"Ik wilde meer uit mezelf halen en miste het puzzelen"

Na jarenlang werken in de consultancy wilde Tijs van de Velden zichzelf verder ontwikkelen. Hij volgde in het verleden een bachelor op IT-gebied en miste de techniek in zijn werk. Tijd voor een nieuwe uitdaging, maar dan niet in de vorm van een cursus.

Master Mind lampje

“De master is een investering én een stok achter de deur.” Het werd uiteindelijk de deeltijdmaster Applied Data Science. Een 2-jarig traject, het 1e jaar zit er nu bijna op voor Tijs. Verder gaan in de wereld van data science en deep learning AI, dat is zijn stip op de horizon.

Hoe combineer je de master met je werk?

“Dat kost best wat tijd natuurlijk, maar ik vind het echt een superleuke master en dat helpt. Ik ben graag aan het leren en het bevalt me tot nu toe goed. Voor de master ben ik iedere week 1 dag op de HAN, we hebben dan college en komen samen in werkgroepen. Daarnaast heb ik een baan in de energiesector én ben kortgeleden vader geworden. Het klinkt misschien druk, maar ik had deze ambitie al langer en ben blij dat ik nu meer uit mezelf kan halen. Mijn werkgever steunt me hier ook in. Datagedreven werken is ook bij mijn werkgever een belangrijk thema, dus wat dat betreft past het goed.”

Waarom koos je juist voor deze master?

“Het leek me goed matchen met wat ik wilde. Ik heb ook overwogen om een academische opleiding te volgen, namelijk AI. Ik was inmiddels toegelaten, maar moest wel een schakelprogramma volgen. Het zou in totaal een traject van 4 jaar worden. Ik hoorde over deze master bij de HAN en dat leek me een betere keuze. Ik vind de combinatie tussen theoretisch en pragmatisch bezig zijn ideaal. Ik heb ongeveer 20 jaar geleden mijn bachelor afgerond, die toen nog Communicatiesystemen heette. Het ging me gemakkelijk af en ik ben daarna aan het werk gegaan. Eerst deed ik een tijdje werk als ontwikkelaar en daarna rolde ik de consultancy in. Dat deed ik jaren met plezier, maar ik merkte dat ik de techniek miste. En dan vooral het ‘puzzelen’. Ik wil me nu richten op data science en deep learning AI en deze master biedt me de uitdaging die ik daarbij zoek.”

Wat vind je eigenlijk van het niveau?

“Dat is in mijn ogen hoog, doordat er een samenwerking met meerdere academies is. Er zijn lectoren en professoren met verschillende achtergronden betrokken, waardoor je ook verschillende perspectieven krijgt vraagstukken. Dat is heel waardevol. De wiskundige en statistische elementen binnen de master vind ik zelf erg interessant en voegen qua kennis de meeste nieuwe waarde toe voor mij. Ik verdiep me er graag in en wil na de master verder als data scientist.”

Kun je deze master aanraden?

“Zeker. Ik zei net al dat ik het niveau hoog vind, maar ook breid ik mijn netwerk echt uit. Het contact met studiegenoten vind ik heel leuk, ze hebben allemaal een andere vooropleiding. Zo heeft er iemand Biochemie gestudeerd, een hele andere invalshoek. Als je jezelf echt verder wilt ontwikkelen is deze master het overwegen waard. Je bent uit de waan van de dag, het is een stok achter de deur vind ik. Dat maakt het voor mij wel anders dan losse cursussen en bijscholingen volgen.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Ik ben het komende jaar dus nog bezig met de master en ga daarvoor ook onderzoek doen bij mijn werkgever. Daarna ben ik vastbesloten verder te gaan in de data science, hier kijk ik naar uit.”

Meer lezen?

"Ik weet nu dat ik dit kan: mezelf ontwikkelen"

Het volgen van de master Pedagogiek heeft Esther Nijmijer meer zelfvertrouwen gegeven. "Ik weet nu van mezelf dat ik dit kan. En straks heb ik een papiertje, dat mij helpt om breder te gaan kijken. De master is een echte aanrader."

Master Mind Esther Nijmijer

“Hard werken en extra wiskundelessen"

De master Engineering Systems volgen met haar vooropleiding, betekende hard werken en extra wiskundelessen volgen. Iris Fleumer wist het zeker: hier ga ik voor. In de praktijk blijkt de master nog interessanter dan verwacht.

Master Mind Iris Fleumer

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.