Intro-organisator Danny (23) staat te popelen: ‘Je komt in je eentje aan, maar gaat met een complete vriendengroep weg’

De week van de intro staat jaar op jaar met rood omcirkeld in de agenda van Danny Rijken. De HAN-student aan de Academie Toegepaste Biowetenschappen en Chemie gaat zijn 4e introductieweek in, dit jaar voor het eerst als hoofdorganisator. Hij kijkt reikhalzend uit naar de feestweek.

De allerbeste start van je studententijd. Zo kwalificeert Danny Rijken zonder aarzeling de introductieweek. En de 23-jarige HAN-student weet waarover hij praat. Als eerstejaars, net geland in Nijmegen, deed hij zelf mee aan de intro, en een jaar later als mentorpapa opnieuw. En vorig jaar zwermde de geboren Brabander als een van de twaalf intro-paparazzi over het terrein om de introdagen voor de nieuwe studenten op beeld vast te leggen.

Dit jaar is Danny voor het eerst Hoofd Intro en zorgt hij er met een team van 20 commissieleden en 50 mentorouders voor een soepel verloop van de traditionele feestweek.

200 studenten

“Zoals elk jaar hebben we ons kamp vier dagen lang op een grasveld naast de McDonald’s Malden, op een klein stukje fietsen van de HAN. We verwachten 180 Nederlandse en 30 internationale studenten. Het is een geweldige organisatie: vergunningen regelen voor kamperen, voor vuur stoken, voor alcohol – heel belangrijk – en een ontheffing voor geluidsoverlast. Die laatste is óók heel belangrijk”, zegt hij lachend. “We hebben een heel leuk programma, op en buiten het kamp.”

Op dinsdag 27 augustus begint de intro met een kennismaking op het kampterrein en daarna is er ‘speeddaten met docenten en een campustour’ op de HAN. Dan volgt opdrachtenspel Crazy 88 in de Nijmeegse binnenstad en de dag wordt besloten met een feest.

Voorsprong

“De introductieweek is een heel fijne manier om direct veel mensen in onze vijf verschillende opleidingen te leren kennen”, spreekt Danny uit ervaring. “In jouw eigen jaarlaag, maar ook daarbuiten. Want met alle studenten zijn er, inclusief mentoren, EHBO, barcrew en ‘paparazzi’ zo’n 300 mensen op het kamp. Sociaal heb je een enorme voorsprong op mensen die de intro missen.”

Op dag twee is er ‘Boules en Bites’ (lekker kletsen bij jeu de boules en een lunch), een watergevecht om af te koelen en volgt na een etentje in Nijmegen de jaarlijkse kroegentocht. Deels met, en een deel zonder de internationale studenten.

“Een deel van hen draait een aangepast introprogramma. Zoals bijvoorbeeld op de dinsdag de Welcome day. Zij komen vanuit allerlei landen naar Nijmegen en sommigen doen alleen het dagprogramma buiten het kamp mee, zodat ze tijd hebben om zich thuis rustig te installeren. Natuurlijk kunnen ze op eigen houtje aansluiten bij bijvoorbeeld de kroegentocht als ze dat gezellig vinden.”

Nieuwe vriendschappen

Donderdag is er een pubquiz op het terrein in ochtend, daarna een middagje ‘olympisch sporten’ en ’s avonds het traditionele glow-in-the-darkfeest. Ook is er deze dag het Open Up Festival in het Goffertstadion. Vrijdag wordt het kamp opgeruimd, gaan de introgroepjes bowlen en dan de stad weer in. Een topweek, zegt Danny.

“Je sluit ontzettend veel nieuw vriendschappen. Je komt in je eentje aan, maar gaat met een complete vriendengroep weg. Tegelijk vind je direct je weg in een nieuwe stad met de hulp van mentorouders die al langere tijd in de stad studeren en elke fijne kroeg en leuk restaurantje kennen.”

Voor meer info, kijk op han.nl/intro en klik dan op de opleiding voor het specifieke programma van deze opleiding.

Foto: David van Haren