Boegbeeld Sociaal - Fair Health neemt afscheid

Twijfels over haar keuze heeft ze niet. Ze weet dat zwaartepunt Fair Health staat als een huis. Bovendien laat ze straks als lector Versterken van Sociale Kwaliteit het gedachtegoed niet los. Integendeel. En dus geeft programmamanager Lisbeth Verharen na 6,5 jaar met vertrouwen het stokje door.

Lisbeth Verharen keynote spreker op symposium FH

Het was pionieren, die eerste jaren, toen Fair Health (destijds zwaartepunt Health) inhoudelijk nog geladen moest worden. Maar pionieren, daarvoor is Lisbeth Verharen in de wieg gelegd. Met mede-programmamanager Miranda Laurant (die eind 2021 afscheid nam) gaf ze vorm en inhoud aan Fair Health (van de drie-eenheid Slim, Schoon en Sociaal). Samen wisten ze een stevig programma op poten te zetten met een heldere ambitie: het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen.

Impact sociale ongelijkheid

De rol van programmamanager paste haar goed; Lisbeth 'ademt' zo ongeveer Fair Health. "De focus sloot naadloos aan bij mijn drijfveren. Toen ik vóór mijn loopbaan bij de HAN als sociaal werker actief was, zag ik met eigen ogen wat de impact is van sociale ongelijkheid. Laaggeletterd zijn, opgroeien in een ongezonde omgeving, in armoede leven; dat doet iets met je gezondheid. Mensen met een lage opleiding of laag inkomen leven 7 jaar korter en voelen zich maar liefst 15 jaar minder gezond. Sla deze webpagina van Pharos er maar op na."

Vuurtje aangewakkerd

"Die onrechtvaardigheid heeft bij mij een vuurtje aangewakkerd. Ik wilde me er hard voor maken dat mensen met een lage sociaaleconomische positie meer kansen krijgen in hun leven. Dat deed ik als sociaal werker, als docent, als onderzoeker, als lector. En dat heb ik de afgelopen 6,5 jaar ook als programmamanager Fair Health gedaan, in combinatie met mijn werk als lector Versterken van Sociale Kwaliteit."

Lector Lisbeth Verharen

In beweging

Lisbeth kan terugkijken op mooie successen. "Ik vind het bijzonder hoe we – mede dankzij de Fair Health-ambassadeurs binnen elke academie – een hele beweging in gang hebben gezet. Met onderzoekers, docenten, studenten en partners die elkaar vinden in dialoog. En over de grenzen van de academies heen samenwerken in onder andere leergemeenschappen Laaggeletterdheid, Diversiteit en Inclusief onderzoek, en in labs en werkplaatsen."

Geworteld in de regio

Ze noemt ook de duurzame verbintenissen die Fair Health is aangegaan met een aantal strategische netwerken in de regio. Denk aan de Zorgalliantie, Health Valley en het Nationaal Programma Arnhem-Oost. Of de Wij zijn groen, gezond en in beweging Nijmegen. Lisbeth: "Met de hulp van die netwerken hebben we onze 4 thema's (zie www.han.nl/sociaal) aangescherpt, passend bij wat er speelt in de regio. Bovendien krijgen we zo doorlopend input over de professionaliseringsvraagstukken die in de praktijk leven. Dat helpt de HAN ook het aanbod Leven Lang Ontwikkelen daarop af te stemmen, vanuit die focus van Fair Health."

Structurele inzet ervaringsdeskundigheid

Verder stipt Lisbeth de inzet van ervaringsdeskundigheid aan. Die is met succes verankerd in de opzet en aanpak van Fair Health: "Bij alles wat we doen werken ervaringsdeskundigen mee. Ze denken mee over de koers die we als Fair Health varen en de activiteiten die we organiseren." Ook noemenswaardig: de toegekende SPRONG-subsidie 2Shift. En het feit dat Sociaal - Fair Health (net als Slim en Schoon) kleur en richting geeft aan de HAN-agenda. "Wat mij betreft een belangrijke mijlpaal."

Lisbeth Verharen keynote spreker op symposium FH

Het zijn de kleine dingen...

Toch zit het succes van de afgelopen jaren 'm voor Lisbeth ook in de kleine dingen. Zoals een studente Logopedie die na afloop van een gastcollege over Fair Health een berichtje stuurde naar Lisbeth. "Ze had eerder geen idee van de ongelijkheden in de samenleving. De schellen waren haar van de ogen gevallen. Zoiets beschouw ik dan als een persoonlijke overwinning." Ook bijzonder: als een docent Lisbeth aanspreekt in de gang en vertelt hoe hij in zijn lessen aandacht besteedt aan Fair Health. "Het laat voor mij zien dat het nooit te laat is om bij Fair Health aan te haken. En dat je er altijd op jouw manier iets mee kunt doen. Het begint ermee dat je je bewust bent van die ongelijke kansen. Verdiep je erin!"

Verder als lector

Het is min of meer Lisbeths laatste oproep in haar functie van programmamanager Fair Health. Na de zomer richt ze zich fulltime op haar lectoraat. "Ik heb enorm veel zin om me actiever bezig te houden met projecten die bijvoorbeeld gericht zijn op gemeenschapsontwikkeling, of het schuldenvrij maken van Arnhemse inwoners. Projecten die raken aan Fair Health. Die stap kan ik zetten in de wetenschap dat Fair Health staat als een huis. Én in het vertrouwen dat we in Lilian Beijer een uitstekende opvolger gevonden hebben."

Wat je functie ook is, of bij welke academie je ook werkt: je kunt altijd aansluiten bij Fair Health. Ontdek hier alle mogelijkheden, of stuur een mailtje naar fairhealth@han.nl

Na de zomer volgt een kennismaking met de nieuwe leading lector Lilian Beijer.