Studenten doen onderzoek bij het Expertisecentrum Sneller Herstel

Linda en Lisa, studenten Voeding en Diëtetiek aan de HAN, wilden graag iets extra’s doen naast hun opleiding. Via het expertisecentrum Sneller Herstel kregen zij de kans om zich te oriënteren op verschillende projecten. Door verschillende gesprekken en meekijken in de praktijk, besloten ze aan de slag te gaan met het project Fit4Surgery.

Lisa Zoon, junior onderzoeker bij project Fit4surgery

Fit4Surgery

Fit4Surgery is een preventief programma, gericht op patiënten in het Radboudumc die een grote operatie ondergaan. Het programma bereidt patiënten voor op de operatie door zich te richten op factoren waar je invloed op hebt, zoals training, voeding en leefstijl. Patiënten ondergaan kracht- en conditietraining en krijgen voedingsadviezen ter ondersteuning van deze training. Daarnaast worden gesprekken gevoerd over intoxicaties zoals alcoholgebruik en roken, met ondersteuning voor patiënten die willen stoppen of minderen. Door deze aanpak zijn patiënten beter voorbereid en herstellen ze sneller na de operatie.

Dieet- en beweegadviezen

Linda en Lisa vinden het vooral interessant om te kijken naar de dieet- en beweegadviezen die patiënten krijgen in het Fit4Surgery-programma. Ze willen onderzoeken welke factoren het moeilijk maken voor patiënten om deze adviezen vol te houden, vooral omdat patiënten vaak ziek zijn en te maken hebben met verschillende uitdagingen. Hun plan is om interviews te houden met patiënten om deze factoren beter te begrijpen. Ze hebben de vrijheid gekregen om hun onderzoeksvraag en methodiek zelf vorm te geven, wat hen de mogelijkheid biedt om waardevolle onderzoeksdata te verzamelen en te leren over het onderzoeksproces.

• Linda van Eindhoven

Studente Voeding en Diëtetiek

Linda van Eindhoven als junior innovator bij Coe Sneller Herstel
  • Lisa Zoon

Studente Voeding en Diëtetiek

Lisa Zoon, junior onderzoeker bij project Fit4surgery

Waarde van studentenbetrokkenheid

Joost Seeger, onderzoeker bij het Centre of Expertise Sneller Herstel en docent Fysiotherapie bij de HAN, benadrukt het belang van de samenwerking tussen studenten, onderwijs, werkveld en onderzoek.

Het is een pilot om als student onderzoek te doen bij een langdurig onderzoek en te kijken wat we studenten die extra uitdaging zoeken, kunnen bieden. Voor ons kan het een mooie bijdrage leveren aan de lopende onderzoeken.

Joost voegt eraan toe dat de voorbereidingstijd soms langer duurt vanwege de noodzaak om alles netjes te regelen en aan te sluiten bij lopende onderzoekslijnen, maar dat Linda en Lisa de mogelijkheid hebben om langere tijd verbonden te blijven aan het project.

Tips voor medestudenten

Ben je nieuwsgierig, wil je extra uitdaging of meer praktijkervaring opdoen? Dan biedt deelname aan een langdurig onderzoek een mooie kans. Samen met je begeleiders kun je afspraken maken over hoe je het onderzoek wilt vormgeven en invulling wilt geven. Flexibiliteit en een open blik zijn daarbij belangrijk. Linda en Lisa benadrukken dat het extra leuk is om onderzoek te doen dat je zelf hebt ontworpen en waar je echt geïnteresseerd in bent.

• Wees nieuwsgierig: Verdiep je in verschillende onderzoeksprojecten en ontdek waar je passie ligt
  • Zoek extra uitdaging: Onderzoek biedt een kans om je kennis te verdiepen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen
  • Doe praktijkervaring op: Door mee te werken aan onderzoeksprojecten, kun je de theorie in de praktijk brengen
  • Wees flexibel en open: Sta open voor nieuwe ideeën en ga mee in de flow van het onderzoeksproces.
  • Ontwerp je eigen onderzoek: Neem de kans om je eigen onderzoeksvraag en methodiek te ontwikkelen.

Linda en Lisa laten zien hoe waardevol en inspirerend het kan zijn om naast je opleiding aan onderzoek mee te werken. Doe mee en ontdek wat onderzoek voor jou kan betekenen!

Het is enorm waardevol en ik zie er heel veel kansen in.

Meer weten?

Mail voor informatie over het Expertisecentrum Sneller Herstel naar snellerherstel@han.nl