Kompasmanagement: wat is het en hoe ontwikkel je het in een bedrijf?

Vanuit het HAN Lean-QRM Centrum worden leerbijeenkomsten voor management teams georganiseerd over Hoshin Kanri (=kompasmanagement). Dit in samenwerking met Isao Yoshino, een voormaligToyota manager. Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich melden. Vanaf September is er ruimte voor deze bijeenkomsten.

Kompas met daarop verschillende pionnen.

Getting things done

“Getting things done” is lastig voor bedrijven. Dat geldt voor korte termijn doelen, maar vooral ook voor de activiteiten die nodig zijn voor de middellange en lange termijn ambities van organisaties. Bij Toyota gebruikt men het concept Hoshin Kanri, wat vertaald ‘Kompasmanagement’ betekent.  Kompasmanagement is essentieel in een tijd waarin veel van bedrijven gevraagd wordt.  Denk b.v. aan de toenemende digitalisering/connectivity en de eisen op het gebied van duurzaamheid.

Langdurige samenwerking met Isao Yoshino

Vanuit het HAN Lean QRM Centrum (HLQC) is er al meer dan 7 jaar samenwerking met Isao Yoshino, die 40 jaar bij Toyota gewerkt heeft en een aantal jaren in het Hoshin Office van het bedrijf heeft geparticipeerd. Samen met hem hebben we bij een enkele bedrijven leerbijeenkomsten georganiseerd voor management teams.  Deze bijeenkomsten werden zeer gewaardeerd.

Hoshin Kanri voor uw managementteam

Vanaf september bieden wij deze sessies opnieuw aan voor een beperkte groep bedrijven. De tweewekelijkse MS-Teams bijeenkomsten zullen steeds één uur duren waarvan 50% informatie en 50% Q&A. Na elke bijeenkomst krijgen de deelnemers extra informatie. De inhoudelijke bijeenkomsten betreffen de thema’s:   

  1. verbetercultuur,
  2. structuur Hoshin Kanri + het hoshin document,
  3. de organisatie en structuur van PDCA, en
  4. management development.

Bedoeling van deze bijeenkomsten en het extra materiaal is om managers te inspireren om het ‘kompasmanagement’ van hun bedrijf te verbeteren. De ontwikkeling van hoshin documenten door elk van de managers is hierbij essentieel. Managers worden gestimuleerd om hiermee aan de slag te gaan.

De vier inhoudelijke bijeenkomsten worden vooraf gegaan door een intake gesprek met een bedrijfsmanager om de verwachtingen helder te krijgen. Na de inhoudelijke bijeenkomsten zal nog een ‘check’-bijeenkomst gehouden worden om te inventariseren wat deelnemers de belangrijkste leerpunten vonden en wat ze ermee willen doen.

Meer informatie

Als u meer informatie wilt over de teamsessies met Isao Yoshino en Jannes Slomp neem dan contact op met Jannes Slomp.

Managers die individueel geïnteresseerd zijn in het onderwerp en ermee aan de slag willen, kunnen dat ook doorgeven. Er zijn plannen om ook voor deze geïnteresseerden iets te organiseren.