"Mijn kennis is vertienvoudigd"
Een groep hbo- en mbo-studenten hebben het afgelopen halfjaar samengewerkt aan het bouwen van een waterstoftrekker. Een uniek en broodnodig initiatief. De uitdagingen in de energietransitie vragen immers om goede samenwerkingen op alle niveaus, maar in het onderwijs zijn de leerpaden nog vaak gescheiden. Projectleider Bert Jimmink en studenten Stijn Koldenhof en Tim Roordink delen hun ervaringen.
Ze zitten op verschillende scholen. Volgen verschillende studies. En zitten in verschillende leerjaren. Toch hebben 16 studenten het afgelopen halfjaar samengewerkt in één project: het ombouwen van een dieseltractor naar een ‘waterstoftrekker’. “Het is misschien wel voor het eerst in heel Nederland dat zo’n samenwerking plaatsvindt,” zegt Bert Jimmink. “Het is voor zowel leerlingen als docenten ontzettend leerzaam.”
Grotere uitdaging
Jimmink is practor op het ROC Aventus in Apeldoorn en de projectleider. De basis daarvan werd in maart 2023 gelegd, toen 6 Aventus-studenten een grotere uitdaging wilden dan de opdracht was, het maken van een elektrische grasmaaier. Alleen bleek het bouwen van een waterstoftrekker iets te ingewikkeld.
GroenvermogenNL
Jimmink had, door zijn rol in het liasonteam Oost voor de Human Capital Agenda binnen waterstofgroeifonds GroenvermogenNL, inmiddels goede contacten met de HAN University of Applied Sciences. Samen met liaison officer Jan Geurts van Kessel van het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE), initieerde hij een gezamenlijk project met mbo- en hbo-studenten. Het afgelopen halfjaar werkten daardoor 12 HAN-studenten Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Embedded System Engineering en Automotive en 4 studenten van de Aventus-opleiding Technicus Mobiele Werktuigen Agrotronica aan het ombouwen van de tractor.
Mijn kennis is vertienvoudigd.”
Extra leeropbrengsten
“We hebben niet alle details van de samenwerking van tevoren kunnen uittekenen,” zegt Jimmink. “Dat hebben we de studenten bij het begin ook verteld. Het is iets nieuws en dan loop je altijd tegen verrassingen aan. Inmiddels hebben we een aantal belangrijke verbeterpunten én is de conclusie dat dit project voor studenten echt extra ‘leeropbrengsten’ oplevert. Ook buiten de techniek. Het project heeft veel aandacht getrokken. Studenten hebben bijvoorbeeld presentaties gegeven op grote evenementen. Dat is super-leerzaam.”
Kennis delen
“Mijn kennis is wel vertienvoudigd,” vertelt Stijn Koldenhof, student aan het ROC Aventus. “Je komt er bijvoorbeeld in zo’n project achter dat hbo-studenten gedetailleerder zaken uitzoeken. Ook zie ik in dat wij pro-actiever onze kennis konden delen. En beter hadden kunnen communiceren. Dan kan je elkaar echt goed aanvullen. Want we zijn afhankelijk van elkaar. Wij sluiten de boordcomputer aan en zij programmeren die, bijvoorbeeld.”
Samenwerken in grote groep
Ook was het leerzaam om in een grote groep samen te werken. “Sommigen focussen zich heel erg op hun eigen taken en nemen bijvoorbeeld een afwachtende rol aan als iemand vastloopt, terwijl anderen juist heel proactief zijn,” zegt Tim Roordink, student Embedded System Engineering van de HAN. Die verschillen in betrokkenheid zijn wel één van de redenen van het niet halen van de deadline (10 juni) voor het laten rijden van de trekker.
Deadline ambitieus
“Maar die deadline was ook wel heel erg ambitieus,” vindt Roordink. “De veiligheidseisen voor waterstofvoertuigen zijn heel streng. Daaraan voldoen, kost veel tijd en energie. We mogen trots zijn op wat we wel hebben bereikt. En alles is goed vastgelegd, zodat anderen verder kunnen.”
Het idee is juist dat studenten alles doen en docenten op de handen zitten. Als ze straks gaan werken, hebben ze ook geen docent die ze kan helpen.”
Verbeterpunten
Voor het vervolg van het project hebben ze wel een aantal verbeterpunten. De belangrijkste: meer gemeenschappelijke momenten op een vaste locatie. “Wij hadden maandag en dinsdag tijd voor het project, anderen juist later in de week,” blikt Roordink terug. Koldenhof: “Stel dus dat wij woensdag erachter kwamen iets van anderen nodig te hebben, konden zij daar pas op maandag aan werken. Dat schiet niet op.”
Plan van aanpak
En, zeggen de studenten, ze waren in de beginfase veel tijd kwijt aan het maken van een plan van aanpak. Er lag, bijvoorbeeld, geen planning klaar. Practor Jimmink moet glimlachen om die constatering. “Het idee is juist dat studenten alles doen en docenten op de handen zitten, ” zegt hij. “Daarmee maken we het de studenten heel moeilijk, maar dat is wel leerzaam. Als ze straks gaan werken, hebben ze ook geen docent die ze kan helpen.”
Energietransitie
Bovendien: de docenten weten ook niet alles. Een bestaande dieseltrekker ombouwen naar een elektrische tractor, waarbij met elektriciteit uit waterstof de accu continu wordt opgeladen, dat is niet eerder gedaan. Jimmink: “Door het ombouwen van een bestaand model zijn we ook gebonden aan het ontwerp. Dat is lastiger dan als je een waterstoftrekker helemaal zelf kan ontwerpen. Maar voor een schoolproject is dat niet erg. Het gaat juist om het doorgronden van het proces. Het begrijpen van de techniek. En dat is belangrijk, want waterstof kan een bijdrage leveren in de energietransitie. Daarvoor hebben we mensen nodig die veel kennis van waterstof hebben.”
Studenten Simon Melgers (HAN) en Jort Pierik (Aventus) samen in gesprek over de waterstoftrekker bij de H2 Demonstrator
Media-aandacht
Als bijvangst van het project zijn misschien wel meer mensen verleid om in de energietransitie te gaan werken, want er was veel aandacht. De Apeldoornse wethouder Henk van den Berge kwam langs. Ze verschenen in nationale media. De initiatiefnemers van het project reisden zelfs af naar India, voor een rondleiding bij fabrikant Solis, die het project met interesse volgt.
Conferentie
En begin juli wordt door Jimmink en Geurts van Kessel samen een presentatie gegeven over de manier van samenwerken tijdens de Sustainable Energy Education Conferentie in Valencia. “Die gaat over samenwerkingsinitiatieven vanuit het onderwijs op gebied van energie. Wij vertellen over het ART-concept, Applied Research Team. Daarbij werken een lector, practor, docentonderzoekers en studenten samen aan iets concreets, in dit geval een trekker.”
Volgend studiejaar
Na de conferentie, in het volgende schooljaar, moet een grotendeels nieuwe groep studenten ervoor zorgen dat de trekker ook echt gaat rijden. Vervolgens moet de waterstof nog toegevoegd worden als ‘brandstof’ voor de accu. Jimmink: “En zelfs daarna blijven er nog allerlei mogelijkheden over voor optimalisatie. We kunnen hiermee nog zeker 3 à 4 jaar vooruit.”