwelzijn@han.nl.