Alumni Laurie Driessen werkt bij RWS:

“Met civiele techniek ligt de wereld aan je voeten”

Voor Laurie Driessen was het een logische keuze om na de havo iets technisch te gaan doen. Ze dacht al snel aan civiele techniek, maar de gezondheidszorg bleef ook trekken. Daarom bezocht ze vanaf 4 havo open dagen en verdiepte ze zich in opleidingen.

“Civiele techniek is zo lekker tastbaar en zichtbaar, het bepaalt voor een groot deel hoe onze leefomgeving eruitziet.”

Warm bad

“De opleiding Civiele Techniek is heel goed te doen met een havo-diploma,” weet Laurie.  “Sommige vakken waren soms pittig maar waar een wil is, is een weg. Zeker als je je thuis voelt op een opleiding, lijken dingen vanzelf te gaan. Voor mij voelde de opleiding vanaf de eerste dag als een warm bad. De sfeer is erg goed. De HAN voelt groot, maar de academie is heel kleinschalig,” denkt ze terug. “De contacten met de docenten waren ook prettig en persoonlijk. Ook zijn de docenten actief in het organiseren van interessante studiebezoeken zoals de studiereizen waarmee ik naar Londen en de Verenigde Staten ben geweest.”

Master Circulaire economie

Na 4 mooie studiejaren in Arnhem, studeerde Laurie in 2021 af. “Tijdens de opleiding was er naast techniek ook aandacht voor duurzaamheid en dat had me getriggerd. En omdat ik niet het gevoel had dat ik al uitgestudeerd was, wilde ik me verbreden en verdiepen in duurzaamheid en verandermanagement. De keuze voor een master Circulaire Economie was snel gemaakt.”

Kwaliteitsborging bij RWS

“Na het afronden van mijn master was het tijd om aan de slag te gaan. Ik kwam een leuke vacature tegen bij Rijkswaterstaat, solliciteerde en werd aangenomen.” Laurie werkt nu binnen het landelijke asfaltkwaliteitsteam om asfaltkwaliteit binnen alle projectfases van Rijkswaterstaat naar een hoger niveau te tillen. “We zijn landelijk dekkend om asfaltkwaliteit in teams te ondersteunen en te versterken. Ik werk als technisch adviseur in Zuid-Nederland op het gebied van asfaltkwaliteit. Een interessante baan waarin ik mijn beiden studies kan toepassen.”

Zeer brede opleiding

De opleiding Civiele Techniek is een hele brede opleiding waar je veel kanten mee op kunt. “Ik zit in het asfalt, maar als ik volgend jaar de waterbouw in wil, kan dat. En vanuit een opdrachtgever waar ik werk, kan ik ook zo aan de slag bij een aannemersbedrijf, bij een ingenieursbureau, een gemeente, waterschappen of bij een ontwerpbureau; het is allemaal mogelijk met civiele techniek.”

Zeker als je je thuis voelt op een opleiding, lijken dingen vanzelf te gaan."

Roep om civiel ingenieurs

Laurie vindt het jammer dat veel studiekiezers vaak niet aan civiele techniek denken. “Je gunt het iedereen dat ze er kennis van nemen. Dat je het vervolgens niets vindt, ook prima. Maar kijk er vooral even naar,” tipt ze. “De roep vanuit de branche naar civiel engineers is groot. Je krijgt alle kansen die je wilt. Als je civiele techniek gestudeerd hebt, ligt de wereld aan je voeten,” weet Laurie. Maar ze relativeert: “Het belangrijkste is dat je gaat doen wat je leuk vindt.”