Kosten CO2-uitstoot zichtbaar in bouwbegroting

De bouwsector stoot veel koolstofdioxide uit. Robine Geurts en Stefan Dolman, kersverse alumni van de opleiding Bouwkunde, hebben als afstudeerproject het stuurmiddel '€assa!' (spreek uit: Kassa!) ontwikkeld. Dit geeft inzicht in de waarde van de CO2-uitstoot van verschillende bouwmaterialen.

Robine Geurts en Stefan Dolman afstudeerproject kassa

Zo kunnen de kosten en baten van bouwmaterialen worden meegenomen in de begroting van een bouwproject. Robine en Stefan: "Er moet een financiële prikkel zijn om duurzaam te bouwen."

Bouwsector een van grootste CO2-uitstoters

Opwarming van de aarde door de uitstoot van te veel broeikasgassen is een actueel onderwerp. Koolstofdioxide (CO2) is het meest voorkomende broeikasgas, de CO2-uitstoot moet dus drastisch verminderen. De bouwsector is een van de grootste CO2-uitstoters, toch is CO2-uitstoot een vaag begrip in de bouw, constateren studenten Robine Geurts (21) uit Elst en Stefan Dolman (22) uit Lathum.

Ze studeerden Bouwkunde aan de HAN en hebben een slimme manier bedacht om CO2-uitstoot zichtbaar te maken in begroting van een bouwproject. Ze hebben ook een prijskaartje aan de CO2-uitstoot gehangen. "Zo kun je bijvoorbeeld zien wat het verschil in bouwkosten is als je het casco van een tussenwoning van beton of van hout bouwt", verklaart Stefan.

Afstuderen met een 10

Robine en Stefan zijn voortvarend te werk gegaan en hebben grondig onderzoek gedaan. Ze hebben met hun rekenmethode €assa! een praktisch bruikbare en reële waardering van CO2-uitstoot in bouwbegrotingen gemaakt. Op die manier is de waarde van CO2-uitstoot inzichtelijk voor de bouwsector. "Dat inzichtelijk maken, was het doel van ons afstudeerproject", constateert Robine. "De mensen van Giesbers (bouwbedrijf, red.) waren onder de indruk van onze uitkomsten." Hetzelfde geldt voor de docenten van de HAN, die het project een 10 gaven. Iets dat niet vaak gebeurt. "We waren aardig perplex toen we het hoorden", zegt Robine met een glimlach.

Robine Geurts en Stefan Dolman afstudeerproject kassa

Wetgeving en milieuonderzoeken

De Bouwkunde-studenten deden literatuuronderzoek naar broeikasgassen en de waardering daarvan. En ze kregen inzicht in de actuele situatie van deze materie door medewerkers van de provincie Utrecht, de Groene Metropool Regio en de Dutch Green Building Council te interviewen. Ze verdiepten zich in wetgeving en milieuonderzoeken, met als doel een goed bruikbaar, laagdrempelig stuurmiddel te ontwikkelen. Daarvoor volgen ze de in milieuwetgeving gangbare prijs van CO2-uitstoot van 875 euro per ton CO2. "Deze prijs is vastgesteld door het Klimaatverbond Nederland en wordt door de provincie Utrecht al toegepast in maatschappelijke kosten- en batenanalyses, vooral in de civiele sector, dat is de weg- en waterbouw", verduidelijkt Stefan. "Het is aannemelijk om die prijs te vertalen naar de bouwsector."

Bouwen met beton of hout

Voor een traditionele tussenwoning, zoals Giesbers die bouwt, hebben Robine en Stefan becijferd wat het verschil is in CO2-uitstoot bij het bouwen met een betonnen casco of het bouwen met een houten casco. "Het casco van beton zorgt voor een netto-uitstoot van 38 ton CO2. Bouw je dezelfde woning met een houten casco, dan kom je uit op 5 ton CO2", vertelt Robine. "De mensen van Giesbers wisten natuurlijk wel dat hout minder CO2-uitstoot geeft, maar ze waren toch verrast toen ze harde getallen zagen."

Duurzaamheid stimuleren

Door CO2-uitstoot en de uitstoot van andere broeikasgassen uit te drukken in geld, is het ook mogelijk met stimuleringsmaatregelen bepaalde keuzes in het bouwproces te bevorderen. "Duurzaamheid gaat een steeds grotere rol spelen, bijvoorbeeld bij aanbestedingen door overheden, zoals de provincie Utrecht", zegt Stefan. "Dat is ook nodig, want er moet een financiële prikkel zijn om duurzaam te bouwen. Je moet laten zien dat het geld oplevert, anders is het niet aantrekkelijk voor een bedrijf."

Vwo Natuur en Techniek

Robine en Stefan volgden allebei het vwo met het profiel Natuur en Techniek voordat ze Bouwkunde gingen studeren. Robine wilde als kind architect worden en heeft van huis uit iets met bouwen: "Het creëren van iets nieuws dat je fysiek terugziet, dat vind ik interessant." Stefan raakte in de bouw geïnteresseerd toen zijn ouders hun melkveebedrijf ombouwden tot hippisch centrum. "Het hele ontwerp- en vergunningenproces heb ik toen meegekregen."

Werken in de bouw

Met zijn bachelor op zak gaat Stefan aan het werk bij een bouwbedrijf. "Bij voorkeur een baan in de werkvoorbereiding in de aannemerij. Ik ben al in gesprek met bedrijven." Robine liep als 3e-jaars stage bij Bouwbedrijf Giesbers in de projectleiding en werkte er daarna als werkstudent. Na het behalen van haar bachelor gaat ze 3 dagen in de week als trainee werken bij Giesbers. "Daarnaast ga ik een tweejarige deeltijdopleiding Bedrijfskunde doen."